بازداشت فله‌ای بلاگر‌ها در تبریز

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» به جرم«هموارسازی ارتباطات غیرمجاز»

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات آذربایجان از دستگیری هفت وبلاگ نویس “غیر مجاز اینترنتی” در شهر تبریز خبر داده که چهار نفر از آن‌ها زیر ۲۰ سال هستند.

رضا معینی،‌ از سخنگویان سازمان گزارشگران بدون مرز، ‌ به روز می‌گوید بازداشت تصاعدی وبلاگ نویسان در چند ماه گذشته وضعیت بی‌سابقه‌ای را برای بلاگرهای ایرانی رقم زده است.

 

مقامات جمهوری اسلامی باید محکوم شوند

محمد قاسملو، رییس پلیس فتای آذربایجان شرقی با اعلام خبر دستگیری هفت وبلاگ نویس در تبریز گفت این افراد درپی رصد اینترنتی اداره پیشگیری پلیس فتای استان شناسایی  و بازداشت شده‌اند.

به گفته او این افراد در “بحث هموارسازی ارتباطات غیرمجاز” فعالیت داشته و بعد از اخذ دستور قضایی، رد آن‌ها از طریق آدرس ایمیل و تلفن همراه پیگیری شده است.

این مقام انتظامی استان آذربایجان شرقی گفته  پس از احضار و ضمن تفهیم اتهام وارده، پرونده این افراد تکمیل و به دستگاه قضایی ارسال شده اما شش نفر آن‌ها با قرار وثیقه آزاد و پرونده برای صدور رای نهایی به دادگاه ارجاع شده است.

محمد قاسملو اشاره‌ای به اسامی این افراد و نشانی وبلاگ‌ آن‌ها نکرده، اما گفته صفحات  آن‌ها در اینترنت غیر فعال شده است.

 فتا، اسم اختصاری فضای تولید و تبادل اطّلاعات و یکی از ارگان های نیروهای انتظامی است.

پایگاه مجازی پلیس فتا، رسیدگی به جرایم اینترنتی، تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی و ارزش‌های انسانی جامعه را از جمله اهداف تشکیل خود اعلام کرده است.

رئیس این یگان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در مورد هفت وبلاگ نویس بازداشت شده در تبریز گفته است که آن‌ها دربازجویی‌ها، انگیزه خود از فعالیت غیرمشروع در این وبلاگ‌ها را “کنجکاوی و عدم‌آگاهی از خطرات فضای مجازی” اعلام کرده‌اند.

او با بیان اینکه بیش از چهار نفر از متهمان از رده سنی پایین ۲۰ سال هستند به کاربران فضای مجازی توصیه کرده: “لازم است خانواده‌ها با نظارت بر رفتار فرزندان و استفاده آگاهانه فرزندانشان از تجهیزات رایانه‌ای آنان را از خطرات نهفته در دنیای مجازی مطلع و هوشیار کنند.”

در سالهای گذشته شمار زیادی از وبلاگ نویسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان جرایم اینترنتی، که مصداق روشنی در قوانین مجازات اسلامی ندارد، بازداشت شده‌اند.

رضا معینی، مسول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان سازمان گزارشگران بدون مرز به روز می‌گوید: “یکی از اتهاماتی که معمولا در دستگیری وبلاگ نوسیان مطرح می‌شود استفاده از فیلتر شکن و سایر نرم افزارهای تسهیل دسترسی به اینترنت است، در حالیکه امروز در ایران همه از ابزار‌ها استفاده می‌کنند، ‌ حتی افراد و مسئولان حکومتی”.

 سخنگوی گزارشگران بدون مرز توضیح می‌دهد: “اگر اتهامی با این عنوان مصداق قانونی داشته باشد، باید تمام مقامات جمهوری اسلامی محکوم شوند. لذا از آنجایی که دستیگری‌ها خودسرانه است، این نوع اتهامات غیرقانونی محسوب می‌شوند”.

پیش‌تر پیمان پاک‌مهر روزنامه‌نگار و مدیر سایت تبریز نیوز در تاریخ ۲۷ دی ماه به دستور شعبه ۵ بازپرسی دادسرای اوین به اتهام “تبلیغ علیه نظام”توسط ماموران وزارت اطلاعات،  بازداشت شده بود. بر اساس برخی گزارش‌ها، وی هم اکنون در  بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

 

محدودیت برای وب نگاران

در  ماه‌های اخیر ‌ گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری شماری از وب نگاران و روزنامه نگاران حامی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی منتشر شده که نشان از شدت گرفتن برخورد‌ها با کاربران شکبه‌های اجتماعی دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای در  مورد این بازداشت‌ها اعلام کرد: “تشدید جنگ قدرت میان دو جناح ایت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد منجر به قربانی شدن روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران دو جناح شده‌ است”.

این سازمان مدافع آزادی بیان و اطلاع رسانی در گزارش مفصل خود، فهرست طویلی از روزنامه نگاران و وب نگارن ایرانی را منتشر و نسبت به وضعیت آن‌ها ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش سازمان‌های جهانی مدافع حقوق روزنامه نگاران، جمهوری اسلامی و مقامات بلندپایه آن مانند آیت الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد از جمله “دشمنان” اصلی آزادی مطبوعات در سراسر جهان  شناخته شده‌اند.

جمهوری اسلامی همچنین در زمره کشورهای “دشمن اینترنت” در جهان است. فیلتر کردن وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های مخالفان از جمله موارد برخورد نهادهای جمهوری اسلامی با فرایند آزادی بیان در فضای اینترنتی است.

سازمان گزارشگران بدون مرز سال گذشته در بررسی وضعیت اینترنت ایران در سال ۲۰۱۰ پرداخته و جمهوری اسلامی را یکی از دشمنان اصلی اینترنت در دنیا معرفی کرده بود.

رضا معینی، از سخنگویان این سازمان اینک می‌گوید: “با اینکه تمام اخبار مربوط به بازداشت‌ها قابل تائید یا تکذیب نیستند، ‌ اما به صورت کلی هیچ وقت در ایران ما آماری اینگونه تصاعدی در نیمه سال میلادی نداشتیم. نسبت به سال شمسی هم  هیچگاه این تعداد وبنگار در زندان نبوده‌اند”.

در ایران هم‌اکنون ۳۰ روزنامه‌نگار و ۲۴ وب‌نگار در زندان بسر می‌برند.