امام‌جمعه بافق به کارگران پیوست

نویسنده
رژین یونسی

» دوازدهمین روز اعتصاب هزاران معدنچی

دور دوم اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق که از حدود دو هفته پیش آغاز شده، امروز وارد سیزدهمین روز خود می‌شود.

در دوازدهمین روز این اعتصاب، بیش از ۲۰۰ از معدنچیان بافقی به همراه خانواده‌های کارگران بازداشتی مقابل فرمانداری تجمع کردند و امام جمعه بافق نیز در حمایت از اعتصاب کارگران معترض و خانواده کارگران بازداشت شده گفت نماز جمعه گذشته را تحت فشار نهادهای امنیتی برگزار کرده و تهدید کرد که اگر مشکلات کارگران حل نشود هفته آینده اقامه نماز نخواهد کرد.

فعلان و تشکل‌های کارگری نیز با انتشار بیانیه‌هایی از مطالبات کارگران معترض استان یزد حمایت کرده‌اند.

اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق از سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه امسال شروع شد. یک روز بعد از شروع اعتصاب نیروهای یگان ویژه پلیس در معدن مستقر شدند اما روز شنبه، ۸ شهریورماه برخی منابع از خروج نیروهای این یگان نیروی انتظامی از معدن خبر داده‌اند.

همزمان جمعی از خانواده‌های کارگران بازداشت‌شده، با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان بافق خواهان آزادی بستگان خود شده‌اند.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران در دوازدهمین روز اعتصاب کارگران و تحصن حمایتی خانواده‌های آنها به نقل از روابط عمومی معدن سنگ آهن بافق گزارش کرده که مدیریت این معدن، از روز شنبه “چای، قند و آب یخ” کارگران متحصن در معدن را قطع کرده است.

به گزارش این خبرگزاری به نقل از منابع کارگری، بعدازظهر روز شنبه، ۸ شهریور ماه، درب ورودی فرمانداری به دلایل نامعلومی برای لحظاتی باز شده و تحصن‌کنندگان به محوطه این نهاد دولتی وارد شده‌اند اما کارگران برای جلوگیری از تنش، از ورود به ساختمان فرمانداری خودداری کرده‌اند.

تحصن‌کنندگان با سر دادن شعارهایی در حمایت از کارگران بازداشت شده و برگزاری مراسم دعاخوانی خواستار لغو خصوصی‌سازی معدن و آزادی همه کارگران هستند.

اعتصاب ادامه‌دار هزاران معدنچی معترض که بیشتر رسانه‌های حکومتی ابتدا از پوشش آن خودداری کردند، به چالشی امنیتی در استان یزد تبیدل شده است.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، شورای تامین استان یزد با حضور چند مقام دولتی و امنیتی از تهران به قصد بررسی اعتراضات صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق احتمالا عصر شنبه تشکل جلسه داده است.

یک روز قبل از این جلسه، حدود یک هزار معدنچی معترض در نماز جمعه، ۷ شهریورماه شهرستان بافق به امامت حجت الاسلام جواد سلیمانی شرکت کرده و در حمایت از همکاران بازداشتی‌شان شعار سر دادند.

رسانه‌های محلی می‌گویند خطبه‌های روز جمعه جواد سلیمانی، کوتاه‌ترین خطبه‌های نماز جمعه بافق در چند دهه گذشته بوده است.

به گزارش ایلنا آقای سلیمانی گفته است علی رغم میل باطنی برای برگزاری نماز جمعه، از تهران با او تماس گرفته شده و از او خواسته شده که برای ارائه گزارش به مردم در مسجد جامع حاضر شود.

وی در عین حال گفته که قرار است آزادی کارگران بازداشتی از طریق “غلامحسین محسنی‌اژه‌ای”، معاون اول قوه قضاییه پیگیری شود.

پنج شنبه هفته گذشته گزارش شد که دستگاه قضایی برای آزادی موقت کارگران قرار وثیقه ۴۱۰ میلیونی صادر کرده اما بستگان یکی از کارگران بازداشت‌شده گفته بود که خانواده ها زیر بار این وثیقهها نخواهند رفت.

حجت‌الاسلام سلیمانی، امام جمعه بافق می‌گوید به همراه تعدادی از روحانیون با آیت‌الله ناصری، رئیس سیاستگذاری ائمه جمعه که همزمان امام جمعه یزد هم هست دیدار کرده و به او گفته است: “در صورت حل نشدن مشکلات، نماز جمه این هفته را نخواهم خواند.”

برخی از مقامات دولتی دیگر از جمله شماری از اعضای شورای شهر هم در هفته‌های گذشته از اعتصاب معدنچیان باق حمایت کرده‌اند.

محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر به دلیل همین حمایت ها همزمان با چند کارگر معترض بازداشت شد.

پنج هزار کارگر معدن سنگ‌آهن بافق پیش‌ از این چندین‌بار، از جمله از ۲۷ اردیبهشت تا چهارم تیر ماه، در اعتراض به خصوصی‌سازی این واحد دست به اعتصاب زده بودند.

برکناری مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران و جایگزینی فردی بومی در این سمت، عضویت دو شهروند بومی دیگر در هیات مدیره شرکت، تضمین امنیت شغلی و ارتقای سطح استخدامی تمامی کارکنان از جمله مطالبات این دسته از کارگران بود.

در واکنش به اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق، هفته گذشته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با انتشار اطلاعیه‌ای “برخورد پلیسی امنیتی” با کارگران معدن سنگ آهن بافق را محکوم کرد.

دیروز، شنبه، ۸ شهریورماه نیز گزارش شد که جمعی از فعالان مدنی و کارگری شمال استان خوزستان، در بیانیه ای از اعتصاب ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق و خواسته‌های صنفی آنها حمایت کرده‌اند.

امضا کنندگان با انتقاد از خصوصی‌سازی این معدن و اشاره به خطرات صنفی آن برای کارگران، از مطالبات معدنچیان بافق حمایت کرده و خواهان آزادی بازداشت شده‌گان این اعتراض صنفی شده‌اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری نیز در بیانی‌ ای جداگانه با اشاره به بازداشت ۹ کارگر معدن سنگ آهن بافق، برخورد با کارگران معترض را “اقدامات سرکوب‌گرانه مقامات امنیتی و انتظامی” خواند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران بازداشتی شد.

با وجود این اعتراض‌ها، روز جمعه، ۷ شهریورماه، دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی، سخنگوی کمسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در گفتگو با خبرگزاری آنا، فضای عمومی شهرستان بافق را بسیار آرام توصیف کرد و گفت: “تحصن‌ها تا محقق شدن خواسته کارگران ادامه دارد.”