آمریکا استقبال کرد، جمهوری اسلامی تهدید

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از بازرسی هواپیمای ایرانی توسط عراق

ایالات متحده از بازرسی یک هواپیمای جمهوری اسلامی توسط دولت عراق استقبال کرد، و در برابر سفیر تهران در بغداد، ضمن انتقاد از این اقدام دولت نوری المالکی، از مقابله به مثل سخن گفت.

حتی همسایه غربی ایران که جمهوری اسلامی ادعا می کند نفوذ زیادی در آن دارد نیز به سیاست های نظامی تهران در سوریه مشکوک شده و بازرسی از هواپیماهای جمهوری اسلامی را آغاز کرده است؛ اتفاقی که دیروز سر و صدای سفیر جمهوری اسلامی در بغداد را در آورد. حسن دانایی فر که با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفتگو می کرد با اشاره به بازرسی از یک هوایپمای ایران از سوی دولت نوری المالکی ـ نخست وزیر شیعه عراق ـ اظهار کرد: “این رفتار خلاف عرف و توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و امیدواریم دیگر تکرار نشود.”

دو روز پیش در حالی که یک هواپیمای جمهوری اسلامی در حال عبور از آسمان عراق بود به دستور نیروی هوایی عراق فرودآمد و به ظن جابجایی اسلحه به سوریه مورد بازرسی قرار گرفت. دانایی فر در این خصوص گفته است: “در حدود دو ماه است که مباحثی در این باره از جانب آمریکایی‌ها و برخی منابع دیگر مطرح می‌شود. مسئولان عراقی عنوان کردند که اگر مدرکی در این باره دارید ارائه دهید اما آنها بدون ارائه هیچ مدرکی، بر بازرسی هواپیماهای ایرانی که از آسمان عراق عبور می‌کنند و به سمت سوریه می‌روند اصرار داشت.”

ماه گذشته دولت بغداد از طریق ارسال پیام و تماس با سفیر جمهوری اسلامی در بغداد تأکید کرده بود که اجازه نخواهد داد محموله های سلاح و مهمات از طریق عراق به سوریه رسانده شود.
دولت عراق با صدور بیانیه ای به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که عبور از قلمرو زمینی یا هوائی این کشور برای ارسال جنگ افزار به سوریه را تحمل نخواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در پاسخ به این مواضع گفته است: “سخنگوی دولت عراق و وزیر خارجه این کشور نیز مطالبی را در روزهای گذشته در این باره عنوان کردند و در این راستا روز سه‌شنبه با توجه به اینکه بازرسی از هواپیمای ایرانی که از آسمان عراق به سمت سوریه عبور می‌کرده است خلاف توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است، مورد بازرسی قرار می‌گیرد.”

علی الدباغ ـ سخنگوی دولت عراق -ـ روز سه شنبه گفته بود بعد از بازرسی از یک هواپیماهای باربری ایرانی به آن اجازه داده شده است که به سمت سوریه پرواز کند.وی تاکید کرده بود که این هواپیما حامل سلاح به دمشق نبوده است.

دباغ ادامه داده: “‌مسوولان عراقی به هواپیمای باربری ایران اجازه دادند تا بعد از بازرسی شدن در فرودگاه بین‌المللی بغداد از حریم هوایی عراق برای حرکت به سمت سوریه استفاده کند چرا که بازرسی‌ها نشان داد که این هواپیما خالی از هرگونه سلاح بوده است.”

حالا سفیر جمهوری اسلامی در عراق به طور تلویحی عراق را تهدید به مقابله به مثل کرده و گفته است: “این اقدام عراق خلاف توافقی است که میان سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و این مساله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد. هر چند ما تمایل نداریم وارد چنین فضاهایی شویم و امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود. “

دانایی‌ فر در پاسخ به اینکه هواپیمای مذکور باربری بوده است یا مسافربری، با بیان اینکه از جزئیات این مساله اطلاعی ندارم، تصریح کرده: “نماینده ایران‌ایر روز سه‌شنبه با ما تماس گرفت و این مساله را به ما اطلاع داد. ما این موضوع را پیگیری کردیم و پس از بررسی‌ها و انجام بازرسی از سوی عراق، موضوع خاتمه یافت و هواپیما به مسیر خود ادامه داد.” اقدام اخیر بغداد گرچه خشم تهران را به همراه داشته اما با استقبال مقامات کاخ سفید رو به رو شده است. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور آمریکا گفته است: “ما این ( اقدام عراق) را بسیار مثبت در نظر می‌گیریم که دولت عراقی گام‌هایی را در جهت بازرسی محموله‌هایی که از قلمرو آن به مقصد سوریه عبور می‌کنند برداشته است.
وی افزوده: “امید ما این است که این نوع محموله‌ها به صورت منظم بازرسی شوند.”

دو هفته پیش بود که فرمانده کل سپاه پاسداران،در هجدهمین ماه ناارامی ها در سوریه سر انجام به حضور نیروهای ویژه سپاه در سوریه اذعان کرد و گفت: ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

اسفند سال ۹۰ جان وریک و لیزی اسلای ـ نویسندگان روزنامه واشنگتن پست - به نقل از سه تن از مقامات رسمی ایالات متحده نوشته بودند جمهوری اسلامی پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی گسترده ای از ارتش سوریه کرده است؛ پشتیبانی ای که هفته پیش از آن باعث خونریزی گسترده ای در حمص سوریه شده بود. در آن مقاله آمده بود: “ایران کمک هایش را به سوریه بیشتر کرده و این کمک ها روز به روز بیشتر در جهت کشتار متمرکز می شود.”

بر اساس آن مقاله نیروهای اپوزیسیون سوریه به سازمان اطلاعاتی ایالات متحده گزارش داده بودند که جمهوری اسلامی نقش مهمی در سرکوب شهروندان سوری ایفا کرده است.

همزمان با آغاز بهار عربی در شمال آفریقا، سوریه نیز یکی از کشورهایی بود که شهروندانش در اعتراض به نبود دموکراسی، علیه دولت بشار اسد دست به تظاهرات خیابانی زدند؛ تظاهراتی که بیش از یک سال است با سرکوب خونبار ارتش وفادار به حکومت روبروست.

آیت الله خامنه ای با وجودی که تمامی قیام هادر کشورهای عربی برای سرنگونی دیکتاتورها را تایید کرده، اعتراضات مردمی در سوریه را که مهم ترین متحد جمهوری اسلامی در خاورمیانه است بر نمی تابد. وی تابستان گذشته خیزش شهروندان سوریه را “انحرافی” خواند و آن را در رسته قیام هایی که وی “بیداری اسلامی” می خواند قرار نداد.

 سوریه کشوری با جمعیتی بیش از ۲۲ میلیون نفر است که حدود ۹۰ درصد آن مسلمان‌اند و در حالی که سنی‌ها ۷۴ درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند، قدرت سیاسی و نظامی به طور مطلق در دست شیعیان علوی این کشور است که با ۱۳ درصد جمعیت، “جمهوری عربی سوریه” را اداره می کنند. جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب روابط استراتژیکی با حافظ اسد و اینک پسر وی بشار اسد داشته است.

اپوزیسیون سوریه به همراه سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده گزارش هایی متعددی منتشر کرده اند که سپاه قدس – واحد عملیات های برون مرزی سپاه پاسداران - به ارتش سوریه در سرکوب معترضان و نبردهای خیابانی یاری رسانده است. این اقدامات باعث شد که آذر ماه سال گذشته هفت ایرانی در این کشور ربوده شوند. ربایندگان که گفته می شود به نیروهای مخالف اسد تعلق دارند بازداشت شدگان را وابسته به سپاه قدس و در خدمت نیروهای امنیتی دولت سوریه معرفی کردند.

اوایل زمستان پارسال نیز گزارش های تایید نشده حاکی از سفر یکی از نزدیکان قاسم سلیمانی به نام “حاج محمد فرد” و از فرماندهان ارشد سپاه قدس به سوریه بود.
براساس این گزارش ها حاج محمدفرد با هماهنگی آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و ماهر الاسد برادر وی برای بررسی چگونگی مقابله با مخالفان و جلوگیری از سرنگونی رژیم به سوریه اعزام شده بود.

گفته می شود حاج محمد فرد در دهه هشتاد فعالیت های نظامی گسترده ای در جنگ داخلی لبنان داشته است. همزمان در آخرین روزهای ماه گذشته مقامات نظامی ارتش جمهوری اسلامی ادعا کردند ناوی را به مدیترانه اعزام کرده اند؛ امری که از سوی ناظران به عنوان پیام تهران برای حمایت نظامی از سوریه در صورت حمله نظامی غرب به این دمشق تعبیر شد.

گفتنی است اختلافات میان تهران و بغداد بر سر ارسال سلاح به سوریه در حالی بالا گرفته که سردار احمد وحیدی ـ– وزیر دفاع دولت احمدی نژاد ـ– نیز وارد عراق شده است.

سفر سردار وحیدی به عراق، نخستین سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این کشور محسوب می‌شود.

او کسی است که سوریه را به عنوان “خط مقدم جبهه” توصیف کرده و گفته است جمهوری اسلامی تسلیم “استکبار جهانی” نمی شود و با ایجاد یک “لبنان دوم” مبارزه می کند.