گفتند اگر تجمع کنید نظام تضعیف می شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تهدید و دستگیری خانواده زندانیان بند ۳۵۰

یازده روز از درگیری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین می گذرد؛ بیش از ۱۲ زندانی همچنان در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ به سر می برند، اعتصاب غذای زندانیان بند ۲۴۰ و بند ۳۵۰ به زندان های رجایی شهر، قزل حصار و زندان های جنوب کشور هم کشیده، رئیس سازمان زندان ها به جای پاسخگویی، ارتقا مقام گرفته و در مقابل کاوه دارالشفا به دلیل اطلاع رسانی از وضعیت برادر مضروب اش بازداشت شده، روزنامه ابتکار که برای تغییر مقام رئیس سازمان زندان ها، عنوان “برکناری”را برگزیده بود توقیف شده و تجمع روز گذشته خانواده های زندانیان سیاسی که قرار بود مقابل دادستانی تهران برگزارشود، به دلیل فشار نهادهای امنیتی از یکسو و وعده ها برای پی گیری مطالبات خانواده ها لغو شده؛ خانواده هایی که می گویند نه دنبال مسائل سیاسی هستند و نه از خواسته ها و مطالبات خود که احقاق حقوق اعضای زندانی خانواده شان است کوتاه خواهند آمد.

انتقال فوری زندانیان سیاسی از سلول های انفرادی بند ۲۴۰ به بند ۳۵۰، رسیدگی پزشکی و درمان زندانیان مضروب و تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی حمله و درگیری و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ از جمله خواسته های خانواده های زندانیان سیاسی است.

احمدرضا حائری، برادر سعید حائری که به عنوان یکی از نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ با نمایندگان مجلس و همچنین مسئول ویژه بازرسی نهاد ریاست جمهوری دیدار کرده بود در مصاحبه با “روز” می گوید که از شورای تامین استان و همچنین از وزارت اطلاعات طی دیدارهای جداگانه از او خواسته اند تجمع مقابل دادستانی لغو شود:” گفتنداگر تجمعی برگزار شود برخورد می کنیم، اگر می خواهید تجمعی برگزار کنید باید مجوز بگیرید”.

او توضیح می دهد: هم از شورای تامین استان و هم از وزارت اطلاعات به صورت جداگانه آمدند و مذاکراتی کردند. گفتند ما اطلاع داریم که قرار است از تجمع شما در برابر دادگستری سواستفاده شود. شما به ما مهلت دهید ما تقاضاهای شما را پی گیری کنیم، ماقبول داریم که باید پی گیر باشید و به خواسته هایتان برسید. تقاضاهای فوری ما این بود که بچه ها سریعا از انفرادی به بند عمومی منتقل شوند و مورد درمان پزشکی قرار گیرند و.. چون مقامات مسئول بودند و حکم هم داشتند با من به نمایندگی از خانواده ها صحبت کردند ما هم با خانواده ها مشورت کردیم و به جمع بندی رسیدیم و آخر شب یک خبری فرستادیم که تجمع به این دلیل لغو است. الان هم منتظریم خبری به ما برسد و بچه هایی که در انفرادی هستند با خانواده ها تماس بگیرند که به بند عمومی منتقل شده اند. گفتند اگر تجمعی برگزار شود برخورد می کنیم، اگر می خواهید تجمعی برگزار کنید باید مجوز بگیرید. به آقایان تاکید کردیم که خواسته های خانواده ها مشخص است، ما بحث و خواسته سیاسی نداریم و قبل از اینکه مواظب این باشند که به قول معروف سازمان های برانداز یا گروههای برانداز بخواهند از تجمعات واحقاق حق ما سواستفاده کنند اولویت این است که از نظر حقوقی اصل مساله و بررسی فاجعه ای را که پنج شنبه اتفاق افتاده در اولویت قرار دهند. اگر می گویند آبروی نظام می رود همان فاجعه باعث شده، می گویند اگر تجمع بگذارید و به اغتشاش کشیده شود نظام تضعیف می شود ما هم می گوییم اصل مساله باید بررسی شود. مدعایشان این بود که از نظر حقوقی در حال پی گیری مساله هستند اما از طرف دولت تاکنون چیزی به ما اطلاع رسانی نشده.

آقای حائری سپس با اشاره به اینکه خانواده های زندانیان سیاسی از خواسته های خود کوتاه نخواهند آمد می گوید: ما البته پی گیر هستیم و این را به آنها هم گفتیم، اگر تجمع نشد از راههای دیگر. برای تجمع هم می رویم سراغ مجوز که با مجوز برگزار کنیم و.. چون شورای تامین استان است دست ما را بستند ولی ما از ۵ خواسته ای که داشتیم کوتاه نخواهیم آمد. به آقایان هم گفتیم. آقایان نباید فکر کنند ما برنامه سیاسی داریم چون ما فقط دنبال احقاق حق عزیزان مان هستیم. شروع کننده هم کسانی بودند که با سوتدبیر یا بی کفایتی و عدم تدبیر، یا هر اسمی که بگذاریم، باعث فاجعه پنج شنبه شدند. حسن نیت ها خیلی راحت مشخص می شود، اگر آقایان اراده اش را داشته باشند همان طور که ما حسن نیت مان را با لغو تجمع نشان دادیم حسن نیت شان را نشان دهند. می توانند همین دوشنبه که روز ملاقات است به همه خانواده ها ملاقات حضوری دهند، عزیزان ما آسیب دیده اند و این اتفاق خیلی زشت و وحشتناک و برخلاف آرمان های اسلامی و مصالح خود جمهوری اسلامی هم است.

برادر سعید حائری، بازداشت کاوه دارالشفا، برادر یاشار دارالشفا را در راستای فشار بر خانواده ها ارزیابی می کند و می گوید: کاوه دیروز با منزل اش تماس گرفته، او در اوین به سر می برد، در بند عمومی نیست اما نمی دانیم چه بندی است. بازداشت کاوه فشار بر خانواده ها است. فشار روحی روانی زیاد است. اگر بحث مصاحبه ها است، که دنبال احقاق حقوق هستیم. کاوه که فعال سیاسی نبوده برادر زندانی سیاسی است و دنبال احقاق حقوق برادرش است. اصلا نمی دانیم او را به چه اتهامی گرفته اند ولی باعث نگرانی ما است.

او می افزاید: واقعیت این است که وضعیت خوبی هم نیست، از بچه هایی که در اعتصاب غذا هستند خبری نیست، بچه هایی که انفرادی هستند، خانواده هایشان حتی تاکنون صدای شان را نشنیده اند…. بیش از ده روز بی اطلاعی مطلق است. همسر آقای چالاکی زیر فشار عصبی بی خبری از همسرش و فشار عصبی این اخبار دچار شوک عصبی شده و اورا به بیمارستان برده اند و بستری شده و.. خانم نادیا صبوری که در مقابل ریاست جمهوری برای همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی آمده بود و بازداشت شد همچنان در بازداشت است و پدر بیمار او هم نگران است. ما انتظار داریم این مسائل حل شود. در حالی که می بینیم آقایانی که مسئول زندان اوین یا مسئولین بند ۳۵۰ و.. بودند برخلاف اسماعیلی که برکنار شده در مسئولیت خود همچنان هستند و ظاهرا اتفاقی نیافتاده که آنها برکنار شوند.

آقای حائری سپس می گوید که هنوز از ریاست جمهوری هیچ اطلاعی درباره نتیجه پی گیری ها به خانواده های زندانیان سیاسی داده نشده: ما دولت را از خودمان می دانیم و اکثریت خانواده های زندانیان سیاسی به آقای روحانی رای داده و در کمپین انتخاباتی او بوده اند، اما انتظار داریم دولت اطلاع رسانی کند. بازرسی ریاست جمهوری سه شنبه هفته قبل به ما وعده داد و شماره تماس هم از ما گرفتند ولی تاکنون اطلاع رسانی نشده. اما اخبار غیرموثق و غیررسمی مبنی بر این است که دستورات ویژه ای صادر شده و در حال پی گیری هستند.

سعید متین پور از جمله زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین است که در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ و در اعتصاب غذا به سر می برد. عطیه طاهری، همسراو هم در مصاحبه با “روز” از وخامت وضعیت همسرش و ۳ زندانی دیگر در سلول های انفرادی خبر می دهد و می گوید: سعید اعتصاب غذا است، گویا ۴ نفر حال شان در ۲۴۰ خیلی بد است که یکی از این ۴ نفر سعید است که از روزی که رفته الان ده روز است فقط آب خورده. آب آنجا هم خیلی بدمزه و بدبو است و می گویند باید یک ربع بیست دقیقه بماند تا قابل خوردن شود. آب دوش سرد است و قابل دوش گرفتن نیست و همه چیز هم جلوی دوربین است، حتی اگر بخواهند دوش بگیرند.

او که روز دوشنبه با همسرش ملاقات کرده و بعد از آن از او بی خبر است می گوید: سعید را روز پنجم بعد از درگیری دیدم یعنی دوشنبه. به مدت ۵ دقیقه بعد از پافشاری های خیلی زیاد توانستیم او را ببینیم. از ۹ صبح دوشنبه اوین بودم تا اینکه ساعت ۴ و نیم توانستم بعد از کلی بحث و جدل و درگیری او را ببینم. لاغر شده و رنگ اش پریده بود، موهای صورت و سرش را از ته تراشیده بودند. لب هایش کاملا خشک بود و ۵ روز بود چیزی نخورده بود. از پشت هم که ضربات باتوم خورده بود. کمر سعید به شدت مشکل دارد و انحنای ستون فقرات دارد و از همین ناحیه ضربه خورده بود. هرچند سعید همه مشکلات را خیلی کمرنگ می کند و می خواهد ما نگران نشویم. اما گفت از روزی که بردند انفرادی اعتصاب غذا کرده ایم. گفت بی هیچ دلیلی با ما چنین کردند ما هیچ کاری نکردیم و کمال همکاری را موقع بازرسی داشتیم ولی نمی دانیم چرا چنین می کنند. به همین دلیل که بدون هیچ دلیل و بهانه ای ما را کتک زدند و آوردند انفرادی، ما هم دست به اعتصاب غذا زده ایم.

خانم طاهری که در همراهی با همسرش دراعتصاب غذا بود، می گوید: من از وقتی شنیدم دست به اعتصاب غذا زدم برای همراهی با سعید و بقیه بچه ها. اما پنجمین روز اعتصاب من فعالین مدنی زنجان آمدند خانه ما و خواهش کردند که برای اینکه بتوانم وضعیت سعید را پی گیری کنم بشکنم. من هم اعتصاب را شکستم به احترام و اعتبار آنها.

 

به جای عذرخواهی، زهر چشم می گیرند

همسر سعید متین پور سپس به بازداشت برادر یاشار دارالشفا و تهدید برخی دیگر از خانواده های زندانیان سیاسی اشاره می کند و می گوید: به جای عذرخواهی چنین می کنند. قدرتی که پایه مردمی نداشته باشد، قدرتی که مشروعیت مردمی نداشته باشد عذرخواهی برایش معنایی ندارد برایش زورآزمایی و قدرت نمایی معنا دارد. بخشی از قدرت، که مشروعیت مردمی ندارد دست به ترساندن مردم زده می خواهد زهر چشم بگیرد. یک عده را اسیر گرفته و دست بسته به آنها تعرض کرده اند و حالا اینگونه دارند به کسانی که عرصه مدنی و سیاسی را زنده نگاه داشته اند پیغام می رسانند که ما حتی بعد از اینکه به یک شخص حکم می دهیم هم دست بردار نیستیم. این سیگنال ها را می فرستند که بترسانند و افراد در فعالیت هایشان تجدید نظر کنند. مساله دیگر این است که فکر می کردند حکم هایی که دادند ابدی است و این زندانیان توی زندان خواهند ماند. به همسر من ۸ سال حکم داده اند وحالا ششمین سال را دارد می گذراند. اینها برای شان نگرانی دارد. فکر می کردند که این حکم ها تمام نمی شود در حالیکه هرچند سال باشد تمام می شود. ما سعی کردیم صبوری کنیم. سعی کردیم زندگی کنیم. سعی کردیم همه چیز را زنده نگاه داریم و این برای اینها نگران کننده است. وقتی عزیزان مان در زندان هستند، تمام تلاش ما این است که خودمان را زنده نگاه داریم، زندگی کنیم و به حیات مان معنا ببخشیم؛این برای آنها مساله شده و نگران هستند. می خواهند آسیب جسمی هم وارد کنند که تا ابد بچه های ما زخم داشته باشند.

او می گوید: آقای روحانی موقع کاندیداتوری وقتی کاندیدای رقیب به ایشان تعرض لفظی کرد، سینه سپر کردند و از حقوق شخصی خودشان دفاع کردند. خب حالا هم به عنوان رئیس جمهور که حافظ حقوق شهروندی شهروندان است باید از حقوق زندانیان سیاسی دفاع کند.

 

اعتصاب غذا در زندان های کشور

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین و زندانیانی که در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندانی هستند ادامه دارد. بهنام ابراهیم زاده، غلامرضا خسروی، جواد فولادوند و سعید متین پور از جمله زندانیانی هستند که وضعیت آنها وخیم گزارش شده. همزمان مسعود باستانی، مهدی محمودیان، سعید مدنی، سعید رضوی فقیه، رضا انتصاری و جعفر اقدامی، ۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر هم اعلام کرده اند که در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین و برای همراهی با آنها دست به اعتصاب غذا زده اند. ۶۵ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر هم در نامه ای اعلام کرده اند: همه ما در روزهای اخیر قضایای بند ۳۵۰ زندان اوین را شنیده‌ایم و بسیار تاسف خورده‌ایم. چه بر این سرزمین و مردم آن آمده است؟ چرا به جای مهر و دوستی، خشم و خشونت دیده می‌شود و جای بردباری و شکیبایی، قهر و غضب؟ بیایید دعا کنیم تا از ایران‌مان دروغ، خشم و نفرت رخت بربندد و جای آن صداقت، بردباری و مهربانی چهره گشاید. در خلوت خود، با خانواده خود، همسایه و هموطن خود دعا کنیم. مهم نیست دعا را به کدامین قبله می‌خوانیم. مهم نیست به فارسی می‌خوانیم یا زبان دیگری ولی بیایید دعا را خالصانه و از صمیم قلب بخوانیم. بیایید دعا را با هم و برای هم بخوانیم. دعایی برای مدارا و بردباری. دعایی برای ایران و مردمان آن. دعایی برای بارور شدن امیدهایی تازه برای حیاتی جدید. بیایید برای ایران دعا کنیم.

ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی زندان قزل حصار هم که در بیمارستان قلب تهران بستری است اعلام کرده برای همبستگی با زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین. روزه سیاسی می گیرد. همزمان سایت دیده بان حقوق بشر کردستان اعلام کرده است که زندانیان سیاسی کرد تبعید شده به زندان های جنوب کشور، در محکومیت هجوم ماموران امنیتی به زندانیان بند ۳۵۰ اوین، دست به اعتصاب غذا زده اند. علی مرادی، کمال شریفی، محمد حسین رضایی و افشین سهراب‌زاده در زندان میناب، کریم موسی‌زاده، اسعد صلواتی و شاکر عیان‌پور در زندان بندرعباس و بدیع حسین‌پناهی در زندان بندر لنگه از جمله این زندانیان هستند.

در حال حاضر بیش از ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین همچنان در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ نگهداری می شوند و از وضعیت آنها خبری در دست نیست. این زندانیان در اعتصاب غذا به سر می برند و ۳۳ زندانی بند ۳۵۰ اوین هم در همراهی با آنها و اعتراض به برخوردهای صورت گرفته، باانتشار دو بیانیه اعلام کرده اند که دست به اعتصاب غذا زده اند.

همزمان با فراگیر شدن اعتصاب غذا در زندان ها در اعتراض به درگیری و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین، بیش از ۴۵۳ فعال مدنی در نامه ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از او خواسته اند هیاتی را برای تحقیق و تفحص در خصوص آنچه که در زندان اوین رخ داده تعیین کند و نتیجه آن را به اطلاع مردم برساند.

آنها خطاب به روحانی نوشته اند: در برابر ظلم آشکار “پنجشنبه‌ سیاه اوین” سکوت نکنید. نه مقتضای اخلاق و دیانت و قانون‌گرایی است و نه به مصلحت دولت. واکنش مناسب دولت هم لازمه‌ی تدبیر است و هم حافظ امید. شما می‌توانید با مامور کردن شورای عالی امنیت ملی برای تشکیل کمیته‌ ویژه‌ حقیقت‌یاب درباره‌ وقایع ۲۸ فروردین در اوین و درگیر کردن ارگان‌ها و قوای متعدد هم به تقاضای افکار عمومی پاسخ دهید، هم این غده را قبل از این‌که بزرگ‌تر و کُشنده شود جراحی کنید و هم بر اساس گزارش کمیته، عمل کنید.

سخنگوی دولت روز پنج شنبه از تشکیل تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر بند ۳۵۰ زندان اوین خبر داده بود.