مجلس خبرگان؛ همچنان صیانت از خامنه ای

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تبریک مشروط مهدوی، سایه نظامیان

چهاردهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دیروز با سخنرانی حسن روحانی در مورد اوضاع منطقه، سیاست خارجی و تحریم‌های بین المللی علیه ایران به کارخود خاتمه داد. این اجلاس روزهای ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه در محل ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛اجلاسی که در آن هم سایه نظامیان قابل توجه بود و هم تبریکی “مشروط” به روحانی گفته شد.

 

“این تنفیذ مطلق نیست”

نشست روز اول این اجلاس با سخنرانی کوتاه آیت‌الله مهدوی کنی آغاز شد که از سال ۱۳۸۹ به عنوان جانشین علی اکبر هاشمی رفسنجانی بر راس این مجلس قرار گرفته است.

مهدوی کنی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از امر انتخابات به عنوان “یکی از ارکان نظام” نام برد که در این دوره به گفته او مردم با “شکوه و جدیت” در آن شرکت و حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.

بر اساس آنچه از سخنرانی مهدوی کنی در خبرگزاری‌ها منتشر شده، سخنان او بیشتر حول انتخابات و مواضع این مجلس در مورد رئیس جمهور بوده است.

پیش از ریاست آیت‌الله مهدوی کنی در سال ۸۹ بر کرسی ریاست مجلس خبرگان، علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس این مجلس بود. او که در آن زمان به دلیل اوج گرفتن اختلافاتش با محمود احمدی نژاد، از سوی هواداران رهبر جمهوری اسلامی تحت فشار بود از نامزدی در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان صرف نظر کرد.

آیت الله مهدوی کنی در افتتاحیه اجلاس مجلس خبرگان ضمن تبریک به حسن روحانی گفت: “ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم ولی وی رئیس جمهور همه ماست وهمانطور که رهبری در مراسم تنفیذ عنوان کردند این تنفیذ مطلق نیست، تبریک و تقاضای ما هم از رئیس جمهور مشروط است.”

او توضیحی در مورد این شرایط نداده اما گفته این تبریک با “مطالباتی” همراه است که آنها از رئیس جمهور دارند.

آیت الله مهدوی کنی همچنین با اشاره به «مشکلات فراوان» گفته کسی که این مسئولیت را می‌پذیرد “در واقع پذیرفته است که با این مشکلات دست و پنجه نرم کند، البته خداوند وعده داده است که اگر سختی‌ها را تحمل کنیم موفقیت نیز همراه ما خواهد بود.”

 

ورود با تاخیر روحانی و حواشی آن

به گزارش خبرگزاری ها حسن روحانی که خودعضو مجلس خبرگان است،روز اول با تاخیر و در میانه سخنان مهدوی کنی وارد سالن اجلاس شد؛امری که باعث شد رئیس مجلس خبرگان آن بخش از سخنانش را که به انتظارات از رئیس جمهوری مربوط بود، تکرار کند.

به نوشته خبرگزاری مهر در حین ورود حسن روحانی “وزیر اطلاعات که از ابتدای شروع مراسم در سالن بود بلافاصله بعد از اطلاع از حضور رئیس جمهور در جلسه خبرگان، سالن را ترک کرد و به استقبال رئیس جمهور رفت.”

این خبرگزاری همچنین نوشته روحانی پس از ورود به سالن کنار هاشمی رفسنجانی نشسته است و اضافه کرده: “البته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به نشانه احترام به ورود رئیس جمهور از روی صندلی خود بلند شد، بعد از نشستن روحانی کنار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خوش و بش هایی همراه با خنده بین رئیس جمهور و آیت الله هاشمی رد و بدل شد.”

 

روحانی: جنگ عامل مشکلات است

حسن روحانی روز چهارشنبه به ایراد سخنرانی در این اجلاس مختلف پرداخت.این سخنرانی اولین نطق روحانی به عنوان رئیس جمهور در مجلس خبرگان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی از جمله گفت: “جمهوری اسلامی ایران هر گونه اقدام علیه سوریه را نه تنها به ضرر منطقه بلکه به ضرر دوستان آمریکا نیز می‌داند و معتقد است که این اقدام هیچ نفعی برای هیچ کسی نخواهد داشت.”

او همچنین از “حساس” بودن شرایط منطقه به عنوان یکی از “معضلات” پیش روی دولت یاد کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به احتمالات در مورد حمله به سوریه،هشدار داد که “بی‌تردید مداخله خارجی و تقویت تروریسم در منطقه عامل اصلی مشکلات در منطقه است، در حالی که مبنا و ملاک رای و خواسته مردم است.”

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در خصوص سیاست خارجی دولت در رویارویی با تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، گفت که دولت اش تلاش می‌کند “ضمن توجه به حقوق مردم و پاسداشت همه حقوق ملت ایران، با منطق و استدلال و تعامل سازنده با دنیا شرایطی را بوجود آورد تا بهانه‌هایی که غرب برای تحریم ایران دنبال می‌کند از دست آن‌ها گرفته شود.”

او در بخش دیگری از سخنرانی خود به مشکلات اقتصادی ایران اشاره کرد و گفته: “یکی از قول‌هایی که رییس جمهور به مردم داده این است که ظرف ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت جدید، واقعیات کشور در روز تحویل دولت برای مردم تشریح خواهد شد.”

در بین روسای جمهور بعد از انقلاب اسلامی به غیر از حسن روحانی، آیت الله خامنه‌ای و علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز عضو مجلس خبرگان بوده‌اند.

 

سایه نظامیان بر اجلاس مجلس خبرگان

در نشست غیر علنی روز اول این اجلاس اما بر اساس برنامه از پیش اعلام شده، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران سخنرانی کرده است.

متن سخنرانی قاسم سلیمانی در این اجلاس هنوز منتشر نشده اما خبرگزاری ایسنا، پیشتر خبر داده بود که او قرار است “در ارتباط با اوضاع سوریه، مصر، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه برای اعضای خبرگان” سخنرانی کند.

سلیمانی، از با نفوذ ترین فرماندهان سپاه پاسداران است و اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و لبنان را بر عهده دارد.

 

مجلس خبرگان

مجلس خبرگان رهبری بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه انتخاب و نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و اختیار عزل او را به عهده دارد.

بر اساس این اصل قانون اساسی، در صورت مرگ و یا کناره گیری و یا عدم توانایی رهبر به ادامه تصدی این سمت، نمایندگان مجلس خبرگان جانشین او را از میان فقهای واجد شرایط انتخاب می کنند.

با این حال مهدوی کنی چندین بار به جای وظیفه “انتخاب و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی” از “حراست و حفاظت” نام برده و توضیح داده است که “نظارت به این معنا نیست که ما بخواهیم از رهبری اشکال بگیریم. نظارت ما همان نظارت حراستی است.”

او در سخنان روز دوشنبه خود در چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان نیز ابراز امیدواری کرد اعضای این مجلس بتوانند “به خوبی از جایگاه رهبری صیانت” کنند.

مدت هر دوره مجلس خبرگان رهبری هشت سال است و انتخابات سراسری تکلیف منتخبان را روشن می کند. در حال حاضر تعداد اعضا و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۶ نفر است. این مجلس هر سال دو جلسه رسمی، در آخرین ماه تابستان و زمستان برگزار می‌کند.