اتهامات جیسن رضاییان؛ از جاسوسی تا کارگردانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بی خبری ازخبرنگار واشنگتن‌پست و همسرش

با گذشت دو هفته از بازداشت جیسون رضاییان و یگانه صالحی، دو روزنامه‌نگار ساکن ایران، و در حالی که مقام‌های رسمی پیرامون اتهام‌های آنان سکوت کرده‌اند، اصول‌گرایان از موارد گوناگونی نظیر “جاسوسی” و مشارکت در ساخت کلیپ، به عنوان اتهام‌های آنان یاد می‌کنند.

هم‌زمان مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت امورخارجه، ضمن رد درخواست آمریکا برای در اختیار قرار دادن خدمات کنسولی به جیسون رضاییان، گفت که ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

سخن‌گوی وزارت امورخارجه اضافه کرده که اطلاعی از “جرم” آن‌ها ندارد، زیرا هنوز “به طور رسمی و مستند، اطلاعاتی در اختیار نداریم”.

با وجود ابراز بی‌خبری سخن‌گوی وزارت امورخارجه، اصول‌گرایان اما اطلاعات بیشتری درباره‌ی اتهام‌های احتمالی رضاییان دارند.

روزنامه “وطن‌امروز” - متعلق به مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس - در گزارشی پیرامون اتهامهای رضاییان، نوشت که دلیل اصلی بازداشت او “مدیریت و کارگردانی کلیپ مساله‌دار «‌هپی» در ایران” بوده.

این روزنامه در گزارش خود کارگردانی این کلیپ از سوی رضاییان را هم‌سو با برنامه‌های گروه نایاک و تلاش برای “برانگیختن حساسیت دولت‌مردان آمریکایی- غربی و ایجاد هم‌گرایی میان سایر گروه‌های موثر در کنگره آمریکا درباره پرونده حقوق بشری ایران” توصیف کرد و خواستار آن شد که دولت پس از “افشای زوایای حرکت ضدامنیتی این تیم”، رضاییان را “با سر و صدا و اعتراض رسمی جهانی دیپورت کنید”.

جیسون رضاییان - خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در ایران - به همراه همسرش یگانه صالحی - خبرنگار نشریه اماراتی نشنال - روز سی و یکم تیرماه به همراه دو عکاس ایرانی - آمریکایی بازداشت شدند. یکی از این دو عکاس چند روز بعد آزاد شد، اما هنوز خبری از آزادی دیگر بازداشت‌شدگان نیست.

هفته گذشته “کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران” با انتشار گزارشی درباره وضعیت جیسیون رضاییان و یگانه صالحی، خبر از آن داده بود که این افراد نه در زندان‌های رسمی، بلکه در یک “خانه امن” نگهداری می‌شوند و اسامی آن‌ها “در دفتر هیچ یک از زندان ها و همچنین نهادهای قضایی ثبت نشده است”.

روز دوشنبه غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در نشست خبری خود، تنها بازداشت این چهار تن را تایید کرده و از ذکر اتهام‌های آنان به دلیل “در مرحله مقدماتی بودن پرونده” خودداری کرده بود.

پیش از این غلام‌حسین اسماعیلی، رییس دادگستری تهران، نیز تنها درباره بازداشت رضاییان و همراهان وی گفته بود: “این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و فکر می‌کنم برای اطلاع‌رسانی درباره این موضوع باید بررسی‌های فنی و بازجویی به عمل آید”.

هفته گذشته “سازمان بسیج حقوق‌دانان” با ارسال نامهای خطاب به رییس قوهقضاییه، با اشاره به موضع‌گیری وزارت امورخارجه آمریکا درباره بازداشت رضاییان، خواستار آن شده بود که این نهاد “پاسخ‌گوی چرایی اعزام جاسوس‌های خود به کشورمان” باشد، چرا که به ادعای این سازمان “اسناد و مدارک متعدد و معتبری از جاسوسی این افراد در دسترس است”.

این سازمان در نامه خود همچنین با بررسی مجازات اعدام در فقه و قانون مجازات اسلامی، خواستار آن شده بود که در صورت اثبات جاسوسی این افراد، قوه‌قضاییه آن‌ها را به “به اشد مجازات محکوم” کند.

روزنامه واشنگتن‌پست پس از انتشار خبر بازداشت رضاییان، خبر از آن داده بود که حمید بابایی، یکی از سخن‌گویان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در ایمیلی که به این روزنامه فرستاده، گفته بود که مقام‌های نمایندگی ایران در حال پیگیری این موضوع هستند.

رضاییان از سال ۲۰۰۸ در تهران مستقر است و پیش از آن نیز برای سایر نشریات غربی از جمله سن‌فرانسیسکو کرانیکل گزارش تهیه می‌کرد.