مغرب به سرنوشت «شرق» دچار نشد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مدیر مسئول بازداشت شد

5 روز پس از توقیف روزنامه شرق به بهانه انتشار یک کاریکاتور، ماموران دادستانی با ورود به ساختمان روزنامه مغرب، مدیرمسئول این روزنامه را بازداشت کردند.

محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه دیروز علت بازداشت محمد مهدی امامی ناصری، مدیر مسئول روزنامه تازه تاسیس مغرب را غیر مطبوعاتی و براساس گزارش “یکی از مراجع رسمی” عنوان کرد این در حالی ست که خبرگزاری امنیتی فارس خبر از تذکر کتبی هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه مغرب داده است.

روزنامه مغرب با مدیرمسئولی امامی ناصری و سردبیری امیر موسی کاظمی از 31 مرداد ماه به جمع مطبوعات کشور پیوسته. آقای امامی ناصری در انتخابات جنجال برانگیز خرداد 88، مشاور محسن رضایی ، یکی از 4 کاندیدای ریاست جمهوری در آن انتخابات بود و پیش از روزنامه مغرب، روزنامه فرهنگ و آشتی را منتشر میکرد.

هنوز مشخص نیست اتهام یا اتهامات “غیر مطبوعاتی” مدیر مسئول روزنامه مغرب که محسنی اژه ای از آن سخن گفته چیست و تاکنون به این سئوال پاسخ داده نشده که اگر او به دلیل تخلفات غیرمطبوعاتی بازداشت شده هیات نظارت بر مطبوعات به چه دلیلی به این روزنامه تذکر کتبی داده است. اما روز گذشته وب سایت بولتن نیوز که گفته می شود وابسته به نهادهای امنیتی است از آقای امامی ناصری به عنوان “مرد سه هزار چهره مطبوعات” یاد کرده و “دفاع از هاشمی رفسنجانی، فعالیت در جریان فتنه، انتشار ویژه نامه تخریبی علیه مسئولین و ..” را از جمله فعالیت های او ذکر کرده است.

وب سایت بولتن نیوز مدعی شده که “بررسی تیترها و مطالب روزنامه جدیدالتاسیس  نشان می دهد که این رسانه با زنده ساختن مجدد فتنه، دنبال فراهم آوردن زمینه فعالیت سیاسی برای یکی از چهره های سیاسی است”.

روزنامه مغرب طی روزهای گذشته و در حالیکه گفته می شد روزنامه ها از انتشار اخبار مربوط به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی منع شده اند، یکبار تیتر اول خود را به وضعیت جسمانی میرحسین موسوی ، از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می برد اختصاص داد و به نقل از سخنگوی قوه قضائیه تیتر زد “حال موسوی خوب است”. این روزنامه روز گذشته نیز تیتر اول خود را به سخنان سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، اختصاص داده و عکسی از او را در صفحه اول خود منتشر کرده بود.

طی هفته های گذشته علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در مصاحبه  با وب سایت خبرآنلاین انتقاد کرده بود که “اگر یک رسانه عکس آقای خاتمی را بزند، توبیخ و توقیف می‌شود”.

روزنامه مغرب پیش از این نیزاعلام کرده بود که  یک روز در اعتراض به فشارها یی که بر روزنامه ها وارد می شود از انتشار خودداری خواهد کرد.

 نیروهای لباس شخصی در دفتر روزنامه

دیروز نیروهای لباس شخصی که حدودا 20 نفر بودند پس از ورود به ساختمان روزنامه مغرب  به بازجویی از سردبیر این روزنامه، بازرسی و فیلمبرداری از ساختمان پرداختند، کامپیوترهای بخش اداری و مالی را توقیف و مدیر مسئول این روزنامه را بازداشت کردند.

اما محسنی اژه ای ،سخنگوی قوه قضائیه دیروز در نشستی مطبوعاتی و در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دلیل این امر، چاپ عکس آقای خاتمی در صفحه اول این روزنامه بوده است؟‌ گفته : “ مدیر مسئول این روزنامه و بعضی از افراد آن نه به اتهام مطبوعاتی، بلکه به غیر از اتهام مطبوعاتی، ‌تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و آنچه من تا قبل از جلسه امروز شنیده‌ام این بوده که اتهام فعلی آنها غیرمطبوعاتی است و بر اساس گزارش یکی از مراجع رسمی، این کار صورت گرفته است”.

او توضیحی درباره اتهام مدیرمسئول روزنامه و همچنین اسامی دیگر همکاران این روزنامه که به گفته او تحت تعقیب قرار گرفته اند نداده. همزمان امیرموسی کاظمی، سردبیر روزنامه مغرب اعلام کرده که مدیر مسئول این روزنامه “توسط نمایندگان دادستانی به دلیل نامعلوم بازداشت شد”.

او همچنین گفته که “روزنامه مشکلی ندارد و توقیفی نیز انجام نمی‌شود و روزنامه فردا (امروز) منتشر خواهد شد”.

اتهامات  روزنامه مغرب در سایت های امنیتی

وب سایت امنیتی بولتن نیوز که مدیرمسئول روزنامه مغرب را «مرد سه هزار چهره» مطبوعات نامیده، مدعی شده «مدیر مسئول فعلی روزنامه م  (مغرب) که روزنامه ف آ (فرهنگ و آشتی) سابق را با حواشی و جنجال های گوناگونی از مدیر سابق تصاحب کرده بود در سال های اخیر آن را به تریبون اصلی تخریب دولت تبدیل کرده و عملاٌ به پایگاه رسانه ای مهم اصلاح طلبان و به ویژه شخص هاشمی رفسنجانی تبدیل شده بود.»

براساس ادعای این وب سایت “ وی (مدیرمسئول مغرب) درانتخابات دوره نهم ریاست جمهوری به عنوان مشاور هاشمی مسئولیت کمیته تبلیغاتی ستاد وی را بر عهده داشت. او در انتخابات های دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه نامزد ورود به خانه ملت شد اما پس از ریخت و پاش های گسترده در حوزه انتخابیه اش و به دلایل عدیده از سوی شورای نگهبان قانون اساسی رد صلاحیت شد».

«ترویج فرهنگ اباحه گری، تخریب اصولگرایان، سیاه نمایی از شرایط سیاسی کشور، انتشار اخبار برجسته از سران فتنه و حامیان آنان و…» از سوی وب سایت بولتن نیوز به عنوان بخشی از فعالیت های روزنامه مغرب عنوان شده  که« شدیدا به دنبال جذب مخاطب بوده و در این راستا رایزنی هایی را نیز با برخی چهره های پشت پرده سیاست انجام داده است».

شبکه ایران، وابسته به روزنامه دولتی ایران نیز روزنامه مغرب و مسئولان آن را متهم به سواستفاده میلیاردی از بیلبوردهای تبلیغاتی  و عنوان کرده« نام این روزنامه تازه تاسیس زمانی بر سر زبان ها افتاد که مشخص شد، مدیران آن به صورت غیرقانونی ازتبلیغات رایگان بیلبوردهای شهری بهره مند شده و چندین میلیارد منتفع شده اند. این روزنامه خود را مستقل می نامد، اما درباره منابع تامین کننده هزینه های خود، تاکنون توضیحی نداده است».

وب سایت جدید نیوز اما مدعی شده «مدیریت این روزنامه که در قالب یک موسسه دینی کمک های هنگفتی را از چهره ها و افراد شاخص با تعلق های جریانی مختلف دریافت می کند، روزنامه جدید خود را با حمایت مالی یک عضو برجسته دولت آغاز کرده و به صورت چند نبش عمل می نماید به گونه ای که هم درصدد تامین منافع جریان خاص و حاشیه ای دستگاه های اجرایی بوده و هم به دنبال تامین نظرات طیف وابسته به هاشمی رفسنجانی است».

براساس ادعای این وب سایت «محوریت فعالیت سیاسی آن (روزنامه مغرب)، تخریب اصولگرایان، تبلیغ طیف هاشمی رفسنجانی و پوشش اخبار جریان حاشیه ای دولت می باشد. همچنین گفته می شود این روزنامه با توجه به خطوط چندنبش خود قرار است با طرح مباحثی حاشیه ای همچون کاندیداتوری لیدر جریان انحراف عملیات روانی این طیف را از چهره اصلاح طلب خود طرح وبیان کند».

خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی هم نوشته است: “روزنامه مغرب در روزهای گذشته با انتخاب مطالب ساختار شکن، حمایت همه جانبه ای را از جریان اصلاح‌طلب و فتنه داشته است”.

خبرگزاری آنا که در حال حاضر توسط طیفی از اصولگرایان تندرو هدایت میشود نوشته است:” این روزنامه روز گذشته به صورت کامل صفحه خود را به سخنان دوپهلوی محمد خاتمی در انتقاد از نظام اسلامی اختصاص داده بود.”

موج جدید برخورد با روزنامه ها

موج جدید برخورد با روزنامه های اصلاح طلب یا منتقد از روز چهارشنبه و با توقیف روزنامه شرق آغاز شد.

روزنامه اصلاح طلب شرق، روز چهارشنبه با درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. دلیل توقیف این روزنامه انتشار طرحی از هادی حیدری عنوان شد؛ طرحی با عنوان “چشم بندان” که در آن افرادی به صف ایستاده و برای یکدیگر چشم بند می بندند.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین رسانه های حکومتی از جمله خبرگزاری فارس و وب سایت جهان نیوز این طرح را توهین به رزمندگان جنگ ایران و عراق و همین طور توهین به پیشانی بند آنها قلمداد کرده و با انتشار نامه، بیانیه و گرفتن اظهار نظر از افراد مختلف خواستارتوقیف روزنامه و برخورد قانونی با طراح و مسئولان آن شدند.

مهدی رحمانیان، مدیر مسول این روزنامه بازداشت و هادی حیدری، کاریکاتوریست و طراح این روزنامه به دادسرا احضار شد. اقای رحمانیان، روز یکشنبه با قرار وثیقه آزاد شده است. آقای حیدری نیز روز یکشنبه با حضور در دادسرای رسانه توضیحاتی درباره کاریکاتور مورد نظر ارائه داده است. او پیشتر با انتشار توضیحی اعلام کرده بود «مقصود از این طرح، نشان دادن جهل است که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد».

روزنامه شرق همچنان در توقیف است.