آزمایش جدید با موشک های قدیمی

نویسنده

پاملا هس ‏

به گفته یک مقام آمریکایی مطلع، آزمایش موشکی هفته جاری ایران قابلیت های جدیدی را ‏به نمایش نگذاشته است و احتمالاً موشک دوربردی که ایران ادعای شلیک آنرا می کند در ‏این آزمایش به کار نرفته است.


مسؤولان ایران ادعا کردند آزمایش های چهارشنبه و پنجشنبه با شرکت نوع جدیدی از ‏موشک های شهاب بوده که برد آنها به 1250 مایل می رسد. چنین موشکی می تواند بخش ‏عمده ای از خاورمیانه- شامل اسرائیل که تنها 650 مایل با ایران فاصله دارد، ترکیه، ‏پاکستان و شبه جزیره عربستان را در تیررس قرار دهد.


آزمایش های ایران بلافاصله با انتقاد آمریکا روبرو شد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا ‏که هنگام شلیک این موشک ها در شرق اروپا به سر می برد، گفت آزمایش های موشکی بر ‏لزوم استقرار سپر موشکی آمریکا در منطقه اورپای شرقی صحه می گذارد.‏

در همین حال، یک وبلاگ مستقل امنیت ملی –به نام وب سایت کنترل تسلیحات- پنجشنبه به ‏آنالیز تصاویر ویدئویی شلیک این موشک ها پرداخته که توسط دولت ایران منتشر شده است. ‏تحلیل این وبلاگ نشان می دهد موشک های به کار رفته شبیه موشک هایی هستند که اولین ‏بار در سال 1998 در ایران به نمایش گذاشته شدند و داراری برد 746 مایل می باشند.‏

این وبلاگ در مطلبی تحت عنوان «همان موشک های قدیمی شهاب 3» به مقایسه نسبت ‏قطر به طول موشک ها پرداخت و به این نتیجه رسید که این مشابه همان موشک های سال ‏‏1998 است.


برد این موشک ها نمی تواند به اندازه مورد ادعای ایران باشد، مگر اینکه آنها موشک های ‏بزرگتری با همان نسبت قطر به طول را ساخته باشند و یا فشار (رانشی) آنرا افزوده و مقدار ‏مواد به کار رفته در ساختار داخلی آنرا کم کرده باشند. به گفته این وبلاگ، اگر این تغییرات ‏داده نشده باشند، اینها نسخه هایی از همان موشک های نادانگ 1 کره شمالی می باشند.


به گفته اتحادیه دانشمندان مسؤول که یک نهاد تحقیقاتی مدافع کنترل تسلیحات در واشنگتن ‏دی سی است، ایران در ماه فوریه نیز به غلط ادعا کرد موشک های دو مرحله ای را ‏آزمایش نموده، درحالیکه تحلیل های بعدی نشان داد که همان موشک های یک مرحله ای ‏شهاب به کار رفته اند.


دیوید رایت مدیر برنامه امنیت جهانی این اتحادیه گفت: «ایران بسیاری از اوقات به ‏بزرگنمایی قابلیت های موشکی خود دست زده است، و به نظر می رسد این سنت در آزمایش ‏های (موشکی) این هفته هم ادامه یافته است.»‏

یک مقام آمریکایی نیز گفت در آزمایش های ایران هشت یا نه موشک به کار رفته است که ‏اغلب آنها چهارشنبه و یکی هم چند ساعت بعد در اوائل روز پنجشنبه شلیک شده اند. این ‏آزمایش مجموعه ای از موشک های برد متوسط تا کوتاه جنگی بوده است. او که نخواست ‏نامش فاش شود گفت هنوز منابع امنیتی آمریکا مدل دقیق موشک ها را مشخص نکرده اند. ‏

جیف مورل سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون گفت این آزمایش تلاشی برای بی ثبات کردن منطقه ‏بوده و جدی گرفته می شود.


او جمعه گفت: «ما فکر نمی کنیم این تمرین یک خیال بوده است.» او اضافه کرد، «با ‏اینحال آنها فن آوری و توانمندی های جدیدی را آزمایش نکرده اند، بلکه تجهیزات قدیمی را ‏برای ترساندن همسایه ها و تشدید تنش ها به کار برده اند. این راه جلب اعتماد و اطمینان ‏جامعه بین المللی نیست.»


تهران آزمایش های موشکی خود را به عنوان نمایش قدرت در برابر تمرینات نظامی اخیر ‏اسرائیل قلمداد کرده است.‏

ظاهراً برای نشان دادن موفقیت آمیز بودن شلیک موشک چهارمی که در کنار سایر موشک ‏ها قرار گرفته، تصویری که از سوی دولت ایران منتشر شده، دستکاری شده است.


مارک فیتزپاتریک مدیر برنامه منع اشاعه سلاح های هسته ای در مؤسسه بین المللی ‏مطالعات استراتژیک لندن گفت: «هیچ شکی نیست که تصاویر دستکاری شده اند.»


این تصاویرکه چهارشنبه بر روی وب سایت سپاه پاسداران گذاشته شده، چهار موشک را ‏لحظاتی پس از شلیک نشان می دهد که توده ای از گرد و غبار قهوه ای رنگ را به هوا بلند ‏کرده اند.


مقامات آمریکایی نیز درمورد تصاویر ویدئویی پخش شده دچار شک و تردید شده اند. آنها می ‏گویند این تصاویر شبیه آزمایش های قبلی هستند.‏


منبع: واشنگتن تایمز- 11 ژوئیه ‏