حجاب، آرایش، تناقض های بسیار

نویسنده
پاریزین

» گزارش پاریزین از رونق لوازم آرایشی در ایران

زنان ایرانی زیر حجاب اجباری و علی رغم بحران اقتصادی شدید، از مشتریان پر و پا قرص لوازم آرایشی هستند و به گفته سازندگان و بازرگانان لوازم آرایشی، بازار ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی است.

صورت و دستان تنها اندام هایی هستند که زنان ایرانی می توانند آنها را نپوشانند و به همین دلیل است که بازار لاک و لوازم آرایشی بسیار موفق است.

تینا زرین نام، طراح لباس ۳۰ ساله، دراین خصوص می گوید: “زنان همین که از خواب بیدار می شوند، خود را آرایش می کنند. حتی اگر حال خوبی نداشته باشند، ولی می دانند که باید در خیابان زیبا باشند.”

او با انتخاب یک رژ لب جدید در یک فروشگاه در ادامه می افزاید: “و این آرایش باید نمایان باشد.”

قوانین اسلامی که از زمان انقلاب اسلامی در ایران مطروحه شده، زنان را به داشتن پوشش گشاد و حجاب مجبور می سازد؛ به طوری که سر و گردن شان باید پوشیده باشد. بدین ترتیب آنها فقط می توانند صورت و دستان خود را نپوشانند.

پگاه گشایشی، مدیر عامل فروشگاه زنجیره ای عطر و لوازم آرایشی سفیر، می گوید: “ولی آرایش کردن قوانین اسلامی را نقض نمی کند، زیرا در اسلام نه عطر و نه لوازم آرایشی ممنوع نشده. حضرت محمد خود از عطر استفاده می کرده.”

 

ماهی یک ریمل

۳۸ میلیون نفر از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران را زنان تشکیل می دهند و ایران پس از عربستان سعودی به عنوان دومین بازار خاورمیانه [هفتمین بازار در جهان] به لحاظ خریداران بالقوه لوازم آرایشی محسوب می شود.

یک زن ایرانی به طور میانگین یک ریمل را در یک ماه مصرف می کند؛ درحالی که یک زن فرانسوی آن را در سه ماه استفاده می کند.

مارک فرانسوی لانکوم برای سود بردن از این علاقه زنان ایرانی، پس از چند دهه غیبت در بازار ایران، اخیراً به شکلی قابل توجه به بازار این کشور بازگشته. در حدود ۴۰۰ بازرگان، هنرمند و افراد پرنفوذ به مراسمی که در یک هتل بزرگ در تهران برگزار شده بود دعوت شدند.

این شرکت مجبور شد در تبلیغات خود تصاویری را که با قوانین اسلامی مغایرت داشت حذف کند.

 

جا زیاد است

یکی از نمایندگان این مارک که نخواست نامش ذکر شود به فرانس پرس گفت: “این بازار درحال رشد است و رقم آن به طور کل به چند صد میلیون دلار می رسد.” این اولین باری است که از زمان انقلاب اسلامی یک مارک سرشناس غربی وارد بازار این کشور می شود. لانکوم اولین مارک لوازم لوکس گروه شرکت های “اورئال” است که همچنین زیرمجموعه اش، شرکت زیبایی “ایو سن لوران” نیز در ایران فروخته شده. برعکس، تحریم ها باعث شده که مارک های آمریکایی لوزام آرایشی در این بازار حضور نداشته باشند.

لانکوم توسط شرکت سفیر فروخته می شود که یکی از اصلی ترین توزیع کنندگان محصولات زیبایی است. این شرکت زنجیره ای که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده، تاکنون در حدود بیست بوتیک در خاک ایران افتتاح کرده. با این حال، پگاه گشایشی می گوید که با این حال توزیع کنندگان رسمی تنها ۴۰ درصد از بازار را دراختیار دارند. بقیه در بازار و بوتیک های کوچک که خارج از چرخه رسمی واردات دارند به فروش می رسد.

شرایط واردات سخت است و اخذ مجوز از وزارتخانه های مختلف گران تمام می شود، ولی او می گوید که برچسب رسمی ضمانتی برای کیفیت کالاست. کسانی که در این حرفه مشغول اند براین باورند که این بازار هنوز خیلی جا دارد و اشباع نشده است.

خانم گشایشی در ادامه می گوید که مردان نیز کم کم به سوی محصولات زیبایی گرایش پیدا می کنند. او می گوید: “آنها بیشتر از پوست شان محافظت می کنند، چرا که می خواهند جوان تر به نظر آیند.”

ایران به دلیل برنامه اتمی اش متحمل تحریم های شدیدی شده و همین مسأله باعث شده تا یک بحران اقتصادی شدید ایجاد شود. لوزام آرایشی گران است، ولی اغلب به عنوان مفری برای مشکلات روزمره محسوب می شود.

ویستا باور، مؤسس و مدیر مارک “کاپریس”، متخصص در زمینه محصولات زیبایی، دراین خصوص می گوید: “هنوز جا برای محصولات لوکس، با کیفیت متوسط، و با کیفیت کم بسیار است. اگر گشایش صورت گیرد، محصولات بیشتری وارد بازار ایران خواهد شد.”

۵۵ درصد از جمعیت ایران را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند و اکثر این افراد هنوز در نزد والدین شان زندگی می کنند. خانم باور می گوید “به همین دلیل هزینه چندانی ندارند” و می توانند به راحتی برای محصولات زیبایی پول خرج کنند.

منبع: پاریزین، ۲۲ ژوئن