حکم تبعید و محرومیت مادام‌العمر زیدآبادی غیرقانونی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پس از ۶ سال

محکومیت ۶ ساله احمد زیدآبادی روز پنج شنبه به پایان می رسد ولی در شرایطی که همه منتظر آزادی این روزنامه نگار هستند، مهدیه محمدی، همسر او در صفحه فیسبوکش خبر داده است که او از زندان به تبعید فرستاده خواهد شد.

مسئولان دادستانی تهران به خانواده آقای زیدآبادی گفته اند او پنج شنبه از سوی زندان تحویل نیروی انتظامی خواهد شد تا او را به گناباد، شهری که براساس حکم دادگاه انقلاب به مدت ۵ سال تبعیدگاه او خواهد بود، منتقل شود.

حکم تبعید احمد زیدآبادی در حالی اجرا خواهد شد که براساس قانون مجازات اسلامی جدید حکم صادره برای او غیرقانونی است. نسرین ستوده، حقوقدان در این زمینه به روز می گوید  براساس قانون مجازات اسلامی مجازات تکمیلی اعم از محرومیت و تبعید نمی تواند مجموعا بیش از ۲ سال باشد درحالیکه احمد زیدآبادی به محرومیت مادام العمر از فعالیت های اجتماعی و سیاسی به اضافه ۵ سال تبعید محکوم شده است. 

امین احمدیان، عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت هم که احمد زیدآبادی دبیرکلی این سازمان را برعهده دارد به روز می گوید تبعید یک روزنامه نگار و نویسنده محلی از اعراب ندارد و کسانی که ده ها سال مملکت را به قهقرا بردند و به ورطه سقوط کشاندند هنوز دارند بدون پاسخگویی به مردم برای خیانت های شان، رجزخوانی می کنند آن وقت کسی که دلسوز این آب و خاک بوده و از همه چیز زندگی اش برای منافع ملی گذشته سزایش تبعید و حبس و زنجیر است.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار، استاد علوم سیاسی دانشگاه و دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ بازداشت شد. او بیش از ۱۴۱ روز در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندانی بود و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین و از آنجا به زندان رجایی شهر منتقل شد. سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث به صورت کتبی و شفاهی محکوم شد؛ حکمی که از سوی دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد. 

حالا پس از ۶ سال محکومیت احمد زیدآبادی به پایان می رسد ولی مهدیه محمدی گرگانی، همسر او در صفحه فیس بوک شخصی اش از تبعید او خبر داده و نوشته است: »منتظر بودیم روز ۳۱ اردیبهشت احمد بعد از ۶ سال زندان آزاد بشه اما حالا میگن از همون زندان میبرنش تبعید.احساس میکنم خیلی مظلومیم.«

این حکم در حالی اجرا خواهد شد که نسرین ستوده، حقوقدان درخصوص مبنای قانونی چنین حکمی می گوید غیرقانونی است:  به موجب ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت ۱۳۹۲ اساسا دادگاه نسبت به احکام تکمیلی اعم از تبعید، محرومیت کاری، محرومیت از بعضی فعالیت های مدنی یا سیاسی، نمی تواند در مجموع بیش از ۲ سال حکم بدهد. در پرونده آقای زیدآبادی علاوه بر محرومیت مادام العمر از فعالیت های اجتماعی و سیاسی که اساسا در همان زمان هم کاملا غیرقانونی بود ۵ سال هم تبعید داده اند که الان باید به موجب قانون جدید مجددا مجازات تکمیلی ایشان مورد رسیدگی قرار بگیرد ، مجموع مجازات های تکمیلی نهایتا بیش از ۲ سال نمی تواند باشد. شما با مشاهده چنین پرونده ای می توانید به این نتیجه برسید که اگر چنین مجازاتی اعمال می شود گویا که فرد را مادام العمر به نحوی تحت حبس نگه می دارند و این کاملا اشکال دارد.

او می افزاید: حکم اقای زیدآبادی کاملا غیرقانونی است. براساس قانون جدید باید حکم ایشان که البته از نظر قانون قبلی هم محل اشکال بوده و خلاف قانون بود، مورد بازبینی و رسیدگی قرار بگیرد. حکم خود من که براساس همین قانون بوده به ۲ سال کاهش یافت، من ۱۰ سال محرومیت داشتم و ۱۰ سال ممنوع الخروجی و الان براساس قانون جدید این ۲۰ سال شده است ۲ سال واصلا نمی تواند بیشتر از ۲ سال باشد.

امین احمدیان، عضو سازمان ادوار تحکیم هم می گوید که حکم تبعید برای یک روزنامه نگار و نویسنده هیچ توجیهی ندارد. او توضیح می دهد: چرا باید برای یکی از پاک ترین و شریف ترین شهروندان حال حاضر ایران چنین حکمی صادر و اجرا شود در حالیکه مفسدان اقتصادی و کسانی که دست شان به خون مردم و بیت المال آلوده است آزادانه در کشور می گردند و یکی مثل احمد زیدآبادی با آن زندگی ساده و بی آلایش و به جرم قلم و افکارش، از آزادی و زندگی در کنار خانواده، شهر و مردم اش محروم شود؟ کسانی که ده ها سال مملکت را به قهقرا بردند و به ورطه سقوط کشاندند هنوز دارند بدون پاسخگویی به مردم برای خیانت های شان رجز خاونی می کنند آن وقت کسی که دلسوز این آب و خاک بوده و از همه چیز زندگی اش برای منافع ملی گذشته سزایش تبعید و حبس و زنجیر باشد؟

او سپس به ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی اشاره می کند و می گوید: ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی می گوید اقامت در محل معین باید متناسب با جرم و خصوصیات جرم در مدت معین باشد. احمد زیدآبادی فقط یک روزنامه نگار و نویسنده است و ابزارش کتاب و قلم، و تبعید توجیهی ندارد. او دزد و متجاوز و قواد نیست که حضورش در محل سکونت اش موجب اخلال در نظم بشود. 

امین احمدیان می افزاید: دلیل تبعید، ارتکاب جرم در محل است و تبعید به صورت عام از محل اجرای بزه با جرم است. اتهامات احمد زیدآبادی به خاطر نوشته های او بوده، یعنی قلم او را ممنوع  کرده اند و تبعید او از محل سکونت اش هیچ پایه منطقی ندارد. در حالی که تبعید برای جرایمی مثل قوادی و زورگیری و.. اجرا نمی شود برای یک نویسنده و استاد علوم سیاسی اجرا می شود و این واقعا تاسف برانگیز است.