اقلیتی در ایران دنبال جنگ هستند

نویسنده

» گزارش گاردین از حمله به هواپیمای بدون سرنشین

نبرد هوایی جنگنده های ایرانی و گشودن آتش بر روی یک هواپیمای تجسسی بدون سرنشین آمریکا در آسمان خلیج فارس، بار دیگر این واقعیت را نشان می دهد که تنش های هسته ای و افزایش استفاده از جنگ افزار در منطقه ای محدود، چگونه می تواند منجر به درگیری شود و کنترل اوضاع را از دست خارج کند.

مقام های غربی نگران هستند عناصری در منطقه ـ-که البته در اقلیت هستند-ـ منافع خود را در تشدید چنین درگیری هایی ببینند. برخی از رهبران اسرائیل هم مایل اند واشنگتن را در قامت نیرویی فلج کننده ببینند که قادر است تاسیسات اتمی ایران را نابود کند. از سوی دیگر گروه های جنگ طلب در تهران نیز درگیری نظامی را عامل برای متحد سازی نظام و سرکوب بیشتر مخالفان می دانند.

آن ها اعتقاد دارند اگر تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران اتمی پیشرفتی نداشته باشد خطر بروز چنین حادثه ای افزایش خواهد یافت.

پنتاگون می گوید در نخستین روز نوامبر دو فرونده جنگنده سوخو-۲۵ متعلق به سپاه پاسداران به سوی هواپیمای بدون سرنشینی که مشغول عملیات “نظارت” بوده است آتش گشوده‌اند. واشنگتن می‌گویند این هواپیما ۱۶ مایل با خط ساحلی و ۴ مایل با قلمروی آبی ایران فاصله داشته است. اواخر سال گذشته ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در معرض نمایش قرار داد و مقامات نظامی تهران گفتند آن را به صورت الکترونیکی بر زمین نشانده اند. اما در حادثه هفته پیش برای نخستین بار جت های ایرانی به روی هواپیمایی آمریکایی شلیک کردند.

 سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع ایران ادعا کرده که این هواپیمای ناشناس وارد حریم هوایی ایران شده است. او گفته است: “با اقدام سریع ، هوشمند و قاطعانه نیروهای مسلح ایران این هواپیما مجبور به فرار شد”. او به روشنی نگفته است که آیا جنگنده های سپاه قصد شلیک مستقیم به این هواپیما را داشته یا صرفا خواسته اند به آن هشدار بدهند.

شاخه فرامرزی سپاه پاسداران، سپاه قدس است؛ نیروی مخفی که علیه نیروهای آمریکایی در عراق دست به عملیات زده است و گفته می شود تهاجمی ترین عنصر در رژیم تهران است. این نیروی ویژه همچنین درطراحی دسیسه ترور سفیر عربستان با بمب گذاری در یک رستوران در واشنگتن در سال ۲۰۱۱ نقش داشت.

یک مقام غربی می گوید: “روشن است که نیروهای تندرویی در تهران هستند که به درگیری نظامی خوش آمد می گویند چرا که تصور می کنند قدرتشان تثبیت خواهد شد.” او می افزاید: “افرادی در تهران وجود دارند که به شدت مایل بودند میت رامنی برنده انتخابات آمریکا شود.”

این مقام غربی می گوید در صورتی که در دور جدید مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی، که قرار است در پایان این ماه برگزار شود، نشانه هایی از پیشرفت وجود داشته باشد، خطر تقابل نظامی کاهش خواهد یافت.

تریتا پارسی، رئیس شورای ایرانی ـ آمریکایی، می گوید: “خطری که وجود دارد این است که عناصری وجود دارند که اعتقاد دارند جنگ اجتناب ناپذیر است و در نهایت به نفع ایران خواهد بود. آن ها معتقدند دو جنگ در منطقه، آمریکا را به ابر قدرتی ضعیف تبدیل کرده و ایران از خطر شکست در جنگ نجات می باید. آن دسته از ایرانی هایی که با آن ها صحبت کرده ام می گویند این دیدگاه ها در اقلیت قرار دارد. با این حال اکنون گزینه ای روی میز است حال آنکه قبلا نبوده است.”

منبع : گاردین