فشار برخانواده دانشجویان بازداشتی

نویسنده
حسین محمدی

» از دستگیرشدگان خبری نیست

هر روز با انتشار اخبار جدید در مورد  بازداشتی های روز عاشورا و روزهای بعد از آن، نام دانشجویان جدیدی نیز به میان می آید. بسیاری از این دانشجویان در منازل خود دستگیر شده اند و از روز دستگیری تاکنون، هیچ خبری در مورد وضعیت آنان به خانواده هایشان داده نشده است.

در آخرین اخبار از این دست، خبرنامه امیرکبیر اعلام کرد امین الهی، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی در روز ۱۶ دی‌ ماه در منزل خود دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.  از علت بازداشت و وضعیت کنونی وی هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. علیرغم مراجعه مکرر خانواده این دانشجو، هیچ گونه پاسخی در مورد وضعیت سلامت و دلیل بازداشت او ارائه نشده است.

از سوی دیگر اخبار حکایت از آن دارند که آرمین گلچین، دانشجوی دانشگاه شهد بهشتی، بازداشت شده است. گرچه هنوز صحت و سقم این خبر تایید نشده، اما منبع خبر اعلام کرده است که خانواده این دانشجوی زندانی، به شدت از سوی نیروهای امنتی تحت فشار هستند تا خبر بازداشت وی را اعلام نکنند. این منبع خبری همچنین اعلام کرده است که خانواده آرمین گلچین هیچ گونه اطلاعی از فرزند خود ندارند و نگران او هستند.

همزمان بعضی سایت های خبری، به نقل از خانواده دانشجویان بازداشتی دانشگاه  تهران اعلام کرده اند که این زندانیان به زودی آزاد خواهند شد. بنا به اعلام خانواده این دانشجویان، مقامات قضایی اعلام کرده اند در روزهای آتی 400 نفر از بازداشتی ها با قرار کفالت آزاد خواهند شد که تعداد بسیاری از این آزاد شدگان، دانشجو هستند.این در حالی است که دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه تهران اعلام کرده اند در صورت عدم آزادی همکلاسی های خود، امتحانات دانشگاه را تحریم خواهند کرد. در روزهای ابتدایی هفته جاری،  اتفاق مشابهی در دانشگاه رازی کرمانشاه روی داد و بعد از تهدید دانشجویان به تحصن و تحریم امتحانات، تمامی دانشجویان بازداشتی این دانشگاه آزاد شدند.

 

دیدار با خانواده سلمان سیما

آن گونه که سایت ادوارنیوز گزارش داده است، جمعی از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) روز سه شنبه با حضور در منزل سلمان سیما، عضو زندانی این سازمان با خانواده وی دیدار کردند. در این دیدار که جمعی از اعضای شورای مرکزی و سایر ارکان سازمان حضور داشتند، پدر سلمان سیما، به تشریح وضعیت پرونده فرزندش پرداخت.

آقای سیما در سخنان خود از برخوردهای نامناسب صورت گرفته با فرزندش، به ویژه از سوی یکی از بازجویان خبر داد. به گفته خانواده سیما، سلمان سیما اکنون در سلول های 4نفره بند 209 در بازداشت به سر می برد.

گفتنی است، سلمان سیما از فعالان سابق دانشجویی در دانشگاه آزاد و عضو کمیته سیاسی سازمان ادوار تحکیم حدود 65 روز پیش بازداشت شده است. وی همچنین به دلیل پرونده دوره دانشجویی اش اخیرا به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

بیانیه سازمان ادوار تحکیم

 در واکنش به موج جدید بازداشت و اعمال فشار به اعضای سازمان ادوار تحکیم و سایر احزاب منتقد و همچنین راهکارهای ارائه شده از سوی رهبران جنبش اصلاحی، این سازمان بیانیه ای صادر کرد.در این بیانیه با اشاره به اعضای بازداشتی این سازمان (احمد زید آبادی دبیرکل، عبدالله مومنی سخنگو و رییس شورای مرکزی، رشید اسماعیلی عضو شورای سیاست گذاری، سلمان سیما عضو کمیته سیاسی، مهرداد بزرگ، روزبه کریمی و همسرش فروغ میرزایی و سیدکوهزاداسماعیلی مسوول شعبه گیلان)  و همچنین اعمال فشار بر دیگر اعضا (نظیر سمیرا صدری، که به اخراج از آموزش و پرورش محکوم شد) به دیگر بازداشت های پس از روز عاشورا اشاره شده و آمده است: “بازداشت گسترده روزنامه نگاران، دانشجویان، فعالان سیاسی، مدافعان حقوق بشر و تداوم فشارها و رفتارهای غیرقانونی با بازداشت شدگان را می توان نوعی فرار به جلو جهت انحراف افکار عمومی از شکست فاحش حامیان دولت در بسیج نیروی مردمی و همچنین بازگرداندن روحیه به صفوف متشتت و در حال ریزش حامیان احمدی نژاد قلمداد کرد.”

در این بیانیه همچنین با اشاره به بازداشت فعالان دانشجویی، این گونه اظهارنظر شده است: “بازداشت گسترده و صدور احکام انضباطی در خصوص فعالان دانشجویی در دانشگاه های مختلف کشور از جمله پلی تکنیک تهران، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، شیراز و… در کنار هجمه همه جانبه به اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) و بازداشت خانم بهاره هدایت و آقایان مهدی عربشاهی، مرتضی سمیاری و تداوم بازداشت آقای میلاد اسدی، که حکایت از کینه مرتجعان و حامیان استبداد نسبت به نهاد دانشگاه دارد نه تجربه جدیدی برای دستگاه های امنیتی است و نه زخمی تازه بر پیکر جنبش دانشجویی، بلکه سالها مقاومت و زایش هر روزه این جنبش در برابر ظلم و بیداد پاسخی همیشگی به اقتدارگرایان است که این بار نیز تیغ آنها کندتر از آن است که در برابر ایستادگی جنبش دانشجویی ایران دوام آورد.”

در بیانیه سازمان ادوار، اشاره ای نیز به وضعیت جاری کشور و اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر شده است:“این سازمان همراه با سایر گروه ها و احزاب اصلاح طلب و تحولخواه در کنار مردم صلح طلب و آزادی خواه ایران و رهبران جنبش اصلاحی آنان ایستاده است و ضمن محکوم نمودن حادثه تروریستی ناکام علیه “مهدی کروبی” در قزوین، تعقیب و محاکمه عوامل این ترور نافرجام را آزمونی مناسب در جهت سنجش ادعای مبلغان منع خودسری و خشونت می داند و همچنانکه پیش از این در بیانیه ای مشترک با دفتر تحکیم وحدت به عنوان عمده ترین تشکل دانشجویی کشور، تصریح کرده است حمایت این سازمان از جناب آقای مهدی کروبی، تنها محدود به دوره انتخابات نبوده و سازمان دانش آموختگان ایران در این ایام دشوار که ایشان در مقام دفاع از حقوق و آزادی ایرانیان و نیز اصلاح امور کشور متحمل انواع فشارها و تهدیدها شده اند با قاطعیت از ایشان حمایت کرده و راهکارهای پیشنهادی ایشان که فصول مشترکی نیز با پیشنهادات مهندس میرحسین موسوی دارد را مسیری برای خروج جامعه از بحران، احقاق حقوق ضایع شده ملت و تامین منافع ملی می داند.”

 

حبس برای دانشجوی ستاره دار

حکم ۲ سال حبس تعزیری سروش ثابت، دانشجوی ستاره دار، از فعالان دانشجویی طیف چپ و فارغ التحصیل رشته‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، توسط شعبه‌ی 36 دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر تأیید شد.

 سروش ثابت که در موج دستگیری دانشجویان آزادیخواه و برابری‌طلب در سال 86 دستگیر و به مدت 45 روز در بازداشت به سر برده بود، آبان ماه امسال در شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.  اکنون پس از چندی حکم حبس تعزیری این دانشجوی محروم از تحصیل تایید شده است.

 سروش ثابت در کنکور کارشناسی ارشد سال گذشته با وجود کسب رتبه‌ی 1 در دو گرایش علوم اجتماعی، ستاره‌دار و از تحصیل منع شده بود. از دیگر سوابق علمی این دانشجو، کسب مدال برنز المپیاد کامپیوتر، رتبه‌ی دوم جشنواره‌ی جوان خوارزمی و عضویت در بنیاد ملی نخبگان است.

همچنین در تحولی دیگر، جمعی از فعالین دانشجویی شمال کشور با صدور بیانیه ای حکم سنگین صادر شده برای ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: “زمانه عجیبی شده است. زمانه ای که در آن جان، آزادی و کرامت انسان ها به سر سوزنی نمی ارزد.اما افسوس که بیدادگران نمی دانند که فاشیسم ره به جایی نخواهد برد. به جای آنکه دزدان رای مردم و قاتلین نداهای ملت محاکمه شوند، آزادگان به بیدادگاه برده می شوند و به جرم آزادگی محکوم می شوند.بیش از 210 روز از بازداشت ضیا نبوی می گذرد اما ترس کودتاچیان از او به قدری زیاد است که حتی به 15 سال به بند کشیدن او در زندان اوین قناعت نکردند و 10 سال از حکم زندان او را همراه با تبعید به زندان ایذه کرمان کردند.  نادانان تصور می کنند که می توان کوه را به بند کشید و با ضربات شلاق شیر را به زانو درآورد، همان طور که به قول آن شاعر آزاده شاملو «عشق را بر تیرک راه بند تازیانه می زنند» جاهلان نمی دانند 74 ضربه شلاق برای سید ستاره داران 74 سند افتخار است.”

کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز، بیانیه ای درباره صدور حکم زندان برای ضیا نبوی صادر کرده است. در بیانیه کمیته گزارشگران حقوق بشر آمده است: “در ماههای اخیر دستگیری های خودسرانه، احکام ناعادلانه و اعدام های ظالمانه کم نبوده اند. بازداشتهایی که در تعارض آشکار با قوانین موضوعه از جمله «قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی» و پیمان نامه های بین المللی چون «کنوانسیون ضد شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیر انسانی یا تحقیر کننده» و «مجموعه اصول برای حمایت همه افراد در هرگونه بازداشت یا زندان» بوده است. دادگاههایی که در تضاد عمیق با «اعلامیه جهانی حقوق بشر»، «کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی» و حتی «آئین دادرسی جمهوری اسلامی» بوده است. اعدامهایی که نه تنها نقض «دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ» بلکه نمود بارز بی اعتنایی به کرامت انسانی و حقوق بشر بوده است.”

این سازمان با اشاره به صدور حکم ضیا نبوی این گونه اظهار نظر کرده است: “صدور حکم بسیار سنگین، ناعادلانه و غیرانسانی 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست پیرعباسی، برای سید ضیاء الدین نبوی، یکی از چهره های شناخته شده، خوشنام و مورد وثوق و احترام جنبش دانشجویی در سطح کشور، اسباب بهت، حیرت و تاسف فعالان حقوق بشر و کوشندگان مدنی گشته است. اسفبار تر اینکه به اصطلاح محکمه برگزار شده در فقدان محض دلایل موجه و بدون اقرار صریح یا ضمنی متهم، صرفا بر اساس اظهارات غیر موجه کارشناس پرونده، رای بر محکومیت وی به اتهامی گزاف، صادر نموده است. روند دادرسی و محتویات پرونده این ظن را به یقین نزدیک می نماید که کارشناس پرونده جهت انتقام از فعالیتهای مسالمت آمیز و درخشان سید ضیاء نبوی در دوران دانشجویی و پس از آن در شورای دفاع از حق تحصیل اقدام به درخواست اشد مجازات برای وی نموده است.”

این بیانیه می افزاید: “از سوی دیگر صدور چنین احکام سنگینی نگرانی را در رابطه با وضعیت دیگر اعضا و مرتبطین شورای دفاع از حق تحصیل، از جمله شیوا نظرآهاری و سعید جلالی فر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، مجید دری، مهدیه گلرو، پیمان عارف و مهندس کیوان صمیمی، به شدت افزایش داده است. کمیته گزارشگران حقوق بشر در راستای وظیفه انسانی خویش توجه همه نهادهای مدنی داخلی و بین المللی را به روند غیر قانونی، ناعادلانه و کاملا معارض با هنجارهای حقوق بشری در این محاکمات نمایشی و صدور احکام به شدت ظالمانه بر علیه بهترین فرزندان ایران جلب کرده و اقدام قاطع و موثر نهادهای داخلی و بینالمللی مدافع حقوق بشر در این زمینه را لازم شمرده و نسبت به ادامه این روند اسفبار هشدار میدهد.”

 

بی خبری از وضعیت اعضای دفتر تحکیم

در حالی که 4 عضوشورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در بازداشت به سر می برند، هنوز هیچ اطلاع موثقی از اتهامات ودلایل بازداشت آنان در دسترس نیست. مهدی عربشاهی، میلاد اسدی، بهاره هدایت و مرتضی سیمیاری از جمله اعضای بازداشتی بزرگ ترین اتحادیه دانشجویی کشور هستند. برخی اخبار غیررسمی حمایت از فشارهای سنگین بر این افراد، برای  اعلام انحلال طیف علامه دفتر تحکیم و تعطیلی فعالیت های آن حکایت می کند.