آنگلا مرکل چین را به تحریم ایران تشویق می کند

نویسنده

» گزارشی از رویترز

به گفته یک منبع خبری در دولت آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است در هفته جاری از چین بازدید و این کشور را تشویق کند که واردات نفتی اش را از ایران کاهش بدهد.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا توافق کرد از اول ماه ژوئیه، واردات نفت ایران را تحریم کند؛ ایران دومین تولید کننده نفت اوپک است. دلیل فشار آوردن بر ایران، برنامه های اتمی مشکوک این کشور است.

این منبع خبری در آستانه سفر مرکل به چین که از روز چهارشنبه آغاز می شود، افزود: “آلمان علاقه مند است که چین واردات نفتی اش از ایران را افزایش ندهد، بهتر است که چین واردات نفتی اش را کاهش بدهد.”

اما چین با گفتن اینکه تحریم نفتی ایران موضعگیری سازنده ای نیست، تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران را محکوم کرده است.

چین، دومین بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان، مدت های طولانی به تحریم های یکطرفه بخش انرژی ایران اعتراض و تلاش کرده بود تنش هایی که ممکن است منابع نفتی اش را تهدید کند، کاهش بدهد.

 بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا تا اول ماه ژوئیه فرصت دارند  تحریم های نفتی را آغاز کنند؛دلیل این زمان بندی این است که اروپاییان می خواهند از فلج شدن اقتصاد ایتالیا، یونان و کشور هایی که بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران هستند، جلوگیری کنند.

استراتژی اتحادیه اروپا در ماه مه بررسی می شود تا ببیند باید جلو بروند یا نه.

کشور های غربی مدت هاست ایران را متهم به ساختن بمب اتمی کرده اند. ایران نیز همواره تاکید کرده که برنامه های اتمی اش صرفا برای تولید انرژی و صلح آمیز است.

رویترز، 31 ژانویه