مخالفت نهادهای امنیتی با برگزاری مراسم روزکارگر

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با تجلیل احمدی نژاد و اهدای پراید به "کارگران نمونه"

همزمان با برگزاری مراسم حکومتی “تجلیل از کارگران نمونه” که محمود احمدی نژاد سخنران آن بود، روز گذشته خانه کارگر از مخالفت وزارت کشور برای برگزاری تجمع اول ماه می خبر داد. کارگران ایران، در حالی از راهپیمایی در روز جهانی کارگر توسط نهادهای امنیتی و انتظامی وابسته به دولت منع شده اند که به گزارش رسانه های داخلی، محمود احمدی نژاد به تمجید از کارگران پرداخته و گفته است: “جامعه کارگری کشور ما پاک، مومن و امین هستند”.

به نوشته خبرگزاری فارس، احمدی نژاد در این مراسم بار دیگر خواستار افزایش جمعیت کشور شد و گفت: “خداوند می فرماید شما زاد و ولد کنید، ما هم روزی فرزندان تان را می رسانیم”.

او در بخش دیگری از اظهارات خود از محاسن طرح هدفمندکردن یارانه ها به نفع جامعه کارگری سخن گفت و افزود: “هدفمند کردن یارانه‌ها صددرصد به نفع جامعه‌ کارگری است و اگر عده‌ای مشکل ایجاد نکنند هیچ فقیری در کشور نخواهد ماند. در این طرح 50 تا 60 میلیون نفر را پشتیبانی می‌کنیم چرا که مال خود را در جیب خودشان قرار خواهیم داد”.

احمدی نژاد در این مراسم ضمن تمجید از شیخ السلام، وزیر کار و تامین اجتماعی  گفت که به همراه وی “پیگیر پرداخت سهام عدالت به کارگران و بهبود وضعیت معیشتی” آنها خواهد شد.

احمدی نژاد از وزیر کار خود در حالی تجلیل کرده است که وی دو هفته قبل در پاسخ به خبرنگار ایلنا که از او درباره نسبت خط فقر و قانون هدفمندسازی یارانه ها سئوال کرد، گفته بود: “نمی دانم خط فقر چقدر است، اگر میزان خط فقر را از حداقل دستمزد کم کنیم، فاصله آن بدست خواهد آمد”.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، ادعاهای دیگری ازجمله “وجود وضعیت اشتغال مناسب در ایران”،”کاهش نرخ بیکاری” و… را نیز بر زبان آورد و در پایان مراسم به چند تن از کارگران “نمونه”  که مشخص نشد از سوی چه منابعی انتخاب شده اند یک دستگاه خودروی پراید اهداء کرد.

ادعاهای محمود احمدی نژاد درباره “وضعیت  مناسب اشتغال در ایران” و همچنین تشویق کارگران به افزایش جمعیت و وعده “منافع صد در صدی هدفمند سازی” برای کارگران درحالی بیان می شود که بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ بیکاری در ایران در ابتدای سال میلادی گذشته 513 درصد بوده و پیش بینی ها حاکی از افزایش این نرخ به بالای 30 درصد در صورت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه هاست.

در اینباره، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در گفت و گو با ایلنا می گوید: “وضع کارگران ایرانی در سال های اخیر بدتر شده است و این وضع بحرانی با شوک تورمی ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تشدید خواهد شد و احتمالا نرخ بیکاری به بالای 30 درصد می رسد”.

وی ادامه داده است: “تنها در سال گذشته دولت مجبور شد به منظور حمایت از تولید داخلی از بانک‌ها بخواهد تا با استمهال بدهی‌های بانکی چند هزار واحد تولیدی موافقت کند. این مداخله دولت نشان می‌دهد که حداقل، کارگران 30 درصد واحدهای بزرگ و متوسط دارای بحران هستند”. 

محجوب که تشکل متبوع وی نتوانست ارگان های امنیتی را برای برگزاری مراسم روزجهانی کارگر قانع کند، در باره روند تعطیلی واحد های تولیدی نیز می گوید: “در حال حاضر هر سال به دلیل مشکلات اقتصادی به طور متوسط 500 واحد تولیدی بزرگ و متوسط دچار مشکل و بحران می‌شوند. در حال حاضر بحران مالی داشتن دو هزار واحد مسجل است که تعداد کارگران آن ۲۰۰ هزار نفر می‌شوند. به عبارتی به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار کارگر بیکار می‌‌شوند و یا با مشکلات صنفی ناشی از مشکلات مالی واحدها درگیر هستند.“ 

قدرت الله علیخانی، نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز در گفت و گوبا پارلمان نیوز، درباره وعده و وعید های احمدی نژاد به کارگران گفته است: “بخش قابل توجهی از کارگران از وضعیت‌شان ناراضی هستند و مشکل دارند. هر روزه به ما مراجعه می‌کنند، نامه می‌نویسند، بعضا جاده‌ها را می‌بندند و تظاهرات می‌کنند، گاهی مقابل ساختمان ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های مرتبط تجمع می‌کنند ولی متاسفانه کسی به دادشان نمی‌رسد. بارها دیده‌ایم که حتی کارگران ده ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند”.

وی افزوده: “مشکلات عجیب و غریبی در بخش کارگری داریم و متاسفانه ما این قشر عظیمی را که چرخ صنعت کشور را به گردش در می‌آورند، نادیده گرفته‌ایم. وقتی حقوق 8 ماهشان داده نمی‌شود حتما به فکر این نیستیم که خانواده‌های این‌ها چگونه زندگی می‌کنند. دولت ککش هم برای کارگران نمی‌گزد. با این روندی که در پیش است آینده بسیار تاریکی را برای صنعت پیش بینی می‌کنم مخصوصا برای کارگران. حال دولت چگونه جواب کارگران محروم را خواهند داد؛ نمی‌دانم”.

وی در ادامه گفته است: “وقتی صنعت در کشور زیر 40 درصد کار کند وضعیت بهتر از این نمی‌شود. خوب است که آقایان فقط آمار بدهند که کجا زیاد کردیم یا کجا تولید را بالا بردیم. یک واحد صنعتی که اینها خودشان کلنگ زده و خودشان هم به بهره برداری رسانده باشند نیست. فکر می‌کنید چندین کارخانه سیمانی که افتتاح شد مال این دولت بود؟ تمام این کارخانه ها در دولت قبلی کلنگ زنی شده بود. طبق آماری که می‌دهند دولت راه اندازی 8 واحد صنعتی فولاد در سفر اول استانی در چندین استان وعدده داده بود و که پیشرفتن این کارخانه از 20 درصد هم تجاوز نکرده و هیچ کدامشان به نتیجه نرسیده است”.

وعده های به گفته آگاهان “توخالی” دولت به کارگران که از زبان احمدی نژاد بیان می شود، در حالی است که علیرضا محجوب به ایسنا می گوید: “پس از هفته ها نتوانستیم دولت را برای یک مراسم عادی قانع کنیم و آقایان به تحرکات کارگری حساسیت دارند”.

گفتنی است، از جمله دلایل مخالفت دولت با برگزاری تجمع کارگری به مناسبت روز اول ماه می، انتشار اطلاعیه مشترکی است که سندیکای کارگران شرکت واحد، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و هشت تشکل معترض دیگر کارگری در باره این روز منتشر کرده اند.

به گزارش سایت اخبار روز،در بیانیه این تشکل ها آمده است: “در حالی که روز جهانی کارگر (اول ماه مه- یازده اردیبهشت) نزدیک می باشد، تعدادی از فعالین کارگری و کارگران، از جمله منصور اسانلو، ابراهیم مددی، علی نجاتی، فریدون نیکو فرد، جلیل احمدی، قربان علی پور وچندین نفر دیگر در زندان به سر می برند”.

این بیانه افزوده است: “طنین اعتراض به مشقات نظام سرمایه داری و برابری خواهی کارگران در اقصی نقاط جهان در حالی در روز اول ماه مه پهنه گیتی را در برمی گیرد که علاوه بر ممنوعیت برگزاری مراسم این روز در ایران، هم اکنون بسیاری از کارگران برگزار کننده مراسم اول ماه مه سال 88 یا به زندان محکوم شده اند و یا در معرض صدور احکام سنگین قضائی قرار دارند و دهها تن از فعالین و رهبران کارگری به جرم برپائی تشکلهای کارگری و  دفاع از حقوق انسانی شان در زندانها بسر می برند”.

در همین حال نام ده تن از جانباختگان کارگر حوادث پس از انتخابات نیز روز گذشته منتشر شد.سایت جرس با انتشار این اسامی نوشت: “در آستانۀ اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) و روز جهانی کارگر، اسامی تعدادی از شهدای کارگری از جمله بهمن جنابی خوش، احمد نجاتی سجاد قائد رحمتی حسین اختر زند فرزاد جشنی ابوالفضل عبدللهی سعید عباسی میثم عبادی عباس دیسناد که طی حوادث و اعتراضاتِ ماههای پس از انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای مختلف کشور به شهادت رسیده اند، منتشر شد و کانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها خواستار گرامیداشتِ یاد آنها و گلبارانِ مزارشان در روز جهانی کارگر شد”.