نماد مردانگی شهر، تونل توحید و آزادی جنسی

نویسنده
حسین محمدی

» جنجال‌های ویژه‌نامه روزنامه ایران ادامه دارد

ویژه‌نامه “خاتون 1” روزنامه ایران، درباره موضوع حجاب، همچنان موضوعی جنجالی در میان اصول‌گرایان است. این ویژه‌نامه که در آن برخی حامیان احمدی‌نژاد به بررسی مواردی چون نمادهای مردانگی در شهر، رنگ مشکی چادر، برخورد انتظامی با حجاب و… پرداخته‌اند، دور جدیدی از حملات به اطرافیان احمدی‌نژاد را باعث شده است.

در همین حال، هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرده که در جلسه امروز خود به بررسی این موضوع خواهد پرداخت و نمایندگان مجلس نیز به طرح سوال از وزیر ارشاد در این‌باره پرداخته‌اند.

اما مطالب ویژه‌نامه خاتون، که هنوز روی سایت اینترنتی روزنامه ایران منتشر نشده، در مورد چیست و چرا این‌گونه خشم اصول‌گرایان را برانگیخته است؟

سر مقاله این ویژه نامه را علی‌اکبر جوان‌فکر، سرپرست فعلی روزنامه ایران، نوشته و با این آغاز: “مسئول و مقصر کیست؟ آیا علما، روحانیون فرهیختگان جامعه اسلامی مسوول و مقصرند که نتوانستند معنا و مفهوم حجاب را به عنوان  ایمن کننده و نجات بخش، به روح و جان زنان ایرانی نفوذ کنند. آیا مسئولان ذیربط کشور، شناخت و تحلیل صحیح و دقیقی از ریشه‌ها و علل بروز این پدیده دارند؟  اگر حجاب را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر قرار دهیم، اشتباه بزرگی خواهد بود که آن را به یک حوزه رسمی و خاص مانند نیروی انتظامی محدود کنیم”.

در این ویژه‌نامه همچنین سخنانی  از محمود احمدی‌نژاد نقل شده است: “واقعا مشکل مردم ما این حرف هاست که حالا لباسشان چه باشد؟ مویشان چه طور باشد؟ مشکل کشور این هاست؟… نه ملت ما مشکلش رنگ لباس و مو است. نه دولت ما مشکلش این است! /من با برخورد انتظامی با دختر‌ها و پسر‌ها و پرسش نسبت آن‌ها به شدت مخالفم. اینکه در خیابان جلوی یک پسر و دختر را بگیرند و بپرسند شما چه نسبتی با هم دارید واقعا زشت است”.

مهدی کلهر، مشاور سابق  احمدی‌نژاد هم در مصاحبه ای درباره رنگ مشکی چادر چنین سخن گفته: “از لحاظ فلسفه‌ حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بد‌ترین پوشش است چون چهره زن را قاب می‌کند”.

کلهر در بخشی از این مصاحبه ادعا کرده است که رنگ مشکی چادر توسط ناصرالدین شاه وارد ایران شده، زیرا: “ناصر الدین شاه، شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مرد‌ها مشکی است و کلاه سیلندری مرد‌ها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد”.

در یکی از یادداشت‌های این ویژه‌نامه نیز، نویسنده درباره برخی ساختمان‌ها، این‌گونه اظهارنظر کرد: “عناصر شکل دهنده شهر مدرن عناصری است برای ایجاد لذت بیشتر. ساختمان های بلندی که اشراف کامل به ساختمان های کوچک مجاور دارند و تا اتاق خواب ساختمان های مجاور را هم در دید خود می آورند. همه چیز در یک چشم انداز سکشوال مستقر می شوند. نمادهای مردانه (مانند برج میلاد) در برابر نمادهای زنانه(مانند تونل کردستان یا توحید) می ایستد”.

این یادداشت به قلم اکبر جباری، در بخشی دیگری این چنین ادامه پیدا کرده: “حضور زنان که البته باید هم صدای جذاب و هم سیمای خوبی داشته باشند، در برنامه‌ها و ایجاد یک ذهنیت مقایسه‌ای و تطبیقی برای مخاطب عملا بر شعله‌های جنسی جامعه می‌افزاید”.

در گفت‌وگویی دیگر با ابراهیم فیاض ـ که چندی پیش در مصاحبه‌ای خبر از شیوع سکس با حیوانات در شمال کشور داده بود ـ آمده است: “کاندیداهای معارض به دنبال خودنمایی جنسی رفتند. یعنی مثلا زمانی که لباس‌های سبز پوشیدند، تحریک آمیز بودند”.

علاوه بر این در مقاله‌ای با عنوان “آزادی جنسی، از آزادی تا لذت”، نویسنده درباره نظر اسلام پیرامون مسایل جنسی نوشته است: “اسلام رابطه جنسی مشروع را آن‌قدر آسان کرده که از فرهنگ سکس و روابط آزاد جنسی سخت‌تر نیست. منتهی این فرهنگ در جامعه ما جا نیفتاده است”.

در این ویژه‌نامه همچنین از رسانه‌هایی چون روزنامه جوان، سایت جهان نیوز، سایت مشرق نیوز، سایت ندای انقلاب، خبر آن‌لاین و… به عنوان “رسانه‌های اقتدارگرا” نام برده شده است.

 

خاتون چرا منتشر شد؟

سایت جهان ـ نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ با اشاره به انتشار فایل صوتی سخنان رحیم‌مشایی در روزهای گذشته، انتشار این ویژه‌نامه را تلاش برای جذب رای و منحرف کردن افکار عمومی دانسته است: “نشریه خاتون تنها یک «آدرس غلط» است که سران جریان انحرافی با کولی گرفتن از برخی روزنامه نگاران و سیاسیون سرسپرده، درصدد بوده‌اند افکار عمومی را برای پیدا کردن آن از مسیر اصلی منحرف کنند و خود را از زیر آوار اتهامات سنگین‌شان نجات دهند”.

محمدحسین صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد نیز در گفت‌وگویی، درباره این ویژه‌نامه این‌گونه سخن گفت: “نوع پرداخت به این مسأله، منافقانه بوده… از این رفتار می‌توان نتیجه گرفت که این مجموعه در صدد اثبات هیچ چیزی نبوده و هدف آن صرفاً به هم ریختن و ایجاد آشفتگی و دسته‌بندی کاذب در جامعه می‌باشد… جامعه باید با حفظ هوشیاری خود و با درک اهداف واقعی و پنهان این جریان، از افتادن در دام آن پرهیز نموده و بهای مورد نظر آن را نپردازد”.

روزنامه جوان نیز درباره این ویژه‌نامه نوشته بود: “این ویژه نامه که پیش از این قرار بود در خردادماه منتشر شود به علت ضربه ای که به جریان انحرافی در ماجرای تحصن خانگی ۱۱ روزه متحمل شد، به تاخیر افتاد و لیکن این جریان کوشیده است تا در ماه مبارک رمضان قاطبه ارزشی و مومن جامعه را به عصبانیت و کنش های هیجانی وادار سازد”.

 

تکذیب، تایید، تصحیح

اما مهدی کلهر، مشاور سابق احمدی‌نژاد، در توضیحی پیرامون مصاحبه خود در این ویژه‌نامه گفته است: “در آن مقاله من بحث فقهی در مورد حجاب مطرح نکرده‌ام. من خود به حجاب چادر اعتقاد دارم.  بحثی که من در آن مقاله مطرح کردم، یک بحث تاریخی و زیباشناسانه در مورد لباس و رنگ‌ها بود”.

پیش از این، روزنامه ایران نیز با انتشار جوابیه‌ای، با متهم کردن سایت‌های اصول‌گرا به تحریف مطالب این ویژه‌نامه خبر از آن داده بود که “روزنامه ایران با مراجعه به دستگاه‌ قضایی، از سایت‌های هتاک و کینه‌توزی که با انتشار مطالب تحریف‌آمیز، سعی در تخریب اعتبار و جایگاه روزنامه وزین ایران کرده‌اند شکایت خواهد کرد”.

توضیحات کلهر و جوابیه دیروز روزنامه ایران اما باعث خاموشی اعتراضات نشد. فراکسیون زنان مجلس درباره این ویژه‌نامه در بیانیه خود گفت: “هتک حرمت به حجاب و عفاف، اهانت به غیرت و آبروی ملت و دین است که بی‌شک دست‌اندرکاران نادان و ناآگاه انتشار این ویژه‌نامه در امتداد مواضع و دیدگاه‌های جریان انحرافی، اهداف شوم خود را دنبال می‌کنند”.

در همین حال محمدجعفر بهداد، عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان و مشاور سیاسی احمدی‌نژاد، برخوردها بادست‌اندرکاران این ویژه‌نامه را “زشت” توصیف کرد: “ برخورد با کسانی که دیدگاه‌های متفاوتی درباره موضوعات اصولی دارند، باید نرم‌افزاری باشد و برخوردهای تکفیری، تصویر بسیار زشتی از اسلام ارائه‌ می‌دهد”.