آش شوری که فارس هم فهمید

مجتبی نارنج پور
مجتبی نارنج پور

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی «گزارش تکان دهنده» خبرنگار خود از شمال خوزستان را با عنوان« مشام مسجد سلیمانی ها پر از نفت و گاز و کامشان تشنه آب»درج کرده که خواندنی ست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، در جامعه‌های کمتر توسعه یافته که هرم‌های سنی‌ جامعه جوان را نشان می‌دهند، رفع معضل بیکاری بسیار مورد توجه است، به نحوی که اصلی‌ترین معضل برای مسئولان به شمار می‌رود. خوزستان با دارا بودن 4.5 میلیون نفر جمعیت از جمله استان‌هایی از کشور است که بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده، اما میزان بیکاری در شهرهای مختلف استان نیز با یکدیگر متفاوت است. شهرهای کم‌برخورداری مانند مسجدسلیمان، آبادان و خرمشهر اگرچه زمانی منشا‌ اشتغال و کاریابی برای مردم از سرتاسر کشور بوده‌اند، امروز با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. کم نیستند آمار جوانان این شهرها که هنگام غروب با خنک شدن هوا راه خیابان‌ها را در پیش گرفته و با پرسه در خیابان‌ها روز را به شب می‌رسانند. در گزارش قبل بخش‌هایی از مشکلات مسجدسلیمان مطرح شد. در این گزارش، به بررسی معضلات دیگری که شهرستان با آن مواجه است، پرداخته می‌شود البته بدون بیان دقیق علت و راهکارها از سوی مسئولان، زیرا تلاش‌های خبرنگار اعزامی به منطقه برای گفت‌وگو با آنها بی‌نتیجه ماند.

 

بیکاری خوزستان 2 برابر کشور

طبق آمار اعلام شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی، میزان بیکاری در کشور 12 تا 13 درصد است، به نحوی که این آمار طبق بررسی‌های انجام شده در خوزستان بیش از 27 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل کار و امور اجتماعی خوزستان با اشاره به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران‌ می‌گوید: بر اساس شاخص‌های جمعیتی که هر سه ماه یکبار در کشور تهیه و از سوی مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، نرخ بیکاری خوزستان در زمستان گذشته 914 درصد اعلام شد.

سید منوچهر سیدجلالی تصریح می‌کند: بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در جامعه هدف یعنی جوانان 15 تا 29 سال، در استان 8 /27 درصد است.

وی می‌افزاید: نرخ اشتغال ناقص یعنی کسانی که در هفته‌ بین یک تا 44 ساعت کار می‌کنند نیز 38 درصد است.

دبیر کارگروه اشتغال استان همچنین با اشاره به مصوبه دور سوم سفر هیئت‌دولت به خوزستان می‌گوید: 800 میلیارد تومان خط اعتباری ویژه برای بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و ایجاد اشتغال در خوزستان در ستاد راهبری و توسعه خوزستان مصوب شد.

وی می‌افزاید: 2 هزار و 200 میلیارد تومان از تعهدات محقق نشده بانک‌ها در سال‌های گذشته‌ نیز قرار شد توسط بانک مرکزی به بانک‌های استان به منظور اعطای تسهیلات اشتغالزا ابلاغ شود؛ اما تا کنون این مصوبه از سوی بانک مرکزی اجرایی نشده است.

سیدجلالی در ادامه با بیان اینکه شش مرکز کاریابی در استان در حال گذراندن مراحل اخذ مجوز است، تعداد مراکز غیردولتی کاریابی استان را در حال حاضر 27 مرکز فعال عنوان می‌کند.

وی اظهار می‌دارد: در سال گذشته 7 هزار و 374 نفر از طریق این مراکز مشغول به کار شدند.

سیدجلالی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته 2 هزار و 200 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ و دیپلمه‌ها طرح کارورزی گذراندند، می‌افزاید: 6 میلیارد و 698 میلیون ریال به عنوان هزینه کارورزی پرداخت شده است.

 

افزایش موج بیکاری در خوزستان

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره میزان بیکاری در خوزستان می‌گوید: میزان بیکاری در استان خوزستان بیش از آمار‌های اعلام شده است و باید به جای ارائه آمار برای رفع معضل تلاش کرد.

ناصر سودانی با اشاره به آمارهای اعلام شده درباره میزان بیکاری در استان می‌افزاید: استان خوزستان با داشتن صنایع مختلف نباید مشکل بیکاری داشته باشد و به این دلیل باید راهکارهای استفاده از فرصت‌های شغلی صنایع موجود به ویژه نفت را در استان بررسی کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می‌کند: بیکاری در شرایط کنونی در کل کشور به معضلی برای دولتمردان تبدیل شده، ولی در استان خوزستان به دلیل وجود میزان بیکاری بسیار زیاد می‌توان ادعا کرد که هر خانواده خوزستانی با معضل بیکاری در حال دست و پنجه نرم کردن است.

 

بالا بودن هزینه ایجاد شغل در خوزستان

 

استاندار خوزستان با اشاره به بالا بودن سرانه ایجاد شغل در خوزستان می‌گوید: به دلیل اینکه در صنایعی مانند فولاد و نفت سرمایه‌گذاری شده است سرانه ایجاد اشتغال در این استان بسیار بالاست و می‌توان آن را حدود 30 میلیارد ریال برای یک فرصت شغلی نیز دانست.

سید جعفر حجازی می‌گوید: استان خوزستان در صنعت‌های نفت، گاز و فولاد سرمایه‌گذاری کرده است که در صورتی که این سرمایه را در بخش گردشگری و یا خدمات هزینه می‌کرد، مشکل بیکاری پیش‌تر حل شده بود.

وی اصلی‌‌ترین روش را برای مبارزه با معضل بیکاری استفاده از بخش خصوصی عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه هنوز در برخی دستگاه‌های دولتی برای ورود بخش خصوصی قید و بندهایی وجود دارد که باید هرچه زودتر این موانع برطرف شده و زمینه حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

 

مسجدسلیمان؛ بیکارترین شهر خوزستان

مسجدسلیمان تا سال ۱۹۲۸ میلادی تنها منبع استخراج نفت ایران بود تا در این سال در میدان نفتی عظیم هفتکل نیز فوران نفت آغاز شد و مسجدسلیمان در تولید نفت از انحصار خارج شد. اما تولید در منطقه همچنان افزایش یافت به طوری که در سال ۱۳۱۴ (۱۹۳۵میلادی) اوج تولید در سراسر بهره‌برداری (۱۲۷ هزار بشکه در روز)رسید. بعد از افتی کوتاه در تولید نفت به علت ملی شدن این صنعت در ایران(۳۳-۱۳۳۰)به دلیل دسیسه‌های شرکت نفت ایران و انگلیس و دولت امپریالیستی انگلیس بار دیگر استخراج نفت افزون شد که تا سال ۱۳۴۵ همچنان ثابت بود (سالانه حدود ۳۰ میلیون بشکه معادل ۴ میلیون تن) اما از این سال به بعد تولید نفت به سرعت کاهش یافت و بعد از بسته شدن چاه‌ها در سال‌های ۶۰ و ۱۳۵۹ تولید سالانه آن به حدود تولید روزانه در گذشته محدود شد.

دلیل کم شدن تولید نفت این است که بعد از حدود ۷۰ سال بهره‌برداری مداوم ۹۸ درصد از مقدار نفت قابل حصول به صورت طبیعی از منطقه استخراج شد و از آنجا که بهره‌برداری از سایر میدان‌های نفتی به ویژه میدان‌های نفتی مرزی از اولویت برخوردار شد، استخراج نفت در مسجدسلیمان که باید با تزریق آب یا گاز انجام گیرد، این خود نیز مشکلاتی را به دنبال دارد، متوقف شد.

با وجود صنعت فعال نفت در سال‌های متمادی شهرستان مسجدسلیمان محل حضور بسیاری از مردم ایران زمین و خارجی‌ها به ویژه نیروهای متخصص این صنعت برای اشتغال بوده و شهر از هر نظر رونق خوبی داشت. اما با توقف برداشت نفت، از یک سو، و نبود صنایع جایگزین از سوی دیگر، سایه بیکاری بر این شهر هر لحظه گسترده شد تا امروز که بیش از 30 درصد جوانان این شهر بیکارند.

اگرچه تلاش‌های انجام شده برای کسب اطلاعاتی در زمینه بیکاری و میزان اشتغال در مسجدسلیمان بی‌نتیجه ماند، اما مسئول امور اجتماعی فرمانداری این شهرستان اطلاعات نسبتا مناسبی را در اختیار قرار داد.

وی درباره میزان بیکاری در این شهرستان می‌گوید: در شهرستان مسجدسلیمان طبق آمار موجود 31.6 بیکاری وجود دارد که این میزان بیکاری حدود دو برابر کشوری و از میانگین بیکاری استان نیز4.6 درصد بیشتر است.

صفر اکبری با اشاره به اینکه آمار اعلام شده با واقعیت مطابقت کامل ندارد، می‌افزاید: شهرستان مسجدسلیمان دارای معضلات بسیار زیادی است که این معضلات همگی به بیکاری باز می‌گردد و در صورتی که مشکل اشتغال جوانان حل شود معضلات اجتماعی نیز برطرف خواهد شد.

وی می‌افزاید: در شهرستان مسجدسلیمان طبق آمار اعلام شده بیش از 38 هزار و 567 ‌بیکار وجود دارد که این میزان در مقایسه با جمعیت122 هزار و50 نفری این شهرستان بسیار زیاد است.

وی با اشاره به روش‌هایی که می‌توان برای رفع مشکل این شهرستان کار ساز باشد، تاکید می کند: ایجاد شرکت‌‌‌های تولیدی و حمایت از کارگران برای از دست ندادن شغل خود از اقداماتی است که باید برای رفع مشکل بیکاری از آن استفاده کرد.

اکبری با اشاره به میزان بیکاری و آمار موجود برای حمایت نهادهای حمایتی از اقشار کم درآمد می‌گوید: در مسجدسلیمان بیش از 2 هزار و380 خانوار با جمعیت 7 هزار و86 نفر به صورت دائم و 937 خانوار با جمعیت 2 هزار و 698 نفر به صورت غیر دائم زیر چتر حمایتی کمیته امداد شهرستان هستند.

مسئول امور اجتماعی مسجدسلیمان تاکید می‌کند: در این شهرستان بیش از 588 خانوار زیر چتر حمایت‌های توانبخشی بهزیستی قرار دارند که بیش از یک هزار و 858 نفر را شامل می‌شود.

اکبری تعداد خانوارهای حمایتی شهرستان مسجدسلیمان را یک‌هزار و 203 خانوار اعلام کرد و گفت: این تعداد خانوار 4 هزار و 904 نفر را شامل می‌شو‌د و در مجموع، حدود 7 هزار نفر از جمعیت 120 هزار نفری شهرستان مسجدسلیمان زیر پوشش خدمات حمایتی سازمان بهزیستی قرار دارند.

آنچه مشخص است در شهرستان مسجدسلیمان حدود 17 هزار نفر زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند که این تعداد بیش از7.3 درصد کل جمعیت این شهرستان است.

وجود بیکاری 31.6 درصدی و جمعیت بالای افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی، شرایط نابسامان اجتماعی را در این شهرستان نوید می‌دهد.

 

سیر از نفت، تشنه از آب

شهرستان مسجدسلیمان دارای مشکلات بسیار زیادی است که یکی از این مشکلات را می‌توان مشکل تامین آب این شهرستان عنوان کرد.

شهرستانی122 هزار نفری در سال‌های بسیار طولانی دارای مشکل آب بوده و هنوز هیچکس برای رفع این مشکل اقدامی جدی انجام نداده است. گفته می‌شود در سال‌های گذشته در یکی از جلسات مهم استانداری، حتی تعهداتی از اداره آبفا برای حل مشکل آب مسجدسلیمان در یک برنامه زمان‌بندی مشخص گرفته شده اما هنوز این تعهدات عملی نشده و بخش‌هایی از این شهرستان در روز چند ساعت آب شهری دارند.

طبق مشاهدات انجام شده حفاری‌هایی برای انتقال آب به شهرستان در حال انجام بوده ولی هنوز زمان دقیقی برای رفع این مشکل اعلام نشده است.

طبق آمار اعلام شده شهرستان مسجدسلیمان روزانه 85 هزار مترمکعب آب شرب نیاز دارد که در حال حاضر در این شهرستان تنها60 هزار متر مکعب آب تولید می‌شود.

رضا ملکی یکی از شهروندان شهرستان مسحدسلیمان می‌گوید: مشکلات بسیار زیادی در شهرستان وجود دارد ولی نبود آب باعث شده است تا در ساعاتی از روز برای وضو نیز مشکل جدی وجود داشته باشد.

وی می‌افزاید: قطع آب روزانه و شکستگی خط لوله در خیابان‌ها برای مردم امری عادی شده و وجود آب در لوله‌های آب شهری خود باعث شگفتی است.

از بالا که نگاه می‌کنی، بر همه پشت‌بام‌ها و بیشتر حیاط خانه‌ها منابع فایبرگلاسی سفید یا فلزی قدیمی خودنمایی می‌کند. چرا که همه خانه‌های مسجدسلیمان مجبور به ذخیره آب هستند.

خدامراد رحیمی یکی از شهروندان مسجدسلیمانی می‌گوید: مشکل آب شهرستان مسجدسلیمان امروز و دیروز به وجود نیامده است که به سرعت برطرف ‌شود، ولی نباید مردم را با وعده‌های واهی امیدوار کرد.

تلاش‌های خبرنگار فارس برای کسب اطلاعات مورد نیاز از طرح جامع آب شهرستان مسجدسلیمان بی‌نتیجه ماند.

 

فاضلاب جاری، جلوه‌ای طبیعی در خیابان‌ها

 

مسجدسلیمان که در بسیاری محلات آن بوی گاز همه را به ستوه آورده و مردم را گاهی مجبور به مهاجرت کرده است، در برخی خیابان‌ها با بوی فاضلاب مخلوط شده و مشکلات دیگری از نظر بهداشتی نیز به وجود آورده است.

در برخی محله‌ها به دلیل اشراف به شهر، فاضلاب در محله‌های پایین شهر روی سطح جاری شده است و منظر شهر را از آنچه هست، نازیباتر کرده است.

یکی از شهروندان مسجدسلیمانی در این باره می‌گوید: فاضلاب در کف خیابان‌های مسجدسلیمان امری عادی است، به حدی در خیابان‌های شهر وجود دارد و مردم با آن سر و کار دارند که نمی‌توان گفت فاضلاب برای مردم مسجدسلیمان نجس است چرا که همه خانه‌های مسجدسلیمان به نحوی آلوده به فاضلاب هستند.

فرماندار مسجدسلیمان که در چند ماه اخیر به این سمت منصوب شده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره این مشکلات شهرستان، با اکراه مشکل فاضلاب شهری را پذیرفته و می‌گوید: مشکل فاضلاب در سطح شهر وجود دارد و باید برای رفع آن تلاش کرد.

محمدخانچی می‌افزاید: 50 نقطه بحرانی فاضلاب شهری شناسایی شده است ولی برای رفع این مشکل نیازمند10 میلیارد ریال اعتبار هستیم.

 

جابه‌جایی منازل آلوده؛ چرا، چگونه

 

از سال‌های پیش وجود گاز در منطقه‌های مختلف شهری مسجدسلیمان باعث شد تا پای کارشناسان محیط‌ زیست به این موضوع باز شود و این مشکل روز به روز نگرانی مردم و کارشناسان را از سلامت محیط افزایش داد تا حدی که مردم را وحشت‌زده و نگران کرده است.

در برهه‌هایی از زمان، شائبه نیاز به جابه‌جایی تمام شهر مسجدسلیمان موجب توقف و ترمز حرکت توسعه در این شهرستان شد و نهایتا عقب ماندگی بیش از پیش شهر را رقم زد.

فرماندار مسجدسلیمان در این باره می‌گوید: از چند سال گذشته پس از بررسی‌های کارشناسانه این نتیجه حاصل شد که جابه‌جایی منازل مسجدسلیمان بهترین گزینه و تلاش برای جابه‌جایی کل شهر، اشتباه است.

محمد خانچی با اشاره به اینکه قرار بود یک‌هزار و 200 واحد از ساختمان‌های هوانیروز به خانواده‌های ساکن در مناطق آلوده اختصاص یابد، می‌افزاید: در شهرستان مسجدسلیمان سایتی به نام منازل هوانیروز وجود داشت که این ساختمان‌ها با تغییراتی ساده به یک‌هزار و 355 واحد افزایش یافتند و تا پایان سال‌جاری بخشی از این واحدها که در منطقه بی‌خطر و بدون گاز واقع هستند، برای استفاده عموم آماده می‌شوند.

وی بدون اشاره به تعداد واحد‌های ساختمانی در دست آماده‌سازی برای تحویل در سال‌جاری، می‌افزاید: آنچه مهم است کیفیت ساختمان‌هایی است که در این پروژه ساخته می‌شود.

خانچی با تاکید بر اینکه یک هزار و 200 واحد مسکونی مصوب، فاز نخست طرح جابه‌جایی مناطق آلوده است، می افزاید: باید به مسئولان استان به یاد داشته باشند که این طرح جابه‌جایی 5 هزار واحد را شامل می‌شود و باید بر این اساس برنامه‌ریزی کنند.

 

زیرساخت‌هایی با طراحی بسیار مدرن

نماینده ویژه فرماندار مسجدسلیمان در امور اجرایی نیز در این باره می‌گوید: در این پروژه تلاش شده است که همه نیازهای سایت مسکونی به صورت مدرن طراحی شود. برای مثال همه شبکه انتقال برق در این پروژه زیرزمینی است و این سایت برای نخستین بار در کشور دارای برق زیرزمینی خواهد بود.

داوود حبیبی با اشاره به اینکه در حال حاضر زیرساخت‌‌های مورد نیاز برای این شهرک در حال طراحی است، می‌افزاید: زیر ساخت‌های مورد نیاز برای این پروژه به طور کامل طراحی شده است و به این دلیل باید دستگاه‌‌های اجرایی در استان برای اجرایی شدن طرح‌های ارائه شده تامین اعتبار کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرک در نظر گرفته شده در مسجدسلیمان با از نظر معماری بسیار پیشرفته و همخوان با معماری ایرانی است، می‌افزاید: تلاش شده است که هویت معماری ایران در این شهرک حفظ شود و سرعت عمل در این باره بسیار مدنظر دست اندرکاران بوده است.

حبیبی با اشاره به شایعاتی که درباره مقاومت ساختمان‌های این شهرک مطرح شده است، خاطر نشان می‌کند: ساختمان‌های این شهرک شاید قدمتی30 ساله داشته باشد ولی با مقاوم‌سازی و تغییرات مهندسی که در اسکله آنها به وجود می‌آید مقاومت آنها همچون ساختمان‌های تازه احداث شده می‌شود.

وی می‌گوید: استقرار مردم در این سایت نیازهای دیگری مانند مسجد، مدرسه، کتابخانه و… را دارد که زمین‌هایی در سایت در نظر گرفته شده است که به ادارات کل مربوطه تحویل داده می‌شود تا در ساخت اماکن مورد نیاز اقدام شود.

حبیبی بر فرهنگ‌سازی برای حضور مردم در این منازل تاکید کرده و می‌گوید: رسانه‌ها در این شرایط باید به یاری مسئولان بیایند تا مردم برای حضور در این سایت مسکونی قانع و توجیه شوند.

 

تحویل100 واحد مسکونی تا بهمن

در سال گذشته و سال‌جاری مسئولان استانی بر تحویل850 واحد مسکونی تا روز22 بهمن تاکید کرده‌اند و مردم شهرستان مسجدسلیمان به این امر چشم امید بسته‌اند.

با این همه وعده و وعید، مسئول کارگاه سایت مسکونی یک‌هزار و 335 واحدی مسجدسلیمان می‌گوید: تنها100 واحد ساختمانی برای 22 بهمن آماده‌سازی می‌شود.

نوید بهرامی می‌افزاید: آمادگی برای تعداد بیشتری در سایت وجود ندارد، البته این مهم با توجه به آماده‌سازی و سرعت عملی است که در شرایط کنونی در سایت وجود دارد و در صورت کاهش این سرعت نمی‌توان درباره تحقق این وعده مطمئن بود.

مسئول اجرایی در سایت یک‌هزار و 335 واحدی شهرستان مسجدسلیمان اظهار می‌دارد: قرار است که 850 واحد در سه فاز تحویل داده شود و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی به کار رفته شده در این فاز بسیار پیشرفته است، می‌گوید: نحوه مقاوم‌سازی در این شهرک از پیشرفته‌ترین روشی است که در شرایط کنونی در جهان در حال استفاده است و در این روش از کمپوزیتی به نام FRP استفاده می‌شود. در این روش در طبقه همکف ساختمان گودالی به عمق کمتر از یک متر حفر می‌شود و با تزریق FRP مقاومت اسکله در نظر گرفته شده برای 50 سال عمر تازه می‌یابد.

بهرامی با اشاره به اینکه FRP مورد نیاز برای این سایت باید از خارج از کشور وارد شود، می‌گوید: باید تلاش کرد تا مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با جدیت و در کمترین زمان انجام شود، زیرا امکان تحریم در این باره برای ایران وجود دارد.

به گفته وی، در شرایط کنونی بیش از 95 درصد از اسکلت‌های در نظر گرفته شده و 50 درصد از واحدهای در نظر گرفته شده مقاوم‌سازی شده‌اند و تنها دو یا سه مجتمع باقی مانده‌اند.

بهرامی درباره مشکلاتی که در شهرستان مسجدسلیمان برای اجرای این پروژه وجود دارد، می‌گوید: در شهرستان مسجدسلیمان نیروی متخصص وجود ندارد و در شرایط کنونی برای انعقاد قرارداد برای زیباسازی واحدهای ساختمانی بسیار دچار مشکل شده‌ایم.

وی می‌افزاید: کارگر، معمار، بنا، رنگ آمیز، لوله‌کش، برق کار و … از اصلی‌ترین نیازهای این سایت در ماه‌های آینده است ولی در شهرستان مسجدسلیمان این نوع تخصص‌ها وجود ندارد و مجبور به استفاده از شهرهای مجاور هستیم.

 

امید به آینده

مشکلات متعدد مسجدسلیمان و گزارش‌های مختلف ارسالی از وضعیت نامناسب شهر در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و… در سطح کلان، به حدی رسید که در دو سال گذشته پای سازمان بازرسی کل کشور را به این شهر نفتی باز کرد.

به دنبال اعزام هیئت ویژه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور در فروردین ماه 86 به شهرستان مسجدسلیمان، این هیئت با ارائه گزارشی، وضعیت عمومی و مشکلات این شهرستان و دستگاه‌های اجرایی آن را بررسی کرد.

در این گزارش، نشتی نفت و گاز در مناطق مسکونی شهر، کمبود شدید آب شرب شهری، کمبود اعتبارات برای سامان‌دهی شبکه برق، کمبود شدید کادر پزشکی متخصص، کمبود مراکز پاراکلینیکی و تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی، جاری بودن فاضلاب در سطح زمین و رودخانه‌های شهر، نگهداری موقت و عدم جمع‌آوری و دفع مواد جامد(زباله) توسط شهرداری، تراکم جمع کثیری از زندانیان در فضای بسیار محدود و نامناسب زندان شهر، کمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری، کمبود فضاهای فرهنگی و فقدان زیرساخت‌های لازم برای استقرار واحدهای صنعتی و معدنی (با توجه به وابستگی دیرینه این شهرستان به شرکت نفت)، از جمله مشکلات موجود در این منطقه اعلام شد.

سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود، به مواردی که اقدام فوری در مورد آنها ضرورت دارد اشاره کرده و آورده است: تسریع در تهیه طرح تفصیلی مسجدسلیمان با اولویت تخلیه مناطق آلوده، آغاز فعالیت اجرایی کمیته انتقال 5 هزار واحد مسکونی از مناطق آلوده شده به مواد نشتی نفت و گاز، تسریع در واگذاری منازل مسکونی سازمانی غیر قابل استفاده شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان به ساکنان محلی، انعقاد قرارداد با پیمانکار توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان و آغاز عملیات اجرایی، لزوم توجه جدی وزارت آموزش و پرورش به احداث مدارس مورد نیاز این شهرستان، ضرورت ایجاد شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب وتصفیه بیولوژیکی آن، احداث مکانی مناسب برای زندان شهر، برنامه‌ریزی و اجرای کامل طرح جمع‌آوری و حمل و دفن زباله‌، دایر کردن شعبات مستقل برای برخی ادارات نظیر ثبت احوال و تأمین اجتماعی برای شهر‌های اطراف مسجد سلیمان، اعمال امتیازات انگیزشی و جذب نیروهای مورد نیاز برای شبکه بهداشت و درمان و سایر ادارات، رسیدگی به وضعیت شهرک‌های صنعتی، تسریع در آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بلاتکلیف(نظیر پتروشیمی، کارخانه آلومینیوم و ساخت نیروگاه 500 مگاواتی) و تسریع در پروژه واگذاری 192 واحدی مربوط به تعاونی مسکن فرهنگیان، از جمله مواردی بوده که اقدام فوری در مورد آنها تأکید شده است.

با وجود همه این مشکلات و درج و انعکاس آنها تا سطح سازمان بازرسی کشور و اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده است، اما هنوز چهره شهر و مردمانش حکایت از محرومیت و نارضایتی شدید دارد. شهروندان مسجدسلیمانی از مدیران و به ویژه نماینده خود در مجلس انتظار حضور بیشتر در منطقه و تلاش‌ برای حل مشکلاتی را دارند که دامن آنها را رها نکرده و بیشترشان را مجبور به انتخاب مهاجرت کرده است.

نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مدیریت‌های این شهر متاسفانه با وجود پیگیری زیاد خبرنگار فارس، از دادن پاسخ به تماس‌های مکرر خودداری کرده و بخش توضیحی گزارش را درباره عملکرد و گزارشات انجام شده برای برون رفت مسجدسلیمان از وضعیت کنونی، حذف کردند.

 

منبع: مجتبی نارنج پور-خبرگزاری فارس