به سرکوب جامعه بهایی خاتمه دهید

نویسنده

» اطلاعیه مطبوعاتی فدراسیون جامعه های حقوق بشر

پاریس – فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به ادامه سرکوب جامعه بهاییان در ایران اعلام می دارند.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، شب نهم و دهم فوریه ۲۰۱۰ شش تن از اعضای اقلیت مذهبی بهایی از سوی عوامل وزارت اطلاعات در تهران و در منازل شان دستگیر شدند. آنان به “دست داشتن در اغتشاشات” متهم شده اند. درحال حاضر اطلاعی از محل بازداشت و حبس این افراد در دست نیست.

به علاوه، دومین جلسه محاکمه هفت تن از رهبران بهایی روز ۷ فوریه برگزار شد. در زمان اولین محاکمه که در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ برگزار شده بود، هفت متهم با قاطعیت کامل هرگونه اتهام را رد کردند. به گفته چندین رسانه دولتی، اتهامات آنان “جاسوسی، فعالیت های تبلیغاتی برضد نظام اسلامی، تأسیس یک سازمان غیرقانونی، همکاری با اسراییل، ارسال مدارک محرمانه به خارج از کشور” بوده و این اشخاص “مفسد فی الارض” شناخته شده اند. این درحالی است که هر دو جلسه محاکمه پشت درهای بسته برگزار شده و تاکنون تنها اخبار مربوط به روند صدور احکام پوشش داده شده است.

خانم مهوش ثابت در تاریخ ۵ مارس ۲۰۰۸ پس از احضار به دفتر وزارت اطلاعات در مشهد دستگیر شد. خانم فریبا کمال آبادی، آقای جمال الدین خانجانی، آقای عفیف نعیمی، آقای سعید رضایی، آقای بهروز توکلی و آقای وحید تیزفهم نیز در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۰۸ دستگیر شدند. آنان از آن تاریخ تاکنون در زندان اوین در تهران بسر می برند. این افراد از اعضای گروه هماهنگ کننده امور جامعه بهاییان هستند: یک گروه غیررسمی که با اطلاع دولت تشکیل شده تا جامعه ۳۰۰ هزار نفری بهاییان ایران را همیاری کند.

نگرانی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران به دنبال دستگیری ده تن از اعضای جامعه بهاییان در ۳ ژانویه ۲۰۱۰ تشدید شد، به طوری که اتهامات وارده می تواند به عنوان شواهد کذب در زمان محاکمه این افراد مورد استفاده قرار گیرد. به گفته جامعه بین المللی بهاییان، این احتمال وجود دارد که این ده نفر پس از بازجویی و اعتراف گیری های بسیار مجبور به اقرار دروغین مبنی بر سازماندهی اعتراضات مسالمت آمیز مردم در روز عاشورا پس از گرفتن دستور از رهبران خود شوند. یکی از آنان پس از نداشتن امکان تماس با خانواده اش و نداشتن وکیل مدافع به انتخاب خود، در نهایت “اعتراف” کرد که در تظاهرات مشارکت داشته است. این افراد درحال حاضر در زندان گوهردشت زندانی هستند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که هرچه سریعتر به اشکال مختلف ارعاب مردم و اذیت و آزار جامعه بهاییان پایان دهند و همه کسانی را که به شکلی خودسرانه دستگیر و زندانی شده اند آزاد کنند.

جمهوری اسلامی باید تحت هر شرایطی به عهدنامه های بین المللی مربوط به برگزاری محاکمه عادلانه و غیرجانبدار پایبند باشد. به علاوه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از جمهوری اسلامی می خواهند که به عنوان یکی از دولت های امضاء کننده “میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی” به حق انتخاب دین و عقیده نزد شهروندان احترام گذارد. قابل ذکر است که این حق از طرف قوانین بین المللی حقوق بشر نیز مورد حمایت است.

 

منبع: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر