جامعه روحانیت دو پاره شد

نویسنده
مریم زمانی

» انتقاد شدید موتلفه از هاشمی

همزمان با انشقاق در جامعه روحانیت مبارز و اعلام حمایت شاخه تبریز این تشکل محافظه‌کار از میرحسین موسوی، دو عضو سرشناس حزب موتلفه نیز به شدت به هاشمی رفسنجانی حمله کردند و با انتقاد از تقابل او با احمدی‌نژاد، رئیس مجلس خبرگان را متهم کردند که مبتلا به استبداد رای است و نمی‌گذارد روحانیت به تصمیمی شفاف در زمینه انتخابات برسد.

برخلاف جامعه مدرسین قم که به هر شکل ممکن، ولو بر خلاف ضوابط اساسنامه، حمایتش پشت سر احمدی‌نژاد قرار گرفت، جامعه روحانیت پس از برگزاری چند جلسه انتخاباتی، از تصمیم‌گیری انتخاباتی ناتوان ماند و به سکوت درباره نامزد مورد حمایت خود ادامه داد.

این سکوت که در روزهای قبل به دعوای علنی اعضای شورای مرکزی این تشکل محافظه‌کار منجر شده و کار را به اتهام‌پراکنی در رسانه‌ها کشانده بود، دیروز با اعلام حمایت جامعه روحانیت مبارز تبریز از میرحسین موسوی وارد فاز جدیدی شد.

حمایت شاخه تبریز جامعه روحانیت از نامزد اصلاح‌طلبان که با آغاز فعالیت اصولگرایان حامی موسوی همزمان شد، شکاف را به درون تشکل سنتی روحانیان جناح محافظه‌کار برده و این تشکل را در آستانه انشعاب قرار داده است.

 

انشعاب

جامعه روحانیت مبارز تبریز در بیانیه انتخاباتی خود که در خبرگزاری ایلنا منتشر شد، حضور موسوی در این دوره از انتخابات را از “الطاف خفیه الهی” دانسته و تصریح کرده که موسوی به عنوان کاندیدای “اصلح”، “میان سیاستمداری و انقلابی بودن و رعایت مصلحت و حکمت و عزت نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران را با محوریت تکالیف دینی جمع نموده است و ضرورت زمان و‌منافع ملی را همواره سر‌خط برنامه های خود قرار داده و می‌دهد و اقتدار حکومت را پیروی از امام راحل و سیر و سلوک عملی آن بزرگوار و فرامین مطاع ولایت فقیه می‌داند.”

این در حالی است که جامعه روحانیت مبارز تهران پس از برگزاری پنج جلسه ویژه انتخابات، هنوز نتوانسته برای اعلام موضع درباره انتخابات به جمع‌بندی برسد و اختلاف نظر بین اعضای مرکزیت این گروه همچنان ادامه دارد.

با این حال حسین ابراهیمی، از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت، دیروز از احتمال حمایت جامعه روحانیت از احمدی‌نژاد خبر داد و گفت: “همانطور که جامعه مدرسین با رای اکثریت اعضای خود از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت کرد، ممکن است که جامعه روحانیت نیز همین اقدام را انجام دهد، از این رو شکست سکوت جامعه روحانیت در آینده نزدیک منتفی نیست.”

اما همزمان حسن روحانی که از چهره‌های مخالف احمدی‌نژاد در جامعه روحانیت است، در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که این تشکل هیچ مصوبه‌ای برای حمایت قطعی از یک کاندیدا ندارد و از این رو “به ناچار دعوت به حضور می‌کند و شاید هم معیارهایی را عنوان کند.”

در روزهای قبل هم شجونی و دعاگو، دو عضو حامی و مخالف احمدی‌نژاد در شورای مرکزی جامعه روحانیت، به شدت علیه یکدیگر سخن گفته بودند؛ به گونه ای که شجونی، دعاگو را جاسوس هاشمی نامیده بود و دعاگو هم پاسخ داده بود که حرفهای شجونی بی‌اهمیت است و ارزش پاسخگویی ندارد.

 

حمله موتلفه به هاشمی

در روزهای اخیر رسانه‌های جناح دولتی دو شایعه مکمل را منتشر کردند؛ یکی اینکه مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت، حامل پیام رهبر برای اعضای جامعه روحانیت بوده و از آنها خواسته که از احمدی‌نژاد حمایت کنند، و دومی اینکه هاشمی رفسنجانی با وجود تمایل مهدوی کنی مانع از حمایت روحانیت از احمدی‌نژاد شده و تهدید کرده که در صورت اعلام رسمی چنین حمایتی، از جامعه روحانیت استعفا خواهد داد.

این دو خبر در روزهای گذشته از سوی هیچ منبع رسمی تایید نشد و برخی چهره‌ها هم به تکذیب آن پرداختند. اما دیروز دو عضو سرشناس حزب موتلفه به طور تلویحی این شایعات را تایید کردند.

حمیدرضا ترقی، عضو ارشد موتلفه، دیروز در گفت‌وگو با روزنامه “اعتماد ملی” در خصوص علت عدم حمایت جامعه روحانیت از احمدی‌نژاد، بدون اشاره مستقیم به نام هاشمی، گفت: “تصور می‌کنیم که متاسفانه برخی از عناصر قدرت روحانی در کشور مبتلا به استبداد رای هستند و نمی‌خواهند بگذارند روحانیت به تصمیم شفاف در این زمینه برسد.”

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار اعتماد ملی که “منظورتان آقای‌هاشمی رفسنجانی است؟” گفت: “منظوری نداشتم.”

در همین روز حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل سابق موتلفه نیز در یک نشست خبری از هاشمی خواست فراجناحی باشد و خود را در مقابل رئیس‌جمهور قرار ندهد و از احمدی‌نژاد هم خواست در برابر هاشمی، موضع داغی اتخاذ نکند.

سایت خبری وابسته به روزنامه دولتی ایران هم در تحلیل سخنان عسگراولادی، سخنان او را واکنشی به تلاش هاشمی برای شکل دادن یک جبهه انتخاباتی در برابر احمدی‌نژاد ارزیابی و تصریح کرد که: “هاشمی در تلاش است که همزمان با جلوگیری از انتشار اخبار برنامه‌ها و دیدارهای انتخاباتی‌اش، جبهه‌ای را آرایش کند که شانس پیروزی را برای احمدی‌نژاد به حداقل برساند.”

تحلیلگران سیاسی معتقدند ناکامی جامعه روحانیت از رسیدن به تصمیم، سران جناح راست را سردرگم کرده و آنها در تلاش‌اند تا با متهم کردن هاشمی، مخالفت دیگر چهره‌های شاخص محافظه‌کار از جمله مراجع تقلید و برخی روحانیان بلندپایه نظام با احمدی‌نژاد را پنهان کنند.

یادداشت روز شنبه فاطمه رجبی در سایت “انصارنیوز” نیز در همین راستا بود. او در این یادداشت با تاکید بر اینکه “روحانیت باید به داد روحانیت برسد”، از اعضای جامعه مدرسین و جامعه روحانیت، به ویژه مهدوی کنی خواست این موضوع را پیگیری کند که چرا اصلاح‌طلبان از هاشمی انتقاد نمی‌کنند و رهنمودهای او مبنی بر “تغییر وضع موجود” و “نبود احمدی‌نژاد” یا “هر کسی غیر از احمدی‌نژاد” را پیگیری می‌کنند.

همسر سخنگوی دولت نهم همچنین با انتقاد شدید از هاشمی، نوشت: “هر پوشنده لباس دین، روحانی نیست، بلکه با تشکیل صفوف، مشخص می‌شود که پیشگامان صف خدا و شیطان چه کسانی هستند. واقعیت است که «قدرت فاسد است و فاسدکننده» و بدتر از آن «مافیای قدرت و ثروت» است. در این شرایط روحانیت باید به داد روحانیت برسد و در صف‌‌بندی خدا و شیطان مردم را از بلاتکلیفی نجات دهد که: حساب روحانیت اصیل از قدرتمداران سیاسی‌کار جداست.”