بابک زنجانی: من قهرمانم!

نویسنده
نازنین کامدار

» اعلام جرم ۱۲ نماینده مجلس علیه مفسد اقتصادی

در روزهایی که ده ها خبر درباره پولشویی و فساد اقتصادی در ارکان حکومتی منتشر می شود و در اکثر آنها نام بابک زنجانی به چشم می خورد، و در حالیکه یک “نیمچه زنجانی” هم در قم کشف شده،سرانجام ۱۲ نماینده مجلس در نامه ای به سران سه قوه از این فرد به عنوان “مفسد اقتصادی” یاد کردند و خواستار رسیدگی به پرونده فساد وی شدند.

این نامه در حالی برای سران سه قوه ارسال شده که اساسا نام بابک زنجانی با افشاگری محمود احمدی نژاد در خصوص ارتباط فاضل لاریجانی، برادر روسای قوه مقننه و قضاییه،با وی بر سر زبان ها افتاد.

پس از انتشار نامه اصولگرایان مجلس به رئیس قوه قضاییه، بابک زنجانی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ها قرار داده، خود را “قهرمان” و “ولایت مدار” دانسته و برای چندمین بار طلب پاداش بابت “زحمات” اش کرده است.

آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، در نامه نمایندگان به صادق لاریجانی آمده است: “سال ها مماشات با فساد مالی، متاسفانه امروز کشور را به فساد سیستمی رسانده است. ویژگی این مرحله از فساد آن است که دستگاه ها و نهادهای مسئول مبارزه با فساد، خود گرفتار مراتبی از فساد می شوند. فساد مالی مزمن، به فساد سیاسی و جرائم یقه سفیدها دامن زده است. بدین معنا که سوءاستفاده از قدرت عمومی برای مقاصد شخصی، تباری و گروهی گسترش یافته و به رشد شگفت آور زراندوزان بی آزرمی منجرشده است که به عنوان مجرمان یقه سفید خریدار کالای سیاه از فروشندگان تکیه زده بر مصادر دولتی و حکومتی هستند. این عناصر مشئوم که مرتبا تکثیر می شوند، در زمان های نسبتا کوتاه به ثروت های افسانه ای دست می یازند. این پدیده بدون همکاری دو طرف میز و در بستری از ساختارهای مستعد، قوانین و مقررات ناشفاف، سیاست های نامناسب و محدودیت های بی‌وجه رسانه‌ای، ممکن نیست.یک مصداق که این روزها رنج مردم شریف را دوچندان کرده است، «بابک زنجانی» است. بابک زنجانی ۴۳ ساله که راست و دروغ، آغاز کار خود را به یکی از مقامات جمهوری اسلامی که به رحمت خدا پیوسته است، منتسب می کند، امروز به عنوان ثروتمندی همه فن حریف در صحنه های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را “خریدنی” نشان می دهد. این نمونه ای از پدیده شگفت آوری است که تمامی نظام را به فساد متهم می کند و عجیب این است که رسانه ملی نیز خواسته یا ناخواسته با نحوه برخوردش با این زرسالار، به «آدم شویی» مشغول است”.

این نمایندگان افزوده اند: “الان هرسه قوه نزد کثیری از مردم متهمند. تعجبی ندارد؛ زیرا وقتی این فرد به تصریح مکاتبات نظارت بانک مرکزی با مدارک سجلی مجعول در بانک های مختلف حساب باز کرده ولی نه تنها مانعی نمی بیند، بلکه از آنها تسهیلات می گیرد؛ هنگامی که وزارت اطلاعات و نهادهای اطلاعاتی دیگر به پشتیبانی از زنجانی متهم می شوند ولی به جای توضیح به مردم سکوت می کنند؛ وقتی با داشتن پرونده های متعدد قضایی که لااقل در دو مورد به محکومیت منتهی شده ولی حکم حبس اجرا نمی شود؛ هنگامی که چنین عنصری، امین وزارت نفت شناخته شده و پول نفت فروخته شده را برای مدت ها پس نمی دهد و کسی هم با او کاری ندارد؛ وقتی آشکار می شود که وی با مفسد دیگری که مدیرعاملی سازمان بزرگی را غصب کرده، برای معامله ای چهار میلیارد یورویی به شکل غیرقانونی تفاهم نامه امضاء می کند ولی صدایی از هیچ دادگاهی بلند نمی شود؛ هنگامی که رئیس کمیسیون اصل نود که به معرفی هیئت رئیسه و رأی مجلس برگزیده می شود، چنان موضع می گیرد که گویی در دفاع و تطهیر بابک زنجانی تلاش می کند؛ و… چرا متهم نشویم؟ بر اساس اطلاعات موثق موجود، دلایل کافی برای تعقیب این فرد به اتهام فساد و افساد در دست است، چرا شما مسئولان محترم سه قوه که به امر رهبری خبیر در این مبارزه مسئولیت دارید، تحرکِ درخور به خرج نمی دهید؟ تعلل در برخورد با جرثومه های فساد به شیوع ببشتر آن منجر می شود. اگر در همان سال های اول دوره سازندگی که جرائم یقه سفیدها، با سوءاستفاده معدودی از سیاستمداران آغاز شده بود، به هشدارهای دلسوزان توجه می شد، حالا به اینجا نمی رسیدیم که اعتماد مردم به نهادهای مسئول به حضیض برسد و افرادی با بی پروایی همه نظام و ارزش های آن را به سخره بگیرند.ما از موضع خیرخواهی هشدار می دهیم که عدم برخورد با این عناصر شوم همه تلاش های شما و مدیران و کارکنان پاکِ هر سه قوه را برای خدمت به مردم و اسلام و ایران، ابتر می سازد و آبروی نظام جمهوری اسلامی را مشوه می کند. همه می دانیم شرط نخست پیشرفت و تأمین عدالت، به تأیید دین و علم، مبارزه با فسادی است که نه تنها رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی را به شدت عقب می راند؛ بلکه دین و اخلاق مردم را نیز برباد می دهد. جا دارد دو نکته بدیهی را نیز ذکر کنیم: نخست آنکه این برخورد باید بدون تبعیض، سریع و قاطع صورت گیرد؛ دوم آنکه برای ریشه کن ساختن این بلیه باید برخورد قاطع اداری و قضایی، با اصلاح ساختارها و روش ها، حمایت بیشتر از رسانه های آزاد و اعمال سیاست های عاقلانه و سازگار با مبانی اعتقادی و اقتضائات ملی تکمیل گردد تا زمینه های پیدایش این پدیده نامبارک تنگ شود و مصادیق مشابه بیش از این تکثیر نگردد”.

این نامه به امضای احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم، اسماعیل کوثری، محمدرضا آشتیانی، احمد امیرآبادی، حسین ذوالانوار، محمد دهقان، مفید کیایی‌نژاد، احمد سالک، حسین نجابت و علیرضا سلیمی رسیده است؛ نامه ای که برخی معتقدند به انتخابات پیش روی مجلس نیز بی ارتباط نیست.

این نامه که تا کنون با سکوت سران قوا مواجه شده، واکنش بابک زنجانی را درپی داشته و او در صفحه فیس بوکش خطاب به این نمایندگان نوشته است: “اینکه زحمتهای کشیده شده من در شرایط سخت کشور در عرض سه سال نزد شما به جورثومه فساد تبدیل شده و من را انقدر مفسد میدانید که همه با هم دست به دست داده اید تا این فساد ایجاد شده را تمیز دهید باید بگویم واقعا شرمنده خودم و شما برادرانم. شرمنده خودم که تمام زندگی و آبرو و زحماتم را برای آبادی کشورم و خط ولایتم بکار بردم و امروز جورثومه فسادم و شرمنده شما که باعث شدم با قصاص قبل از جنایت آخرتتان را به دنیایتان بفروشید”.

او افزوده است: “من هیچ حرفی برای جرم هایی که زدید ندارم چون سابقه شما برادران انقدر زیاد و مقدس است که اجازه هیچ پاسخی را به خود نخواهم داد حتما تجربه شما و علم غیب شما از هر محکمه ای بالاتر است.امروز تلاش های من آزاردهنده شده ولی چون یکبار من را ندیده اید وحتی نمیدانید چه کرده ام قضاوت سالمی نکردید با عرض معذرت حتی شما نمیدانید من بابت این زحماتی که کشیده ام آیا پرونده قضایی دارم یا خیر و دست به دامان دستگاه ها شده اید در صورتی که اگر یکبار از خودم میخواستید با کمال میل و افتخار با مدرک و دلیل نشان میدادم جورثومه نیستم و یک قهرمان بودم.”

زنجانی در این متن که با اغلاط متعدد نگارشی همراه است، افزوده: “آنقدر دستگاه های نظارتی در کشور فعالند که بعید است کسی در این حجم کاری فساد کند و همه نگاه کنند محض اطلاع در خصوص موضوع نفت پرونده در شعبه شش ماه هاست در حال بررسی است در خصوص ثروتم همان شعبه در حال بررسی پولشویی است و در خصوص تامین اجتماعی شعبه ۱۵ مشغول تحقیق است در خصوص ریزش ملک ایران زمین دادسرای ناحیه ۲ به سرعت در حال بررسی است همزمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و دستگاههای نظارتی هم بدون هیچ توقفی تا کنون صد ها برگه و مدرک دریافت کرده اند تنها قوه ای که از ما چیزی و تفحصی نکرده قوه شما ۱۲ نماینده محترم است که آنرا هم هر زمان صلاح بدانید خدمتگزاری خواهم کرد. در هر صورت من کار کرده ام شاید اشتباهی در کار من دیده شود ولی حتما خطا نکرده ام و کسی با این حجم کار احتمال اشتباهش هست ولی یاد آور میشوم من هم مثل شما از جان و مالم گذشته ام و برای خدمت به کشور کار کرده ام و چیزی برای از دست دادن ندارم.در هر صورت سرباز کوچک جسور ولایتم نه جورثومه فساد”.

بنا به نوشته سایت فرارو، واکنش بابک زنجانی به نامه نمایندگان، موجب شد تا یکی ازآنها در مقام پاسخگویی بر آید.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس و از جمله امضاکنندگان این نامه، به فرارو گفته است: “به هر صورت به طور گسترده مباحث زیادی درباره بابک زنجانی، مطرح است که متاسفانه رسانه ملی هم در دامن زدن به این مباحث دخیل بوده است. به هر حال برای افکار عمومی سئوالات زیادی پیرامون این فرد مطرح شده است که او با این سن کم چگونه به چنین سرمایه‌ای دست پیدا کرده است و آیا از رانت‌های غیر قانونی استفاده کرده است یا نه. دستگاه‌های حکومتی در مظان اتهام به همکاری به این فرد هستند بر اساس ضروری سابقه و نحوه دستیابی این فرد به چنین حجم از سرمایه‌ای مورد بررسی قرار گیرد تا هم اتهام از دستگاه‌های حکومتی دور شود و هم از خود این فرد اگر خطایی مرتکب نشده است. ما معتقدیم که سال‌ها مماشات با فساد مالی و اداری، متاسفانه کشور را به سمت فساد سیستمی سوق داده است. یعنی بروز فساد تنها متوجه یک فرد نیست و فسادی رخ نمی‌دهد مگر اینکه سیستمی از فرد فاسد حمایت کند. به همین دلیل هم شاهد هستیم که افراد در زمان‌های نسبتا کوتاه به ثروت‌های افسانه‌ای دست می‌کنند”.

او از کشف یک “نیمچه بابک زنجانی” در قم نیز خبر داده و گفته است: “در حال حاضر کمیته تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال است و در حال تهیه گزارش از این وزارت خانه است که تاکنون در پی تحقیقات به عمل آمده توانسته‌ایم به یک نیمچه زنجانی دست پیدا کنیم. با تکمیل تحقیقات، این فرد را که با رانت توانسته بود به مجوز واردات کالاهای استرتژیک همچون گندم، شکر و‌دان مرغ با دلار دولتی دست پیدا کرده بود و آن را با قیمت بسیار بالا وارد بازار کند را معرفی خواهیم کرد”.

بابک زنجانی هم اکنون علاوه بر دهها اتهام داخلی، به دلیل مشارکت در پولشویی بیش از ۸۷ میلیون یورویی یک باند فساد در دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان، با اتهاماتی در ترکیه نیز رو به رو شده به طوری که روز گذشته هواپیمایی ترکیه، اجازه فرود به هواپیمای او را در استانبول نداد.

سایت فرارو در اینباره نوشته است: “روز دوشنبه درحالیکه پرواز قشم ایر از تهران به مقصد استانبول در حرکت بود، در لحظه فرود برج مراقبت به خلبان اعلام می‌کند که پرواز قشم ایر اجازه فرود در فرودگاه استانبول را ندارد.به گزارش فارس، پرواز قشم ایر به مقصد استانبول و فرودگاه «سابیها گوگچن» ساعت ۱:۳۰ به وقت تهران با ۳۰۰ نفر مسافر انجام شد.در حالیکه هواپیما آماده فرود در مقصد بود، برج مراقبت فرودگاه استانبول به هواپیما اعلام می‌کند که هواپیمای قشم ایر متعلق به بابک زنجانی اجازه فرود در فرودگاه را ندارد و باید به تهران بازگردد.این هواپیمای قشم ایر که قرار بود ساعت ۲۲:۴۰ دقیقه نیز مسافران را از استانبول به تهران منتقل کند، بدون اینکه در استانبول بنشیند به تهران باز می‌گردد. مسئولان قشم ایر بعد از اینکه متوجه شدند ترکیه به هواپیماهای این شرکت اجازه فرود نمی‌دهد، مسافران خود را با یک هواپیمای قرضی از ایران ایر، به استانبول فرستاده و مسافرانی که در فرودگاه استانبول حدود ۱۰ ساعت منتظر بودند را نیز به تهران منتقل می‌کند.به علت تاخیر طولانی این پرواز میان مسافرانی که در فرودگاه در انتظار بودند و مسئولان درگیری لفظی پیش آمده که تور لیدر به مسافران می‌گوید مشکل نداشتن بیمه از سوی قشم ایر بوده است”.