جیم هوگلند: راه‌حل ایران و سوریه

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست از سرنوشت سوریه و ارتباط با مسئله ایران

جیم هوگلند

رژیم سوریه از داخل و خارج در حال سقوط است. شورشیان در حال نفوذ به سراسر کشور هستند و استراتژی منطقه‌ای دولت اوباما رویدادها را با دقت دنبال می‌کند. انفجار سوریه در زمانی اتفاق می‌افتد که مهلت اوباما برای ممانعت از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای رو به اتمام است.

آخرین امید او این است که با توافق با روسیه و ایران، که مهمترین شرکای اسد هستند این دو بحران را به هم پیوند بزند. این دو کشور با این خطر مواجه هستند که تمام سرمایه‌گذاری‌های خود در سوریه را از دست بدهند. این به اوباما دستاویزی می‌دهد تا از آن علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

ژان دیوید لویت، سفر سابق فرانسه در واشنگتن می‌گوید: “ایران در پاسخ به تحریم‌ها سرعت خود به سوی دستیابی به سلاح را افزایش داده نه کاهش. ما حالا فقط چند ماه وقت داریم که تا پیش از برگشت‌ناپذیر شدن برنامه هسته‌ای ایران، کاری بکنیم.”

لویت اعتقاد دارد که شش قدرت مذاکره‌کننده با ایران باید آخرین پیشنهاد خود را ارائه کنند. وی می‌گوید اگر آنها نتوانند با ایران به توافق برسند تنها چاره‌ای که باقی می‌ماند این است که بمب ایران را قبول یا این‌که به این کشور حمله نظامی کنیم.

این‌جاست که سوریه به میان می‌آید. برایم خیلی سخت است که بگویم آمریکا باید تلاش کند هر بخشی از رژیم اسد را که می‌تواند نجات دهد. اما اگر قدرت‌ها بخواهند بین بد و بدتر انتخاب کنند، باید دو هدف توامان را دنبال کنند: حمام خون سوریه باید متوقف شود و ایران باید به تعهدات عدم تکثیر سلاح هسته‌ای پایبند باشد.

این به آن معنی نیست که از اسد و نزدیکانش حفاظت شود. آن‌ها باید بروند. اما ژنرال‌ها و مقامات دیگری هستند که می‌تواند در دولت انتقالی باقی بمانند. مقامات سازمان ملل تعدادی از آن‌ها را در تماس‌های محرمانه با آمریکا، فرانسه، روسیه و دیگر دولت‌ها شناسایی کرده‌اند.

اگر در ائتلاف آینده سوریه جایی برای علوی‌ها و دیگر اقلیت‌ها در قدرت جدید سنی در این کشور وجود داشته باشد، روسیه و ایران می‌توانند مطمئن باشند که نفوذشان تا اندازه‌ای حفظ خواهد شد. چنین ائتلافی می‌تواند خیال اسرائیل را نیز از قدرت‌ گرفتن بیش از حد گروه‌های جهادی راحت کند.

لویت در کنفرانس سیاست جهانی گفت که جامعه بین‌المللی باید با رهبر ایران اتمام حجت کند: یا ایران قبول می‌کند که غنی‌سازی اورانیوم را تا 5 درصد یا کمتر محدود کند و ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود با درجه بالاتر را به خارج از کشور بفرستند؛ یا اینکه آمریکا توافق بیشتر جهان را برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در سال 2013 جلب خواهد کرد.

اوباما خاطرنشان کرده است که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای غیرقابل قبول است و آماده اقدام نظامی به عنوان آخرین راه چاره است. انتخاب مجدد احتمالی نتانیاهو به نخست ‌وزیری اسرائیل در 22 ژانویه فوریت مطرح شده توسط لویت برای دستیابی به راه‌ چاره را پررنگ‌تر می‌کند.

حالا لویت، که بازنشسته شده، گفته است که او از سوی دولت فرانسوا اولاند حرف نمی‌زده است؛ اما تحت زمامداری سارکوزی و اولاند، فرانسه همواره نگرانی شدید خود را در مورد ایران و سوریه عنوان کرده است. اوباما می‌تواند بر حمایت فعال فرانسه در تلاش‌های خود برای مذاکره با ایران حساب کند؛ اما اگر چنین تلاشی بخواهد شانسی برای پیروزی داشته باشد نیازمند رهبری آمریکا است.

منبع: واشنگتن پست - 29 دسامبر 2012