هاشمی ماند، جاسبی ماندگار شد

نویسنده
نازنین کامدار

» شکست دولتی ها در جلسه هیات امناء دانشگاه آزاد

دور جدید فضا سازی رسانه های دولتی درباره دانشگاه آزاد و برکناری عبدالله جاسبی و جایگزینی فرهاد دانشجو باز هم به نتیجه نرسید.این رسانه ها طی هفته گذشته با تیترهایی چون “پایان امپراطوری سی ساله”، “دست هاشمی رفسنجانی از دانشگاه آزاد کوتاه می شود”، “گزینه های جایگزین جاسبی معرفی شدند”، به استقبال  ”جلسه سرنوشت ساز هیات امناء” این دانشگاه رفتند اما اخبار حاکی از آن است که این حمله نیز بی نتیجه بوده و عبد الله جاسبی فعلا رئیس این دانشگاه باقی خواهد ماند.علاوه بر این  جزئیاتی که از این جلسه به بیرون درز کرده، نشان می دهد هاشمی رفسنجانی هم برخورد تندی با نمایندگان احمدی نژاد داشته است.

سایت جهان نیوز، متعلق به علیرضا زاکانی به نقل از یک مقام آگاه در این باره نوشته است: “در این جلسه که هفته پیش برگزار شد، برخلاف دستور جلسه آن تصمیمی برای تعیین رییس جدید دانشگاه گرفته نشد.از حواشی این جلسه که یاسر فرزند کوچک رییس مجمع تشخیص مصلحت نیز در آن حضور داشت، می توان به نوع برخورد آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشخاص حقوقی این شورا اشاره کرد. در ابتدای این جلسه هنگامی که کامران دانشجو وزیر علوم تقاضای بررسی دستور جلسه یا همان تعیین رییس جدید را می کند با برخورد تند هاشمی روبرو می شود به گونه ای که هاشمی خطاب به دانشجو می گوید: علت تشکیل این جلسه تنها و تنها تعیین رییس هیات امنای دانشگاه آزاد است”.

این منبع آگاه افزوده است: “دیگر حواشی این جلسه یادآوری خاطرات کودکی مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت) از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی در هنگام رای گیری بوده است. هاشمی خطاب به دستجردی می گوید: یادتان است شما در ایام کودکی به همراه برادرتان به منزل ما می آمدید و به بازی مشغول بودید و…“.

این جلسه،اولین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد پس از اصلاح اساسنامه‌ آن بود؛ جلسه ای که هواداران احمدی نژاد به دنبال برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست هیات امناء ،عزل جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد و جایگزینی وابستگان  طیف خود، از جمله فرهاد دانشجو، برادر وزیر علوم و رئیس انتصابی دانشگاه تربیت مدرس بودند. اما تنها مصوبه عملی این جلسه ریاست الله هاشمی رفسنجانی بر هیات امنای دانشگاه آزاد بود وتعیین رییس جدید دانشگاه آزاد به جلسه آتی هیات امنا موکول شد.

ناکامی این طیف در برکناری هاشمی و جاسمی موجب شد تاسایت رجانیوز در گزارشی با اشاره چنین بنویسد: “در این جلسه هاشمی رفسنجانی نظر برخی از اعضا را در مورد ویژگی‌های رئیس دانشگاه آزاد پرسید اما پس از اینکه محرز شد که ترکیب رأی جلسه به نفع ابقای جاسبی یا انتخاب گزینه‌ای مانند حمید میرزاده نیست، وی با اظهار ناراحتی تصریح کرد که در این جلسه نباید رئیس دانشگاه آزاد را تعیین کنیم. این برخورد هاشمی با دستور کار اصلی جلسه، با واکنش حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان مواجه شد اما در اثر اصرار حجت‌الاسلام هاشمی، آقای محمدیان نیز به جهت حفظ احترام وی، با به تعویق افتادن تعیین رئیس جدید دانشگاه آزاد تا جلسه‌ی بعدی هیات امنا موافقت کرد.مقرر شد که جلسه بعدی دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس جدید، سه هفته دیگر برگزار شود و بر این اساس، اظهارنظر جاسبی در جمع خبرنگاران پس از پایان جلسه مبنی بر اینکه زمان دقیق تشکل جلسه بعدی مشخص نیست، برخلاف جمع‌بندی جلسه و نظر اکثریت اعضا بود.برخی از اعضای همسو با تیم فعلی مدیریت دانشگاه آزاد در حین جلسه پیشنهادهایی مانند لزوم ارائه رزومه گزینه‌های ریاست و بررسی آن‌ها را مطرح کردند که با توجه به مشخص و محدود بودن گزینه‌ها و آشنایی با سوابق علمی و اجرایی این افراد، این پیشنهاد از سوی برخی از اعضای دیگر به «بهانه‌جویی برای گذشت زمان» تعبیر شد”.

رجا نیوز افزوده است: “یکی از نکات قابل توجه این جلسه نیز همسویی یکی از سه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیات امنای دانشگاه آزاد با نظرات طیف آقای هاشمی بود، به‌طوری که این طیف با اطمینان از در اختیار داشتن رأی وی در زمان رأی‌گیری برای انتخاب رئیس دانشگاه، امیدوار هستند که ظرف روزهای آینده با جلب نظر یکی دیگر از اعضا بتوانند با کسب پنج رأی از 9 رأی، بار دیگر گزینه مورد نظر خود را در کرسی ریاست دانشگاه آزاد بنشانند؛ سناریویی که رجانیوز پیش از این نیز در مورد آن هشدار داده بود. یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور از ابتدای دولت نهم، اصلاح روند مدیریتی دانشگاه آزاد بود که در چند مرحله نسبت به این کار اقدام شد و در نهایت به‌دلیل برخی تهدیدها در سال 87، این روند اصلاح، موقتاً متوقف شد. اما از سال 88، شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً‌ اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار داد و در بهار 89، اساسنامه جدید را نهایی و تصویب کرد. در این میان، تیم مدیریتی دانشگاه آزاد نیز برای از دست ندادن این پایگاه مهم خود که عملاً برای هاشمی و نزدیکانش تبدیل به یک حزب بزرگ و سیاسی با کارکردهای متنوع شده بود، حتی اقدام به ارائه طرح وقف دانشگاه آزاد کرد و در روزهای پایانی تیر ماه 89 که بعداً برخی از نمایندگان از آن به‌عنوان «یکشنبه سیاه مجلس» و یکی از منفی‌ترین نقاط کارنامه مجلس هشتم یاد کردند، ظرف کمتر از چند ساعت به وقف اموال این دانشگاه که بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان بود، رأی داده شد تا در نتیجه این طرح، اختیار از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ورود و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد سلب شود “.

از سوی دیگر کامران دانشجوهم به ایرنا گفته است:” ما از روز گذشته تماس خود را با گزینه های مطرح شده در جلسه ۳۰ آذرماه آغاز کردیم اما دو سوم این افراد تمایلی به پذیرفتن رئیس دانشگاه آزاد نداشته اند بنابراین تعداد اندکی باقی می مانند که سوابق اجرایی و علمی شان در جلسه ۲۱ دیماه بررسی و از میان آنان رئیس جدید تعیین می شود”.

گفتنی است، ناکامی عوامل احمدی نژاد در این زمینه دست دولتی ها را از منابع مالی250 هزار میلیارد تومانی دانشگاه آزاد، آن هم در آستانه انتخابات، کوتاه می کند.