موافقت با سفر مادر کوهنوردان اسیر به تهران

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو گیی از بازی احمدی نژاد

علی اکبر دارینی

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران با دیدار مادران کوهنوردان آمریکایی که در ماه ژوئیه سال گذشته در مرز ایران و عراق دستگیر شده بودند، موافقت کرده است. وی روز دوشنبه گفت که این تصمیم به لحاظ انسانی اخذ شده است.

این اولین سیگنال مثبت از سوی ایران است که از بعد از بالاگرفتن تنش بین دو کشور که به خودی خود به دلیل سرکوب معترضان و برنامه های اتمی ایران داغ بود، داده شده است.

در نه ماهی که این سه نفر در ایران زندانی بودند، ابتدا متهم به جاسوسی شدند اما دادگاهی برایشان تشکیل نشد و حتی اتهامشان نیز رسما ابلاغ نشد. در ماه فوریه زمانی که محمود احمدی نژاد به ایرانیانی که در آمریکا زندانی هستند اشاره کرد، این ترس قوت گرفت که مبادا آنها طعمه معامله شده باشند.

ایران شین بوئر، سارا شرود و جاش فاتال را متهم به ورود غیر قانونی به مرز، جاسوسی و ارتباط با سازمان های اطلاعاتی آمریکا کرده بود و گفته بود که برایشان دادگاه برگزار می شود. خانواده آنها و دولت آمریکا اتهام جاسوسی را رد کردند و خواستار آزادی آنها شدند.

خانواده این سه نفر که دانشجویان دانشگاه برکلی بودند، می گویند که آنها برای کوهنوردی به کردستان عراق رفته بودند و سهوا از وارد ایران شدند.

به گفته آقای متکی، این موضوع قبل از اجلاس بازنگری معاهده ان.‌پی‌.تی در نیویورک در تهران مطرح شده بود و دولت ایران « به لحاظ انسانی» در مورد آن تصمیم‌گیری کرده بود که برای این سه مادر روادید صادر شود تا بتوانند به ایران بیایند و فرزندانشان را ببینند.

این سه مادر به نیویورک رفتند به این امید که با احمدی نژاد ملاقات کنند و شخصا خواستار آزادی فرزندانشان شوند اما به آنها اجازه ملاقات داده نشد.

متکی مشخص نکرد که روادید را کدام مرجع برای آنها صادر خواهد کرد؛ سفارت پاکستان در واشنگتن که حافظ منافع ایران است یا دفتر ایران در سازمان ملل در نیویورک.

این سه مادر روز سه شنبه  گفتند که از شنیدن این خبر بسیار خوشحال هستند  اما تا زمانی که به آنها گفته نشود که می توانند ویزا هایشان را بگیرند، روی این سفر حساب نمی کنند.

لورا فاتال، مادر جاش فاتال، گفت:« بله ما خوشحال هستیم از اینکه به ایران سفر می کنیم، اما هنوز به خود ما گفته نشده است که بیایید ویزا هایتان را بگیرید. ما فعلا نفس هایمان را در سینه حبس کرده ایم. به محض اینکه ویزا بگیریم، به ایران می رویم».

مادر شین بوئر گفت که اعضای خانواده اش قبلا هم دچار چنین هیجانی شده اند و این بار سعی می کنند زیاد از حد خوشبین نباشند. اما باید بگویم که این بار از همیشه امیدوارترم.

نورا شرود هم گفت:« برای دیدن بچه ها لحظه شماری می کنیم».

مقامات آمریکایی گفتند که وزارت امورخارجه ایران به سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است اعلام کرده است که ویزا ها صادر خواهد شد اما زمان آن مشخص نیست.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت کشور به خبرنگاران گفت:« ما در حال تلاش و پیگیری برای اخذ ویزا برای خانواده های این سه کوهنورد هستیم تا با عزیزانشان دیدار کنند. ما این موضوع را به مقامات ایران گفته ایم. تا این لحظه ویزایی صادر نشده است».

تنها ارتباط خانواده سه کوهنورد با آنها در ماه مارس و یک تماس تلفنی کوتاه بوده است.

ماه گذشته، بعد از دیدار دیپلمات های سوئیسی، مادران شرود و بوئر اعلام کردند که به آنها گفته شده است که وضع سلامتی آنها خوب نیست.

به گفته مادران آنها در ماه آوریل، شرود در زندان دچار عفونت دستگاه تناسلی شده است و بوئر هم از بیماری معده رنج می برد.

به گفته دیپلمات های سوئیسی، بوئر و فاتال در یک سلول هستند. شرود اجازه دارد روزی یک بار و به مدت چند دقیقه با آنها دیدار کند.

بوئر که روزنامه نگار مستقل است برای گزارش انتخابات کردستان عراق به آنجا رفته بود اما برنامه کوهنوردی در زمان تعطیلات اجرا شده بود. او و شرود با همدیگر در دمشق زندگی می کردند. شرود انگلیسی درس می داد و بوئر برای سایت های متفاوتی می نوشت. فاتال بعد از یک سفر به دیدار آنها رفته بود.

منبع: سانفرانسیسکو گیت 10 مه