عقبگرد بورس، رکورد زنی دلار

نویسنده
نازنین کامدار

» نرخ ها بالا، شاخص ها پایین

در سومین هفته پس از توافق اتمی، دلار برای نخستین بار در سال جاری باشکست مرز ۳۳۰۰ تومان،به بالاترین قیمت در ماه های اخیر رسید و بورس تهران نیز کماکان سقوط شاخص کل را تجربه می کند. در این میان، ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی نیز کماکان بر لزوم گران نگه داشتن قیمت ارز تاکید می کند و وزیر دادگستری هم گفته است که توافق اتمی هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی مردم نخواهد داشت.

آنطور که سایت های خبری گزارش داده اند، قیمت دلار روز گذشته در بازارهای تهران به بالای ۳۳۰۰ تومان رسید تا رکورد تازه ای در قیمت این ارز پس از توافق ثبت شود.

فرارو در اینباره می نویسد: “صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر دلار آمریکا را در روز جاری (یکشنبه) با ۱۶ تومان رشد قیمت نسبت به روز شنبه گذشته سه هزار و ۳۰۳ تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با ۵ هزار تومان افزایش ۸۷۶ هزار تومان تعیین کردند. هر یورو در بازار آزاد با ۲۰ تومان رشد نسبت به روز مذکور سه هزار و ۶۴۰ تومان و هر پوند نیز با ۲۵ تومان افزایش ۵ هزار و ۱۴۹ تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵ هزار تومان رشد ۸۷۸ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم هم با ۶ هزار تومان رشد ۸۷۶ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر نیم سکه با 7هزار تومان رشد ۴۸۰ هزار تومان و هر ربع سکه نیز با شش هزار تومان افزایش قیمت ۲۶۸ هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی با سه هزار تومان رشد ۱۷۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸۹ هزار و۵۰۰ تومان خرید و فروش شد. هر اونس طلا در معاملات امروز همانند روز گذشته ۱۱۰۰ دلار قیمت گذاری شد”.

در همین حال، بازار بورس نیز برای سومین هفته پیاپی افت شاخص را تجربه می کند و هم اکنون شاخص کل این بورس به کانال ۶۶ هزار وارد شده است.

خبرگزاری ایرنا در اینباره نوشت: “شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز یکشنبه با ۵۹ واحد افت در ارتفاع ۶۶ هزار و ۹۷۷ واحدی ایستاد و به این ترتیب به کانال ۶۶ هزار واحدی سقوط کرد….. در حالی که نمادهای مبین و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار سرمایه داشتند نمادهای ونوین، وبصادر، وغدیر، تاپیکو و اخابر بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر های بورسی داشته اند ارزش روز بازار به ۲۸۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافت”.

آمار تجارت خارجی ایران در چهارماهه نخست امسال نیز نشان دهنده کاهش صادرات است.
براساس آمار رسمی گمرک صادرات ۴ ماهه نخست امسال ۰۱۵/۱۴میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش دلاری منفی ۲۰/۱۵ درصد کاهش داشته است. همچنین آمار واردات نشان می‌دهد ۸۲۲/۱۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود منفی ۱۷/۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم تجارت خارجی ایران در ۴ ماه نخست سال بالغ بر ۸۳۷/۲۷ میلیون دلار بوده است. بنابراین گزارش اقلام عمده صادراتی شامل، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع‌شده به ارزش ۶۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵/۶ درصد به ارزش ۵۴۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۹/۴ درصد قیر نفت به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۴/۴ درصد بوده است. همچنین صادرات میعانات گازی از لحاظ ارزش دلاری منفی ۳۹/۳۹ و همچنین سایر کالاها منفی ۶۲/۶ بوده است.

همزمان، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری از بی تاثیری توافق بر اقتصاد ایران خبر داده و گفته است: “همانطور که دولت اعلام کرده تمام توافقات امسال اثر اقتصادی نخواهد داشت و سال آینده بر مبنای اقتصاد مقاومتی عمل خواهیم کرد، دشمن در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی موانع ایجاد کرده و ما سعی کردیم این موانع را برداشته و راه را هموار کنیم بنابراین باید از این فرصت به خوبی استفاده شود. سال آینده هم مبنا اقتصاد مقاومتی است. در سال آینده نیز ما تلاش خواهیم کرد بر اساس اقتدار ملی و سازو کارهای داخلی پیش برویم و اقتصاد مقاومتی برای ما یک اصل باشد در سالهای اخیر دشمن سنگ اندازیهای خود را انجام داده بود و در حال حاضر ما امروز مشغول برداشتن موانع و این سنگها هستیم”.

ادامه روند رکود و افزایش قیمت ها موجب شده تا حتی رسانه های نزدیک به دولت نسبت به آن اعتراض کنند؛ به طوری که روزنامه جهان صنعت در یادداشتی نوشته است: “پیام بانک مرکزی این است که پس از رفع تحریم‌ها نباید منتظر اتفاقات خارق‌العاده‌ای همچون شکوفایی اقتصاد و بازگشت نرخ ارز به نرخ‌های قبلی باشیم. این در حالی است که رییس‌کل بانک مرکزی هنوز به طور مشخص نگفته که دقیقا چه میزان منابع ارزی آزاد شده است. ایشان یک‌بار می‌گوید ۲۹ میلیارد دلار و در جایی گفته رقم کل منابع ارزی را نمی‌تواند اعلام کند. آیا مردم ایران که دو سال منتظر نتیجه مذاکرات بوده و تحریم‌های سخت را به جان خریده‌اند، نباید بدانند که حاصل مذاکرات هسته‌ای چه بوده؟ آیا حق آنها نیست که امروز محصول اعتمادشان را به دولت ببینند؟ آقای سیف در واقع موضوع را پیچیده کرده در حالی که همه منابع خبری به صراحت از آزادی منابع ارزی بلوکه‌شده خبر می‌دهند نه ذخایر ارزی کشور”.

محمد ابراهیم محبی نماینده سنقر در مجلس هم در نطق میان دستور خود نسبت به ادامه این روند اعتراض کرده و گفته است: “متاسفانه در دو سال گذشته نه تنها شاهد رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار نبوده‌ایم بلکه برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با افزایش قیمت بالا مواجه بوده و از همه مهمتر اینکه، رکود اقتصادی بر کشور حاکم شده است که دولت باید با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فضای رونق را در کشور دنبال کند. اید گفت مردم تنها با رفع مشکلات اقتصادی و رونق اقتصادی می‌توانند بپذیرند که آقای روحانی به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده است؛ توافق هسته‌ای زمانی برای مردم مطلوب است که با رونق اقتصادی همراه باشد و مشکل تولید و بیکاری جوانان را رفع کند و اینکه فی نفسه بگویند ما توافق کرده‌ایم، نمی‌تواند رضایت مردم را به دنبال داشته باشد”.