شلاق علنی در ماه ضیافت الهی

نویسنده
نازنین کامدار

» افزایش فشار بر مردم به بهانه روزه خواری

همزمان با افزایش دما در ایران که میانگین آن به بالای ۴۰ درجه رسیده است، شهروندان نسبت به سال های قبل در برابر تذکرها و تهدیدهای مکرر پلیس، بسیج و دستگاه قضایی با بی اعتنایی بیشتری رفتار می کنند و هن امر موجب شده تا از روز گذشته پلیس ایران نیروهای یگان ویژه خود را در بزرگراه ها و معابر عمومی مستقر ند و به بازداشت افرادی بپردازد که به گفته آنها “روزه خواری” می کنند.

این گشت ها پس از آن در بزرگراه ها و معابر عمومی مترکز شدند که رسانه های داخلی در گزارش هایی نسبت به بی اعتنایی مردم به قوانین اجباری روزه در ایران اعتراض کردند.
یکی از این گزارش ها را نیز سایت فرارو با عنوان “روز رمضان، آب یخ فروشی، بزرگراه همت” منتشر کرد و نوشت: “با گذشت دو هفته از ماه مبارک رمضان و حاکمیت فضای روزه داری و عبودیت بر ایران اسلامی، به رغم هشدارهای نیروی انتظامی، هنوز موارد قابل توجهی از روزه خواری علنی و یا امور مرتبط با آن در پایتخت قابل مشاهده است. 

به گزارش خبرنگار فرارو که بعد از ظهر پنجشنبه در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید همت تهران سرگرم رانندگی بود، پس از بزرگراه مدرس و در میانه ترافیک معمول این قسمت از بزرگراه، تعدادی از دست فروشان بزرگراهی، رانندگان را به خرید بطری های سرد یا یخ زده آب معدنی ای که بر سر دست تکان می دادند، فرا می خواندند. متاسفانه تعداد اندکی از رانندگان و سرنشینان خودروها در برابر دیدگان روزه دارانی که زیر آفتاب گرم تابستان، حکم خدا را گرامی می داشتند، آب می خریدند و در ملا عام می آشامیدند. دست اندرکاران ذی ربط در امر حفظ حرمت هنجارها و ارزش های الاهی و اسلامی باید با تدابیر صحیح، عملا مانع از توهین غافلان به خدا و احکام او در سطح جامعه شوند.از سوی دیگر، تعدادی از مسافران داخلی که روز جمعه به فرودگاه مهرآباد مراجعه کرده بودند، مظاهر گسترده ای از روزه خواری علنی را به فرارو گزارش دادند. 

به نوشته این گزارش “فقدان جای مناسب برای خوردن و آشامیدن کسانی که با عذر موجه از روزه گرفتن محروم اند، جلوی ترمینال چهارم فرودگاه مهرآباد را به مکانی برای روزه خواری آشکار تبدیل کرده است.مقابل این ترمینال، تعداد زیادی از مسافران و همراهان را می بینید که کنار هم نشسته و در برابر دیدگان روزه داران، سرگرم خوردن و آشامیدن اند! البته، شرمندگی برخی از این مسافران مستاصل در نحوه خوردن و آشامیدنشان، قابل مشاهده و توجه است. مسوولان فرودگاه ها و ترمینال های مسافری، باید با اختصاص فضا هایی مناسب و پوشیده، هم مشکل مسافران گرسنه و تشنه بی طاقت را رفع کنند و هم مانع از هتک حرمت روزه و احکام الاهی شوند.طبق دستور خدا در قرآن کریم، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای افراد بالغی که توان روزه گرفتن دارند و روزه برای سلامتی شان ضرر ندارد، واجب و ترک کردن آن حرام و مستوجب تنبیه و عذاب الاهی است”.(لینک)

فارس نیز به نقل از یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای به نام “محمد دهقان” نوشت: “اگر کسی بنا به هر دلیلی نمی‌تواند روزه بگیرد باید حرمت دین مردم و ماه خدا را حفظ کند و در ملا عام روزه‌خواری نکند. مردم هم در برخورد با روزه‌خواران باید با آرامی تذکر لسانی دهند و وارد برخورد و تنش نشوند. برخورد با روزه‌خواران وظیفه نیروی انتظامی است، روزه‌خواری به صورت علنی در سطح جامعه امنیت اعتقادی مردم را مخدوش می کند و به نوعی دهن کجی به هنجارهای دینی کشور است و در این زمینه پلیس باید با این افراد طبق قانون برخورد کند”.

او افزوده است: “خودروی شخصی به هیچ وجه حریم خصوصی تلقی نمی‌شود و افرادی که در خودروی شخصی هم اقدام به روزه‌خواری کنند، مجرم‌اند. حتی کسانی که مسافر هستند و روزه بر آنها واجب نیست هم نباید در ملاءعام اقدام به خوردن و آشامیدن کنند و باید به محل‌هایی بروند که برای این منظور پیش‌بینی شده‌ است. تمام افرادی که روزه نمی‌گیرند اعم از افراد غیر مسلمان ایرانی، بیماران، مسافران و حتی کسانی که غفلت دارند و از عمد روزه نمی‌گیرند نباید در اماکن عمومی و ملاءعام اقدام به روزه‌خواری کنند”.

علاوه بر این گزارش ها و تهدیدها، از روز گذشته بار دیگر گشت های یگان ویژه پلیس در اتوبان ها مستقر شده اند و در پیچ هایی که دید رانندگان کم می شود کمین می کنند تا در صورت مشاهده مورد “روزه خواری” خودرو را توقیف و راننده را به مراجع قضایی معرفی کنند.(لینک)

فشار فزاینده پلیس بر مردم برای خودداری از رفع نیازهای غذایی در این روزها موجب شده تا به گفته ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، ۳۰ درصد از مراجعات به بخش اورژانس بیمارستان ها به دلیل گرمازدگی ناشی از عدم امکان رفع عطش در خیابان هاست.

او می گوید: “در حال حاضر ۳۰ درصد از مراجعان به اورژانس مراکز درمانی را مبتلایان به بیماری گرمازدگی تشکیل می‌دهد که این ناشی از رفع نیاز آب بدن، استفاده از غذاهای کنسروی… است”.

بر اساس این گزارش،حکومت ایران برای جلوگیری از آنچه که “روزه خواری” می نامد، تنها به گشت های یگان ویژه بسنده نکرده و علاوه بر توقیف خودروها و معرفی مردم به مراجع قضایی، روز گذشته در شیراز دو تن را به اتهام “روزه خواری” در ملاء عام شلاق زده است.

رمانده انتظامی استان فارس از اجرای حکم شلاق ۲ روزه خوار با جرم شرب خمر و ۲ سارق در ملاعام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدعلی گودرزی فرمانده انتظامی استان فارس گفته است: “دو فرد مجرم به اتهام روزه خواری و شرب خمر به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند. این دو روزه خوار ظهر جمعه در ملاعام شلاق خوردند. در این راستا ضروری است که افراد حرمت این ماه را نگه داشته در غیر این صورت برابر قانون با آنها برخورد می شود”.