پنجره ها باز می شود؟

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از برنامه جدید دولت برای اینترنت

دولت ایران روز جمعه خبر داد که این کشور قرار است “فیلترینگ هوشمند” را برای اینترنت توسعه دهد و به این ترتیب به جای مسدود کردن کل وب سایت‌ها،‌ تنها قسمت‌هایی را که از نظر دولت مورد پسند نیست سانسور کنند.

جمهوری اسلامی یکی از سختگیرانه‌ترین کنترل‌ها را بر اینترنت دارد، اما اغلب کاربران با استفاده از فیلترشکن‌، فیلترینگ وب سایت‌هایی نظیر فیسبوک، توییتر و یوتیوب را دور می‌زنند.

تحت این برنامه جدید، تهران می‌تواند ممنوعیت این سایت‌ها را بردارد و تنها محتوای آن‌ها را فیلتر کند.

به نظر می‌رسد این سیاست به معنی اجرای وعده‌های روحانی برای کاهش محدودیت‌های اجتماعی باشد، اما هنوز مشخص نیست که این برنامه آزادی بیشتری برای اینترنت فراهم می‌آورد یا کمتر.

ایرانی‌ها در توییتر ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت تحت چنین سیاستی سعی دارد دسترسی وی‌پی‌ان به این سایت‌ها را مسدود کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،‌ محمود واعظی،‌ وزیر ارتباطات ایران می‌گوید: “در حال حاضر فیلترینگ هوشمند در اولین فاز مطالعاتی تنها روی یک شبکه اجتماعی آزمایش و پس از آن برای تمام شبکه‌ها اجرا می‌شود”.

به نظر می‌رسد منظور او سایت اینستاگرام متعلق به فیسبوک باشد که در حال حاضر فیلتر است اما مسدود نشده.

در ایران اینستاگرام باز است اما برخی از حساب‌ها،‌ نظیر  “richkidsoftehran که جوانان ثروتمند تهرانی در آن رفاهشان را به رخ بقیه می‌کشیدند مسدود شده است. در یک بازی موش و گربه یک حساب‌ مشابه دیگر به نام “richkidsofteh  باز شده است که مسیر سایت قبلی را دنبال می کند.

واعظی در یک کنفرانس خبری گفت: “ما با اجرای فیلترینگ هوشمند سعی داریم محتوای مجرمانه و غیراخلاقی را در سایت‌های اینترنتی مسدود کنیم و مردم بتوانند از محتوای کلی این سایت‌ها استفاده کنند.”

وی گفت، ‌این سیاست از ژوئن ۲۰۱۵ بطور کامل اجرایی می‌شود.

مقامات ایرانی تنها نگرانی مصادیق غیراخلاقی محتوای اینترنت که می‌تواند از سایت‌های پورنوگرافیک تا تصاویر بدون حجاب زنان را در بر بگیرد نیستند، بلکه همچنین نگران چیزهایی هستند که می‌تواند از لحاظ سیاسی به آن‌ها آسیب برساند.

در ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۹، شبکه‌های اجتماعی به میزان گسترده‌ای برای سازماندهی تظاهرات و انتشار اخبار مورد استفاده قرار گرفت.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایده جایگزینی یک اینترنت ملی که به شبکه جهانی متصل نباشد و تماما توسط دولت کنترل ‌شود بالا گرفت،‌ اما به نظر می‌رسد که این برنامه از دستور کار خارج شده باشد.

منبع: گاردین - 26 دسامبر