پرونده بنیاد شهید در هزارتو

نویسنده
مریم کاشانی

» ماجرای دنباله‌دار یک فساد دیگر

عباس قائد رحمت، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اجتماعی از ادامه رسیدگی به تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در این کمیسیون خبر داد.

قائد رحمت به خبرگزاری ایسنا گفت: “در جلسه امروز که با حضور اعضای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و آقای زریبافان رئیس وقت این بنیاد برگزار شد، مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما احتمالا جلسه دیگری برگزار شود تا بتوانیم گزارش این تحقیق و تفحص را نهایی کنیم.”

اظهارات قائد رحمت در حالی بیان شده که مدتهاست گزارش تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید آماده شده اما هربار به بهانه‌ای، قرائت آن در مجلس به تاخیر افتاده است.

از سوی دیگر، امیر خجسته، رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، اوایل هفته در گفتگویی با خبرگزاری رسمی مجلس وعده داد که این گزارش در همین هفته قرائت شود. او گفته بود: “هیات تحقیق وتفحص جمع‌بندی کامل خود را انجام داده و نتیجه را در ۵۰۰ صفحه گزارش و بیش از ۳۰ هزار سند تهیه کرده است.” او با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اواخر سال ۹۳ به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال شده، اضافه کرده بود:‌ “کمیسیون اجتماعی بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس یک ماه فرصت داشت تا این گزارش را بررسی و به هیات تحقیق و تفحص تحویل دهد اما با گذشت 3 الی 4 ماه از ارایه این گزارش به کمیسیون اجتماعی هنوز بررسی آن در بلاتکلیفی قرار دارد.”

او افزوده بود: “در صورت تعلل این پرونده در کمیسیون اجتماعی، طبق هماهنگی‌های صورت گرفته آن را از دستور کار کمیسیون اجتماعی خارج خواهیم کرد و گزارش مذکور را مستقیم در صحن علنی مجلس قرائت می‌کنیم، سپس گزارش نهایی شده را به مراجع قضایی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال خواهیم کرد.”

در همان روز محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تلاش این کمیسیون برای به نتیجه رسیدن پرونده تفحص از بنیاد شهید خبر داد: “ نشستی که برای بررسی پرونده تحقیق وتفحص از بنیاد شهید در کمیسیون اجتماعی برگزار شد با حضور رئیس فعلی بنیاد شهید بود درحالی که با توجه به اینکه بخش اعظمی از این تفحص به دوره ریاست سابق بنیاد شهید باز می‌گردد لذا ضروری بود تا جلسه‌ای نیز با حضور زریبافان برگزار شود.”

سعیدی درباره علت تاخیر در بررسی این گزارش هم گفته بود: “تاخیری در بررسی پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در کمیسیون اجتماعی صورت نگرفت، […] با توجه به بررسی طرح‌های دو فوریتی در کمیسیون، لذا زمان زیادی از جلسات کمیسیون برای رسیدگی به طرح‌های فوریت دار ‌گذشت. از سویی دیگر طرح‌هایی نیز در دستور کار کمیسیون قرار داشت که زمان زیادی برای بررسی آن باقی نمانده بود، لذا باید در نوبت رسیدگی کمیسیون قرار می‌گرفت.”

با اینهمه شایعاتی درباره توافق‌های پشت پرده برخی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس سابق بنیاد شهید وجود داشت. اواسط همین هفته، روزنامه شرق در گزارشی از “سنگ‌اندازی بر سر راه قرائت گزارش بنیاد‌شهید در صحن” خبر داد و نوشت: “پرونده تفحص ۳۰‌هزار‌سندی از بنیاد‌شهید، این‌بار به شکل عجیبی در پیچ‌و‌خم کمیسیون اجتماعی مجلس گرفتار شده است و دلایل این تأخیر هنوز مشخص نیست.”

با پایان یافتن این هفته و عدم ارائه گزارش مزبور در مجلس به نظر می‌رسد که بار دیگر قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به تاخیر افتاده است. این چندمین باری است که وعده طرح گزارش در مجلس داده شده و باز به تاخیر افتاده است.

آخرین بار در اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، از ارایه گزارش مزبور به ریاست مجلس شورای اسلامی خبر داد و اعلام کرد که بررسی این طرح در مجلس پس از پایان بررسی بودجه صورت خواهد گرفت.

تحقیق و تفحص مجلس از تیرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد و حدود یکسال ادامه یافت. در آن زمان مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهید،یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد محسوب می‌شد. دلیل حساس شدن مجلس به بنیاد شهید آن بود که سازمان بازرسی کل کشور در بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید متوجه جابجایی پولی بزرگی شده بود که علت آن مشخص نبود.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۱، خبرگزاری مهر طی گزارشی از “آخرین جزئیات از اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در بنیاد شهید” نوشته بود: “چندی پیش ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی رو به رو شدند. بررسیهای اولیه نشان می داد در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد به یکی از شرکت های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است.”

بعدها گفته شد که رقم فساد مالی در بنیاد شهید بسیار گسترده‌تر از این مبلغ بوده است. امیر خجسته، در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ فاش کرد: “ما تحقیق و تفحص را از عملکرد مدیران بنیاد شهید داریم، سوء مدیریت هایی که باعث شده امروز اتفاقات بسیار عجیبی در جامعه ایثارگری به وقوع بپیوندد. عدم شفافیت عالی و وجود شائبه های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی و حیف و میل بیش از ۱۷۰ میلیارد از دارایی های بانک دی در صرافی ها که این رقم از طرف صرافی هایی خاص به کشور امارات و شهر دبی انتقال داده شده که در این رابطه تعدادی از افراد دستگیر شده اند و عده ای دیگر به خارج از کشور فرار کرده اند.”

غلامعلی جعفرزاده دیگرعضو کمیته تحقیق و تفحص از بنیادشهید هم یکبار اعلام کرد: “باز هم تکرار می کنم حجم فسادهای مالی آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است. در حال حاضر برخی اطلاعات این تحقیق و تفحص را به طور محرمانه برای دستگاه قضایی ارسال کرده‌ایم. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است.”

از سوی دیگر مسعود زریبافان وقوع هرگونه تخلفی در بنیاد شهید را تکذیب می کند. او حتی در تیرماه سال ۱۳۹۳ طی گفتگویی با روزنامه شرق به لعنت و نفرین مخالفان هم پرداخت. زریبافان گفته بود: “بر پدر کسی که این کار را کرده و کسی که درباره مباحث مالی در بنیاد شهید در زمان مدیریت من دروغ گفته لعنت! عملکرد من روشن است. یک سال تلاش کردند اما نتیجه‌ای نداشت. هر چیزی که مربوط به زریبافان به دست آورده‌اند را رو کنند.”

اواخر فروردین ماه امسال، اخباری از احتمال قرائت گزارش مزبور در مجلس منتشر شده بود که باز هم به تاخیر افتاد. در آن زمان امیر خجسته، نماینده مجلس و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به خبرگزاری مجلس، گفته بود: “گزارش اولیه ۵۰۰ صفحه‌ای آن با ۳۰ هزار برگ از مستندات آماده شد و برای آنکه بتوان این گزارش را در صحن قرائت کرد آن را به یک گزارش ۴۰ صفحه‌ای تبدیل کردیم.” با اینهمه حتی گزارش چهل صفحه‌ای مزبور هم هنوز فرصتی برای طرح در مجلس نیافته است.