بزرگترین رزمایش در میان تهدیدها

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از مانور هوائی ایران

ایران در شرایطی که تنش با ایالات متحده به اوج خود رسیده، یک رزمایش دفاع هوایی بی سابقه را در نیمی از کشور آغاز کرده است. این مانور روز دوشنبه چند روز پس از یک واقعه نظامی آغاز شد.

به گزارش مطبوعات ایرانی، در حدود ۸۰۰۰ نفر از اعضای ارتش و سپاه پاسداران در رزمایش “ولایت-۴ ” در منطقه ای به وسعت ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع شرکت کرده اند.

در این رزمایش هواپیماهای بمب افکن و شکاری جنگنده نیز شرکت دارند. عملیات نظامی مورد نظر به ویژه به آزمایش سیستم های موشکی، توپخانه و کنترل مربوط می شود.

این مانور هوایی در شرایطی برگزار می گردد که تنش ها با ایالات متحده به دلیل برنامه مناقشه انگیز اتمی ایران به اوج خود رسیده. به گزارش شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی، این رزمایش هوایی بزرگ ترین رزمایشی است که تاکنون ازسوی جمهوری اسلامی سازماندهی شده است.

شاهرخ شهرام، سخنگوی این عملیات، روز دوشنبه به پرس تی وی گفت: “این رزمایش با پیام صلح و امنیت برای کشورهای منطقه اجرا می شود. و علاوه بر آن، هشداری است به جانب کشورهایی که ایران را تهدید می کنند.”

وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که “روز اول نوامبر یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی غیرمسلح روی آب های بین المللی هدف راکت های نیروی هوایی جمهوری اسلامی شده است”. ایران نیز دراین خصوص توضیح داد که این هواپیما از محدوده هوایی این کشور عبور کرده است.

 

برنامه ریزی از مدت ها پیش

به نظر می رسد که آغاز رزمایش “ولایت-۴” درست پس از حمله به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی صرفاً یک تقارن بوده است، زیرا انجام این رزمایش از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود.

در ماه سپتامبر، فرزاد اسماعیلی، از مسؤولان نیروی هوایی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت که ایران قصد دارد طی ماه های آینده یک رزمایش هوایی گسترده برگزار کند.

او همچنین به خبرگزاری رسمی ایرنا خاطرنشان کرد که این رزمایش امکان آزمایش بمب افکن ها، سوخت گیری در زمان پرواز، عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین سیستم های مختلف رادار را خواهد داد. ایسنا نیز به نوبه خود نوشت که جنگنده های اف-۴، اف-۵، اف-۷، و اف-۱۴ در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

به گفته شاهرخ شهرام، هدف دیگر در این مانور ایجاد هماهنگی میان ارتش متعارف و سپاه پاسداران ذکر شده.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز یکشنبه در شبکه پرس تی وی خاطرنشان کرد که درصورت “نفوذ” مجدد به شیوه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در تاریخ اول نوامبر انجام شد، “ما از آسمان خود دفاع خواهیم کرد”.

ایالات متحده و اسراییل در صورت به نتیجه نرسیدن راه های دیپلماتیک در حل و فصل معضل اتمی ایران، گزینه نظامی علیه این کشور را رد نکرده اند.

ایران همواره تأکید می کند که برنامه اتمی اش صلح آمیز و هدف آن تولید برق است.

ایران طی سال جاری شبیه سازی های نظامی بسیاری انجام داده، به ویژه شلیک موشک در زمان رزمایش “پیامبر اعظم ۷” که در ماه ژوئیه برگزار شد.

در ماه اوت، جمهوری اسلامی اعلام کرد که موشک های کوتاه برد با سیستم جدید هدایت را مورد آزمایش قرار داده. این موشک ها برای آماج های زمینی و دریایی طراحی شده اند.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۲ نوامبر