معنا ندارد بگوییم اصلاح طلبی بد بود میخواهیم درستش کنیم

نویسنده
مریم کاشانی

» اعتراض اصلاح طلبان به مدعیان جدید اصلاح طلبی

سیدمحمد خاتمی طی سخنانی در دیدار با اصلاح طلبان شهر یزد، در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره تشکیلات ندا (نسل دوم اصلاح طلبان) و مورد تایید بودن با نبودن این تشکل گفت: “اصلاح طلبی از تکثر دفاع می کند. اصلاح طلبی یک حزب و تشکل نیست بلکه جریانی تاریخی است که اصول، رویکردها و محورهایی مشخص دارد.” او اضافه کرد: “یادآور شده بودم، این طور تلقی نشود که اصلاح طلبی بد بوده است و حالا قرار است اصلاح طلبی خوب ایجاد شود اما متاسفانه این شائبه ایجاد شده که باید اصلاح کنند و انشاءالله دارند اصلاح می کنند.” خاتمی تاکید داشت: “گروه های مختلف می توانند فعال باشند البته اولویت من فعال شدن تشکل های موجودی بود که بعضی از آنها محدود شده اند.”

به گزارش سایت رسمی سیدمحمد خاتمی، او همچنین درباره برخی تفکرات میان گروه های اصلاح طلب که نسبت به خاتمی انحصاری فکر می کنند گفت: “من کوچک همه هستم. نیاییم آن کسی که بهرحال به برکت عنایت و حمایت مردم موقعیتی یافته است را سرمایه انحصاری گروهی و جریانی قرار دهیم. ما نمی گوییم مخالفان ما را حذف کنید و ما باشیم بلکه می گوییم آنها باشند و ما هم باشیم.”

خاتمی پیش از آن هم در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود: “من هیچ نسبت خاصی با هیچ جریان خاصی ندارم البته اگر کسی خواست با سلایق خاص خودش حاضر باشد اشکالی ندارد، ولی این به این معنا نیست که بگویید اصلاح طلبی بد است حالا کسانی می خواهند اصلاح طلبی خوب درست کنند! اصلاح طلبی یک تباری دارد یک جریانی است و بعد هم اصلاح طلبی واقعی بالاتر از جریانات و گروههاست.”

سخنان معنی دار خاتمی در زمانی منتشر می شود که انتقاد از تاسیس گروه جدید منتسب به اصلاح طلبان افزایش می یابد. برای نمونه، احمد شیرزاد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت طی گفتگویی تاکید کرد: “از اینکه افراد جریان سیاسی فعال و پویایی داشته باشند استقبال می کنیم اما در ادامه خواهش می کنیم مدعی چیزی که نماینده اش نیستند، نشوند.” او معتقد بود: “ اخلاق سیاسی ایجاب می‌کند اگر دوستان خط و مشی متفاوت دارند تصور نکنند وظیفه تاریخی دارند که جریان اصلاح طلب را به سمت دیگری سوق دهند. ادعای اینکه لیدر کل اصلاحات ها هستند درست نیست. ما در انتخابات مجلس هشتم نیز این موضوع را تجربه کردیم. برخی دوستان به نوعی مدعی جریان اصلاح طلبی شدند اما واقعیت این نبود.” شیرزاد اضافه کرده: “این گروه ها عنوان می کنند به دلیل فعالیت کم سایر اصلاح طلب ها خواستار ایجاد گروه جدید برای ایجاد تحرک در این جریان شده اند.این اتهام را قبول نداریم. مسیر فعالیت احزاب را بسته اند. وقتی در حزبی پلمپ می شود و هیچ کس هم مسئولیت پلمپ را قبول نمی کند و فعالیت های حزبی در ترس و نگرانی پیش می رود چگونه دوستان این حرف ها را مطرح می کنند؟”

عیسی سحر خیز نیز چندی پیش در مطلبی با عنوان حزب حاکم پسند درباره تشکیل این گروه جدید نوشته بود: “اگر آن گونه که در محافل سیاسی مطرح است، اساسنامه ی «ندای ایرانیان» حتی پیش از ارائه به وزارت کشور دولت تدبیر و امید، از طریق حلقه ی خویشاوندی به تائید رهبری رسیده و تائیدیه ضمنی گرفته شده باشد، از هم اکنون باید از آن دل کند و امید از آن برید چون چیزی نخواهد بود جز یک «حزب حاکم پسند» یا زیادش «اپوزیسیون حکومت ساخته»، با اعضایی احتمالا فرصت طلب که در این پنج سال راهی جز عافیت طلبی برنگزیده اند!”

سایت بهاران نیز در تحلیلی درباره این گروه جدید که خود را منتسب به اصلاح طلبان می داند، نوشته است: “گویا جوانان این مجموعه که تجربه کار در ستادهای آقای قالیباف و حزب اسلامی کار و سایت س.ن متعلق به مجموعه خود را دارند. سر سازگاری با جوانان اصلاح طلب دیگر و شخصیت های مطرح اصلاح طلب را ندارند و دائما بر طبل مظلومیت خود در برابر سایرین می کوبند. به نحوی که انگار هیچکس به اندازه آنان اصلاح طلب نیست!”

 نویسنده این سایت درباره سابقه صادق خرازی نیز اضافه کرده است: “راس این مجموعه فردی قرار گرفته است که معتقد بود در ۲۴خرداد سال ۹۲ شانس بالای قالیباف وی را رییس جمهور خواهد کرد و اصلاح طلبان بهترست به فکر اجماع روی شهردار تهران باشند. این شخص معتقد بود که رای بالای قالیباف موجب می شود تا وی رییس جمهور ایران شود و پس از آن به دلیل تکنوکرات بودن محمدباقر قالیباف، می توان استفاده از شخصیت های نزدیک به اصلاحات را در دولت وی انتظار داشت.”

احمد پورنجاتی نیز طی نوشته ای در صفحه شخصی خود در فیسبوک درباره گرایش صادق خرازی به قالیباف کنایه زده بود: “متاسفانه اندکی «دو هزاری» مان کژ و کوژ شده و متوجه نمی شویم که برخی عزیزان - که بنابر اخبار هدهد فضول- در انتخابات ۹۲ عنایتشان شامل حال سردار قالیباف بود، همچین یهویی دچار «ویار اصلاحات پاستوریزه» شده اند و انشاالله برای مجلس آینده، «ندا»یشان در خواهد آمد؟!”

صادق خرازی پیش از این هم با اعتراض هایی که به سیاست خارجی حسن روحانی کرده بود، خبرساز شد. او طی سخنانی جنجالی اعلام کرد که گفتگوی تلفنی روحانی با اوباما به او تحمیل شده است. خرازی معتقد بود: “ارزیابی برخی صاحب نظران نسبت به آمریکا سطحی و ژورنالیستی است.” و تاکید داشت: “امروز همه از یک تلفن غیر مترقبه خوششان آمده اما کسی نمی پرسد که مابه ازای این دیپلماسی تلفنی چه بوده است؟ چه اتفاقی رخ داده است محتوی مباحث تلفنی چه بوده است اگر از واقعیات رمز گشایی شود این خوشبینی ها تبدیل به واقع بینی بشود خواهم دید که کسانی که این کار را به ریس جمهور و وزارت خارجه تحمیل کردند و با فرافکنی سعی در فتح الفتوح دارد خدمتی به دیپلماسی منطقی نکرده اند.”

در آن زمان گفته می شد که علت نارضایتی صادق خرازی از تیم دیپلماتیک حسن روحانی این است که بر خلاف انتظاری که داشت، در وزارت خارجه پست مهمی به او واگذار نشد.

خرازی چندی بعد خواستار پوست اندازی اصلاح طلبان و نقد گذشته آنان شد. او گفته بود: “نیروهای سیاسی باید بگویند که آیا فصل‌الخطاب بودن رهبر معظم انقلاب را می‌پذیرند یا نه؟ آیا به حق تعیین سرنوشت مردم باور دارند یا نه؟ چرا که در شرایط کنونی زیست دوگانه معنایی ندارد. نمی‌شود در ظاهر گفت جمهوری اسلامی را قبول داریم اما در عمل از شیوه‌ها و رفتارهایی استفاده کرد که اصل و اساس نظام را زیر سئوال می‌برد.”

او اواخر تیرماه گذشته هم در گفتگو با روزنامه آرمان بار دیگر از اشتباهات اصلاح طلبان سخن گفت و تاکید کرد: “اگر قرار باشد که اصلاحات در صحنه اجتماعی و سیاسی باقی بماند چاره ای ندارد که رفتار خود را بازنگری کند و پوست‌اندازی کند، چاره‌ای ندارد که از موقعیت خودش و از موقعیت اصلاحات و اصلاح‌طلبان باز تعریف جدید ارائه کند. نمی‌توانیم از یک طرف مدعی دین و دولت باشیم و از یک طرف با تمام مظاهر دین و دولت مبارزه کنیم.” او گفته بود: “اصلاحات اشتباه زیادی داشت. من معتقدم اصلاحات نیاز به باز تعریف دارد. باید اصلاحات را از نو و مجددا تعریف کنیم.”

گفته می شود تلاش صادق خرازی برای تاسیس یک حزب اصلاح طلب با اشاره آیت الله سیدعلی خامنه ای است. صادق خرازی با سیدعلی خامنه ای نسبت سببی دارد و خواهرش همسر یکی از فرزندان رهبر جمهوری اسلامی است.