تناقض در آمار تصادفات جاده ای و به مقصد نرسیدهها

نویسنده
نازنین کامدار

» بعد از فرمان رهبر دیگر تعداد تلفات اعلام نمی شود

انتقاد آیت الله خامنه ای از تلفات جاده ای در ایران، اولین نتیجه اش این شد که پلیس ایران از ارائه آمار کشته های امسال طفره برود و با گذشت 7 روز از سال نو، حاضر به اعلام میزان کشته شدگان نباشد و به جای “تلفات” از واژه “به مقصد نرسیده” استفاده کند.

بر اساس این گزارش، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ایران هم در یک سخنرانی اعلام کرد که “فرموده مقام معظم رهبری، نقطه عطف پلیس درباره تلفات جاده ای است”.

به نظر می رسد سخنان آیت الله خامنه ای در روزهای پایانی سال گذشته، اصلی ترین دلیل عدم شفاف سازی درباره آمار تلفات امسال بوده است.

به نوشته سایت جنبش سبز، در پی اعتراض رسانه ها به عدم ارائه آمار کشته شدگان سرانجام روز گذشته سردار اسکندر مومنی آماری که به نظر ناظران غیرواقعی می رسد را اعلام کرد:” از زمان آغاز طرح نوروزی ۷۴ مسافر به مقصد نرسیدند و ۶۷۰ نفر از هموطنان ما راهی بیمارستان‌ها شدند.

وی در یک گفت و گوی تلویزیونی نیز به جای ارائه آمار، از کاهش 6 درصدی حوادث جاده ای خبر داده و می گوید: “با وجود افزایش ۱۰ درصدی سفرهای جاده‌ای، حوادث و تصادفات رانندگی تاکنون ۶درصد کاهش داشته است. امسال تاکنون مردم بیشتر قوانین را رعایت کرده‌اند و با توجه به افزایش 9 تا 10 درصدی حجم سفرها شاهد کاهش 6 درصدی تصادفات در جاده‌های کشور بودیم. 37 درصد از تصادفات جاده‌ای از نوع واژگونی بوده که اصلی‌ترین عامل حوادث واژگونی، خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.19 درصد از تصادفات رانندگی به علت انحراف به چپ خودروها در جاده‌های دو طرفه که مسیر رفت و برگشت جدا نیست بوده است که در کل 57 درصد از علت تمام تصادفات رخ داده در ایام نوروزی مربوط به واژگونی و انحراف به چپ خودروها بوده است. در تصادفات انحراف به چپ رعایت بردباری و صبر و عدم تغییر مسیر ناگهانی باعث می‌شود که از وقوع اینگونه حوادث جلوگیری شود و از مردم می‌خواهیم با آرامش بیشتری رانندگی کنند و بدانند طول مسیر بخشی از سفر است و باید از آن لذت ببرند.

او دو روز پیش نیز در یک گفت و گو اعلام کرده بود: “همه دستگاههای اجرایی کشور موظف هستند برای تحقق فرمان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت حداقل رسیدن سوانح و حوادث وسائط نقلیه در کشور بیش از گذشته تلاش صمیمانه ای با پلیس داشته باشند. دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطفی برای نیروی انتظامی محسوب می شود و پلیس با بسیج عمومی در کشور در جهت نظم و انضباط در جامعه تلاش خواهد کرد”.

اعلام رقم “74 به مقصد نرسیده” در حالی از سوی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام شده که رئیس اورژانس ایران از آمار بیش از 36 هزار حادثه دیده خبر داده و البته اعلام کرده که بیش از 2000 نفر از مرگ حتمی نجات یافته اند.

به نوشته ایسنا، حسین درخشان گفته است: “از ابتدای طرح نوروزی تا امروز 36 هزار و 691 نفر دچار حادثه شده‌اند و‌ طی اجرای امدادگران هلال احمر به 20 هزار و 831 نفر امدادرسانی کرده و خدمات لازم را ارایه کرده‌اند. از این تعداد نیز 2682 نفر از مرگ حتمی نجات یافته‌اند. از ابتدای طرح نوروزی تا امروز صبح 12 هزار و 450 نفر از مصدومان به صورت سرپایی توسط امدادگران هلال احمر درمان شده‌اند و دیگر مصدومان نیز درصورت نیاز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. در این مدت 288 مورد عملیات رهاسازی توسط امدادگران انجام شده است.همچنین 14 هزار و 163 نفر نیز توسط جمعیت هلال‌احمر اسکان اضطراری داده شده‌اند و29 هزار و 665 تن نیز با مراجعه حضوری به پایگاه‌های امدادی سازمان از خدمات امدادی هلال احمر بهره‌مند شده‌اند”.

ایران رتبه دوم تصادف های جاده ای و تلفات ناشی از آن را در جهان در اختیار دارد. بر اساس آمار رسمی، تنها در سال گذشته، 20 هزار و 68 نفر در اثر تصادف فوت کرده و 800 هزار نفر نیز به صورت های مختلف مجروح شده‌اند. اگر نفرات کشته شده در تصادفات رانندگی در سال گذشته را در تعداد روزهای سال تقسیم کنیم سهم هر روز از میزان تلفات رانندگی 55 کشته و 2 هزار و 100 مجروح می‌شود. با این حساب در هر ساعت بیش از 2 کشته و 87 مجروح به تعداد تلفات رانندگی اضافه می‌شود. 

البته آمار رسمی درباره تلفات جاده ای در سال 1391 وجود ندارد اما فرمانده نیروی انتظامی در دی ماه گفته بود انتظار می رود این تلفات امسال به 19 هزار نفر کاهش یابد.