تحریم ها تجارت را کند می کند

نویسنده

‏‏asaratghatname.jpg

علی اکبر دارینی

تحریم های آمریکائی-اروپائی نتوانسته جلوی حسن صفدری را در صادرات قطعات ‏الکترونیک از کشور کوچک هم پیمان آمریکا به سرزمین مادری اش در آنسوی خلیج فارس ‏بگیرد. اما تجار ایرانی را وادار به تغییر شیوه تجارت کرده است.


اغلب بانک های امارات از حمایت مالی صادرات وی و یا انتقال پول به ایران، که به فاصله ‏یک پرواز کوتاه فاصله دارد، خودداری می کنند. به همین دلیل، صفدری به دلال های پول یا ‏صرافی های پرهزینه متوسل شده است.


او گفت: « راه دور زدن را پیدا کرده ام اما هنوز باید کارم را از طریق نفر سوم انجام بدهم.» ‏این هزینه تجارت را بالا می برد.‏

صفدری گفت: «محدودیت های بانکی به طور مشخص به تجارت ما ضربه زده است، اما آنها ‏هرگز جلوی تجارت خارجی با ایران را نگرفته اند. می خواهم بدانم چگونه می توان کشوری ‏را که با 15 کشور دیگر مرز خاکی و آبی دارد، به طور یکجانبه تحریم کرد؟»‏

اتحادیه اروپا در ماه ژوئن تحریم های جدیدی را علیه ایران منظور کرد و محدودیت های ‏مالی را علیه برخی شرکت های ایرانی به کار گرفت که به گفته آنها، با برنامه هسته ای کشور ‏مرتبط هستند. این اتحادیه در قدرتمندترین اقدام خود، دارائی های بانک ملی را به عنوان ‏بزرگترین بانک ایران مسدود کرده و انجام معاملات با آن را ممنوع اعلام کرد.


بااینحال، به نظر نمی رسد تحریم های اتحادیه اروپائی و آمریکا که از سال گذشته در حال ‏اجرا هستند به نقش امارات متحده عربی- خصوصاً شهر دوبی با رونق مالی خاص خود- به ‏عنوان دروازه کلیدی تجارت با ایران پایان ببخشد.


پیوندهای تجاری میان امارات و ایران عمیق است. امارات سالانه 8 میلیارد دلار کالا را به ‏ایران صادرات مجدد می کند که این خود درسال گذشته، نزدیک به یک پنجم کل واردات ‏ایران بود.


حدود نیم میلیون ایرانی در امارات زندگی می کنند و دارائی آنها 300 میلیارد دلار تخمین زده ‏می شود. 300 پرواز هفتگی نیز این دو کشور را به هم متصل می کند. ناصر هاشم پور، ‏نائب رئیس شورای تجارت ایران در دوبی گفت در امارات 9500 شرکت وجود دارد که ‏دارای یک شریک ایرانی با سهم 49 درصد است.‏

این روابط اقتصادی نزدیک امارات را مجبور می کند که با احتیاط گام بردارد. ‏

عبدالله عبدل خالق- کارشناس برجسته سیاسی در دانشگاه امارات- می گوید: «ما نمی خواهیم ‏با همسایه مان ایران مخالفت کنیم و یا دوستمان آمریکا را ناراحت کنیم. نمی خواهیم به آمریکا ‏خیلی نزدیک شویم و در عین حال از ایران فاصله بگیریم.»‏

او گفت: «تحریم های جامع سازمان ملل همه کشورها را پایبند می کند و امارات هم در اجرای ‏آنها مسؤولیتی دارد. اما تحریم های آمریکا و اروپا الزام آور نیستند. ما عضو آنها نیستیم و ‏توجهی هم به (آن تحریم ها) نمی کنیم.»


تحریم های درنظر گرفته شده علیه بانکهای ایرانی درصورتیکه فراتر از محدوده آمریکا ‏بروند، قابلیت وارد آوردن صدمات گسترده تر تجاری را دارند.


تعداد بیشتری از بانک های بین المللی مشغول به کار در امارات به دلیل ترس از واکنش ‏واشنگتن، از معامله با ایرانی ها دچار نگرانی شده اند. استوارت لوی معاون تروریسم و ‏اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا سال گذشته به دوبی سفر کرد و به بانکداران ‏اماراتی هشدار داد که از معامله با ایران دست بردارند یا آماده رویاروئی با تحریم های آمریکا ‏شوند.


اغلب بانک های محلی و بین المللی در امارات تعداد کمتری اعتبار برای شرکت های تحت ‏مالکیت ایرانی ها صادر می کنند. چنین اوراقی در تجارت بین المللی برای ابراز اطمینان از ‏اینکه خریدار موجود در یک کشور دیگردیون خود را به فروشنده پرداخت خواهد داد، دارای ‏اهمیت حیاتی هستند. ‏

انتقال پول بین بانک ها هم مشکل شده است. بانک ها از دلیل این انتقال و ماهیت کاربرد ‏محموله انتقالی سؤالاتی می پرسند. ‏

چاره ای که پیش روی بسیاری از شرکت های کوچک ایرانی در امارات باقیمانده ، روی ‏آوردن به دلالان پول محلی و صرافی هاست. اینها مراکز قانونی هستند و به خاطر نداشتن ‏دارائی در آمریکا، نمی توانند آسیبی از تنبیهات آن کشور ببینند. ‏

‏ ماشاء الله بمانعلی قریبی- یکی از تجار ایرانی- گفت اگر امارات به اعمال تحریم های آمریکا ‏و اتحادیه اروپا دست بزند، «سرمایه های ایرانی از امارات خارج خواهند شد.» او گفت ممکن ‏است چین، ترکیه و آسیای مرکزی مقصد بعدی این شرکت ها باشد.


قریبی با اشاره به منطقه بستکیا که در آن پنجره های بلند به سبک ایرانی، خانه های با سنگ ‏مرمر و درهای چوبی کنده کاری شده نشان از ارتباط محکمی با ایرانی ها دارد، گفت: «دوبی ‏حدود 40 سال پیش یک روستا بود. ایرانی ها اولین کسانی بودند که در اینجا ساکن شدند.»


او گفت: «مسؤولان اماراتی نه می توانند این ارتباط را فراموش کنند، و نه می توانند از پس ‏عواقب خروج ایرانی ها برآیند.»‏

منبع: بوستون گلوب- 18 اوت ‏