نزدیکی احمدی‌نژاد به هاشمی، دروغی بزرگ است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» روزنامه دولت:

حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ واکنش و تحلیل بسیاری از فعالان سیاسی را به دنبال داشته است. اگرچه برخی تحلیل‌گران معتقدند احمدی‌نژاد قصد نزدیک شدن به هاشمی‌رفسنجانی را دارد٬ روزنامه دولتی ایران اما این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده و نوشته است که تحلیل‌ها و گزارش‌ها در خصوص تلاش محمود احمدی‌نژاد برای نزدیک شدن به اکبر هاشمی رفسنجانی “دروغی بزرگ” است.

به دنبال شرکت احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت،صادق زیباکلام٬ یکی از تحلیلگران نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی٬ در یادداشتی نوشت که احمدی‌نژاد “یک جور سیگنال‌هایی را برای هاشمی‌رفسنجانی می‌فرستد و به نظر می‌رسد به دنبال راهی برای نزدیک شدن به هاشمی است”.

زیباکلام با اشاره به اختلافات احمدی‌نژاد با اصول‌گرایان افزوده بود که یکی از دلایل نزدیک شدن احمدی‌نژاد به هاشمی٬‌می‌تواند اختلافات وی با اصول‌گرایان باشد: “شاید احمدی‌نژاد به دنبال یارگیری و شکل دادن یک ائتلاف جدید به وسیله نزدیک کردن خود به آقای هاشمی باشد”.

این گمانه‌زنی‌ها پس از آن قوت گرفت که هاشمی‌رفسنجانی نیز از حضور احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام تشکر و ابراز امیدواری کرد که حضور وی در این جلسات ادامه یابد.

احمدی‌نژاد در ۳ سال گذشته از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرده بود. اتفاقی که پیش از این از سوی حامیان وی با توجیهات مختلفی توضیح داده شده بود.

روزنامه ایران با انتشار گزارشی مفصل تاکید کرد که تحلیل‌ها و گزارش‌ها در خصوص تلاش محمود احمدی‌نژاد برای نزدیک شدن به اکبر هاشمی رفسنجانی “دروغی بزرگ” است و نوشت که “اختلاف محمود احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی از یک دعوای سیاسی فرا‌تر بوده و افتراق این دو در حوزه اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ کاملاً گفتمانی است”.

روزنامه رسمی دولت با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد درباره هاشمی‌رفسنجانی در مناظره با میرحسین موسوی٬ که گفته بود “باور ما این است که صحنه گردان اصلی، خود آقای هاشمی است. بالاخره ما می‌بینیم چه کسی در ستاد انتخاباتی چه کسی فعال است و اینها از کجا می‌روند جلسه می‌گذارند و ارتباطات‌شان را برقرار می‌کنند”٬ در این‌باره نوشت: “این روزها نیز بر اساس فرمول و پروژه گره خوردگی «فتنه و انحراف» برداشتن مرزبندی میان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به طور جد در دستور کار برخی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی قرار گرفته است”.

در همین حال سایت خبرآن‌لاین٬ نزدیک به علی لاریجانی٬ در این‌باره به نقل از کاربران خود نوشت که برخی “حضور رئیس​جمهور در این جلسه را نشان​دهنده ولایت​مداری وی و لبیک اش به توصیه اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام دانسته​اند. اما برخی دیگر هم گلایه کرده اند که چرا احمدی​نژاد پیش از این در پذیرش دستور رهبری معظم انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات، ولایتمداری​اش را نشان نداد و 11 روز خانه نشین شد.”

برخی ابراز امیدواری کرده​اند که این حضور منجر به نزدیکی بیشتر مسئولان و حل مشکلات شود اما برخی از دیگر کاربران پیش بینی کرده​اند که غیبت​های رئیس​جمهور باز هم ادامه خواهد یافت.

در حالیکه کاربری این رویکرد رئیس جمهور را نشانگر “بلوغ سیاسی” وی خوانده است؛ کاربر دیگری هم نوشته است که هم اکنون نوبت هاشمی رفسنجانی است تا در نماز جمعه حضور یابد”.

این در حالی است که چند روز پیش٬ غلام‌حسین الهام٬ مشاور احمدی‌نژاد٬ درباره انتخاب هاشمی‌ رفسنجانی به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی افرادی را که بیکار هستند٬ در مجمع تشخیص منصوب می‌کند و این مجمع کارایی خود را از دست داده است.