احمدی نژاد آثار تحریم ها را رد کرد

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

ریک گلادستون

در حالیکه تقاضا برای نفت ایران مرتبا رو به کاهش می رود، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که منابع ارزی کافی وجود دارد تا کشور را بدون صادران نفت هم به جلو ببرد.

سخنان محمود احمدی نژاد، در آستانه مذاکرات قدرت های بزرگ جهان بر سر برنامه هسته ای ایران، بیشتر تلاشی بود برای ارسال پیام قدرت سیاسی و اقتصادی به مردم کشور.

مردم عادی ایران بر اثر تحریم ها، از محرومیت های روزافزونی رنج می برند؛ تحریم هایی که به منظور تنبیه ایران برای غنی سازی اورانیوم، که غرب ظن آن دارد که برای تولید سلاح هسته ای صورت می گیرد، اعمال شده است. ایران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

تحریم ها سیستم بانکی کشور را با اخلال جدی مواجه کرده و باعث افزایش تورم شده است و بیم آن می رود که اختلالات بیشتری در ماه ژوئیه و پس از اعمال تحریم های اروپا ایجاد شود.

ایران دومین تولید کننده نفت اوپک، پس از عربستان سعودی است و صادرات نفت بیشتر از 80 درصد از درآمد ارزی کشور را تامین می کند.

ولی حتی پیش از اعمال تحریم های نفتی جدید اروپا، تعدادی از کشورها نفت خود را از هم اینک از کشورهای دیگر تامین می کنند. گزارشات حاکی از آن است که صادرات نفت ایران به نحو چشمگیری به 1.9 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. این صادرات در ماه فوریه 2.2 میلیون بشکه در روز بوده است.

مقامات نفتی ایران گفته اند که هیچ مشکلی در فروش نفت ندارند. رستم قاسمی، وزیر نفت ایران روز سه شنبه گفت علی رغم تحریم های اروپا “نفت ایران ارزش اقتصادی بالایی دارد و بازار جهانی هیچ گاه از آن صرفنظر نخواهد کرد.”

او گفت: “علی رغم تحریم ها و تهدید ها ما هیچ مشکلی در صنایع نقتی بالادست نداریم.”

ایران همچنین اعلام کرده که صدور نفت به یونان متوقف شده است. پرس تی وی نیز اعلام کرده است که صدور نفت به اسپانیا متوقف شده است.

احمدی نژاد غرب را به دلیل اینکه تصور می کند تحریم های نفتی می تواند بر اقتصاد ایران اثر بگذارد به باده تمسخر گرفت.

او گفت: «ما آنقدر ارز خارجی داریم که حتی اگر یک بشکه نفت هم نفروشیم تا دو یا سه سال می توانیم ادامه بدهیم.»

متخصصان ایران سخنان احمدی نژاد را رد و آن را به عنوان تبلیغات سیاسی ارزیابی کردند و افزودند ایران نمی تواند این شوک را تحمل کند. یکی از دلایلی که آنها ذکر کردند مساله اهمیت اشتغال در صنایع نفت است چرا اگر قرار باشد این صنایع به تولید نفت ادامه دهد ولی آن را صادر نکند، مکانی برای ذخیره کردن نفت استخراج شده آن وجود ندارد.

کامران دادخواه، متخصص اقتصاد در بوستون گفت: “هیچ راهی وجود ندارد که این نفت در داخل جذب شود.” وی گفت هدف از سخنان رئیس جمهور دادن اطمینان نسبت به ذخایر ارزی کشور بود که تخمین زده می شود معادل 90 میلیارد دلار باشد.

برخی دیگر می گویند عدم امکان فروش نفت ایران باعث تشدید بحران داخلی می شود. جواد صالحی اصفهانی، اقتصاد دانی در ویرجینیا تک، تخمین می زند که تحریم های اروپا بر خرید نفت ایران حداکثر باعث کاهش 50 درصدی در صادرات نفت ایران می شود که باعث افت درآمد ایران به میزانی معادل 30 میلیارد دلار در سال می شود.

او گفت: “این شوک بزرگی برای سیستم مالی و تجاری کشور است.”

منبع: نیویورک تایمز – 10 آوریل 2012