مردم بزودی رای خود را پس می گیرند

نویسنده
جلال یعقوبی

» تهدید چند جانبه حسن روحانی توسط راستگرایان

مدتی است که حملات راستگرایان به حسن روحانی، لحن تندتری گرفته. اگر محمود احمدی نژاد شش سال پس از ریاست جمهوری اش به ابوالحسن بنی صدر تشبیه شده بود، حسن روحانی هنوز شش ماه را نگذرانده بود که از نظر هواداران خامنه ای شباهتهایی با اولین رئیس جمهوری اسلامی پیدا کرد.

جواد کریمی قدوسی (همان نماینده مجلس که قرارداد NPT را ام.پی.تی نامیده بود) هفته گذشته در نطق پیش از دستور خود گفت: “آقای مصباح یزدی از نوادر و چهره‌های درخشان انقلاب اسلامی است و رهبری او را مطهری زمان دانسته است. امروز او به خاطر جایگاه رفیع‌اش مورد هجمه سنگر دشمن قرار گرفته است و می‌فرماید امروز برخی مسوولان حرف‌هایی می‌زنند که بنی‌صدر جرات بیان آن را نداشت.”

او تاکید داشت: “مواضع و مشی سیاسی و فرهنگی رییس جمهور و برخی از وزرا از جمله وزیر ارشاد و وزیر علوم مصداق حرکت در مرز حق و باطل و زمینه‌ساز ایجاد عده و عده برای فتنه‌های آینده است. می‌گویند دولت دینی خوب است اما دین دولتی جای بحث دارد می‌گویند برخی مردم بیکار هستند کار ندارند،‌ شغل ندارند دچار توهم هستند، مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند نه دین می‌دانند چیست نه آخرت می‌دانند چیست و غصه می‌خورند؛ هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم. ما از کارت زرد مجلس نمی‌ترسیم با زور و شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد. دوران بلندگوهای یک طرفه سر آمده است. آنچه من می‌فهم این است که کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد. راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیا است. ما می‌خواهیم با دنیا صحبت کنیم برخی فکر می‌کنند باید با دنیا جنگید یا تسلیم شد در حالی که راه سومی نیز وجود دارد و آن تعامل سازنده با جهان است. آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند با کدخدا بستن راحتر است.”

کریمی قدوسی اضافه کرده بود: “آقای روحانی این مواضع باعث غیرت‌زدایی و گرفتن غرور ملی خواهد شد؛ در نتیجه تسلیم در برابر زورگویان تئوریزه خواهد شد.”

او در پایان سخنانش هم چنین تهدید کرده بود: “مردم که ما را به عنوان نمایندگان خود به این مجلس فرستاده‌اند می‌گویند ظرفیت اصل ۸۹ قانون اساسی برای روز مبادا در اختیار نمایندگان قرار گرفته است اگر آن روز برسد مجلس با تمام قوا از ظرفیتهای اصل ۸۹ استفاده خواهد کرد.”

اشاره کریمی قدوسی به اصلی از قانون اساسی بود که در آن اختیار بررسی عدم کفایت رئیس جمهور به نمایندگان داده شده است.

پیش از این هم موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از عملکرد بانک مرکزی ابراز نارضایتی کرده و گفته بود: “طبق برنامه پنجم توسعه، رییس کل بانک مرکزی تحت نظر رییس جمهور است لذا از این نظر مجلس نمی تواند به طور مستقیم رییس کل بانک مرکزی را استیضاح کند. لذا طبق قانون مسئول اصلی رییس جمهور است.”

او تاکید کرده بود: “ما وظیفه نظارتی خودمان را انجام می دهیم و به رییس جمهور تذکر می دهیم اما اگر کارساز نباشد، رییس جمهور را هم استیضاح خواهیم کرد.”

از طرفی دیگر حجت الاسلام جعفر شجونی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز در گفتگویی با روزنامه اعتماد درباره حسن روحانی گفت: “یک مشت زن بدحجاب به امید آنکه بی‌حجابی شود رفتند و به او رای دادند.” او اضافه کرد: “ روحانی باید استعفا بدهد و به خانه برود. […] دوباره انتخابات آزاد برگزار می‌کنیم و یک آدم حسابی می‌آوریم.”

نوک حمله راستگرایان به روحانی را جبهه پایداری و آیت الله مصباح یزدی تشکیل داده اند. مصباح یزدی که در انتخابات گذشته ناکامی بزرگی داشت، چند ماه پس از انتخابات حملات خود به روحانی را آغاز کرد. او در اسفند ماه سال گذشته طی سخنانی با اشاره به تحصیل پایه گذاران فتنه در “لندن” و شباهت کسانی که در انگلیس درس خوانده اند، گفته بود: “اگر امروز نیز بحث حقوق شهروندی مطرح می‌شود که در آن بهائی و مسلمان، انقلابی و ضد انقلاب برابرند، از همان تفکر ناشی می‌شود. لذا باید احساس خطر کرد وقتی بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی، عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبری، سخنی بگوید که بنی صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت. هرچند این عده سخن خود را در لفافه و به صورت غیر مستقیم بیان می‌کنند.”

او صریحا اعلام کرد که نگران آزاد تر شدن فضای کشور است. او همچنین در جایی دیگر گفته بود: “متأسفانه بعضی در نوشته‌های خود تصریح کردند که منظور از اعتدال، حد وسط بین شریعت و خواسته‌های عمومی فرهنگ جهانی است. حد وسط بین شریعت و بین فرهنگ جهانی نتیجه اش این می شود که دستی بر سر و گوش متدینین می کشند و می گویند مسجد می‌سازیم، و به آن‌ها هم می‌گویند کم‌کم مرگ بر آمریکا را برمی‌داریم، آرام آرام شخصیت‌هایی که طرف‌دار شاه بودند، برمی‌گردانند، روزنامه‌ها آزاد می‌شوند و کم‌کم علیه دین حرف می‌زنند.”

حسین شریعتمداری، نماینده سیدعلی خامنه ای در روزنامه کیهان نیز چند روز پیش در یادداشتی با عنوان “با کوپن یا شناسنامه؟!” با اشاره به تاکید چند باره حسن روحانی به داشتن رای اکثریت نوشته بود: “بدیهی است که رأی مردم «چک سفید امضاء»! نیست و نمی‌توان با استناد به آن، همه مواضع و عملکردهای دولت محترم را برخاسته از خواست و نظر کسانی دانست که در انتخابات یازدهم به رئیس‌جمهور محترم رأی داده‌اند، بلکه دوام اعتبار رأی مردم در همخوانی مواضع و عملکرد دولت محترم با آموزه‌ها و معیارهایی است که در قانون اساسی و سایر قوانین نظام تعریف شده و رئیس‌جمهور محترم در جریان انتخابات بر پایبندی خویش به این موازین تاکید ورزیده‌اند.”

کار به جایی رسید که حتی حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: “اینکه گفته می شود قرار نیست مردم را به زور به بهشت ببریم آیا دعوت به آیات الهی زور است؟ چرا شهد شیرین آیات الهی را زهرآلود می کنیم و به خورد جوانان می دهیم.”

او تهدید کرد: “مردم بزودی رای خود را از کسانی که لیاقت آنها را نداشته باشند پس می گیرند، ما انتظار نداریم که لیاقت کار انبیاء را داشته باشید زیرا کسانی که رسالت الهی را تبلیغ می کنند تنها از خدا ترس دارند اما انها که لیاقت ندارند در برابر هر قدرتی ذلت نشان می دهند و در برابر متدینین دست به گستاخی می زنند در حالی که باید در مقابل دشمن گستاخ باشند. توصیه می کنیم اصرار نکنید مردم را به جهنم ببرید و همکار شیاطین نشوید و از آسیب رساندن به افکار قرآنی پرهیز کنید.”