فشار برای تحریم‌ها بیشتر می‌شود

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از پیشرفت مخالفان ایران در آمریکا

حمایت از تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته است. تعداد کل حامیان آن ب ه ۵۹ نفر رسیده است. روز گذشته تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان به جمع حامیان تحریم‌ها افزوده شدند که ممکن است در شاید نتیجه تبلیغات تلفنی “زنان نگران برای آمریکا” (CWA) باشد، که گروه محافظه‌کار مسیحی و صهیونیست با ۵۰۰ هزار عضو است.

پنی یانگ نانسی، رئیس و مدیر اجرایی این گروه امروز نامه‌ای نوشت و از سناتورها بابت حمایتشان تشکر کرد: “تحریم‌های قبلی علیه ایران این کشور را به میز مذاکره کشاند. به همراه تلاش دولت برای توافق نهایی، ما هم باید فشارها را ادامه بدهیم. این قانون با تلاش‌های دیپلماتیک دولت هم‌راستاست. ما به خاطر امنیت اسرائیل و کل خاورمیانه نباید عقب بکشیم.”

تعجبی ندارد که دموکرات‌ها طرفداران تحریم‌ها را تقبیح می‌کنند؛ تعداد آنها آن‌قدر زیاد است که رای کافی برای وتو کردن وجود ندارد. اما این احتمالا اشتباه است. طبق گفته حامیان لایحه و سازمان‌های طرفدار اسرائیل، بیش از ۷۵ رای موافق لایحه وجود دارد اما فقط ۵۹ رای رسما اعلام آمادگی کرده‌اند. شورای ملی دموکرات‌های یهودی سعی می‌کند به طرفداری از کاخ سفید ادامه دهد اما از ظاهر شدن به عنوان مخالف تحریم‌ها نیز خودداری می‌کند.

طرف جمهوری‌خواه می‌گوید، سناتور رند پل جمهوری‌خواه حمایت خود از لایحه تحریم‌ها را ابراز کرده است. اما سناتور پل نگفته است با رای خود از آن حمایت می‌کند. در واقع گروه‌های طرفدار اسرائیل چیزی نشنیده‌اند که حاکی از پیوستن رند پل به جبهه طرفدار تحریم‌ها باشد.

صدای تقریبا واحد جمهوری‌خواهان و حمایت علنی ۱۶ دموکرات از تحریم‌ها، باقی دموکرات‌ها را در وضعیت بدی قرار داده است. آن‌ها گفته‌اند اگر به مرحله رای‌گیری برسد از لایحه حمایت خواهند کرد اما به طور طبیعی حامی تحریم‌ها نیستند. این امر آن‌ها را در مقابل ادعاهای مخالفان آسیب‌پذیر می‌کند که می‌گویند آن‌ها دوست همیشگی اسرائیل نیستند و از کاخ سفید بیشتر از ایران هسته‌ای می‌ترسند. برای دموکرات جوانی چون جین شاهین از نیوهمپشایر که با چالش احتمالی اسکات براون طرفدار اسرائیل مواجه است، حداقل می‌توان گفت وضعیت سختی پیش آمده. با گسترش نقشه جمهوری‌خواهان، مشکل دموکرات‌ها بیشتر می‌شود. مارک وارنر دموکرات از ویرجینیا که امسال دوباره می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، حامی تحریم‌ها شده اما تیم کین که او نیز از ویرجینیاست فعلا در کنار کاخ سفید باقی مانده است.

تمام این‌ها فشار بر کاخ سفید را افزایش می دهد. کاخ سفید چقدر می‌تواند در برابر لایحه تحریم‌ها مقاومت کند؟ لایحه‌ای که با شعار خود کاخ سفید مبنی بر این‌که “تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره کشاند” هماهنگ است. خصوصا این‌که این لایحه به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد در صورتیکه ایران تقلب کرد یا به سمت توافق نهایی حرکت نکرد مذاکرات را متوقف کند.

بیانیه عمومی شورای امنیت ملی، طرفداران تحریم‌ها را متهم می‌کند که می‌خواهند جنگ به راه بیندازند. شورای ملی دموکراتیک یهودی، هشدار اضطراری جی استریت و تعداد فزاینده حامیان می‌گویند کاخ سفید باید به دنبال یک استراتژی جایگزین باشد. توهین به ۵۹ سناتور خیلی کارساز نیست.

 

منبع: واشنگتن‌پست - 12 ژانویه