رئیس انجمن حمایت از حیوانات: ترسیدن از سگ، مجوز شلیک نیست

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

“بابی” نام سگی است که روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت با شلیک گلوله‌ای از سوی یک مامور نیروی انتظامی از فاصله یک متری کشته شد. این خبر روز جمعه در وب‌سایت و صفحه فیس‌بوکی انجمن حمایت از حیوانات منتشر شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. دکتر جاوید آل‌داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات و دامپزشکی که “بابی” را پس از مرگ معاینه کرده تایید می‌کند که گلوله از پشت سر به او شلیک شده است. او همچنین درباره‌ی شنیده‌هایش از صاحب سگ به “روز” می‌گوید: “ظاهرا بابی و صاحبش از منطقه کوهسار تهران عبور می‌کردند که یک مامور درجه‌دار نیروی انتظامی پس از آن‌که سگ پارس می‌کند، می‌ترسد ، تفنگ را بیرون می‌آورد و از ناحیه پشت سر به حیوان شلیک می‌کند.”

 بر اساس شنیده‌های آل‌داوود این مامور ناجا در جواب ناراحتی همراهان بابی گفته: “باز هم شلیک می‌کنم. او به پسری که همراهشان بوده اشاره کرده و گفته: این را هم می‌زنم. بعد از چند دقیقه فرمانده این مامور سر رسیده، عذرخواهی کرده و گفته این فرد از ترس به سگ شما شلیک کرده است.”

 به گفته رئیس انجمن حمایت از حیوانات، از نیروی انتظامی با صاحب سگ تماس گرفته و گفته‌اند که روز یک‌شنبه به واحد ۱۹۷ که واحد بازرسی و شکایت نیروی انتظامی است مراجعه کند.

 روایت رئیس انجمن حمایت از حیوانات اما اندکی با آن چه در وب‌سایت این انجمن درج شده متفاوت است. این وب‌سایت به نقل از صاحب بابی نوشته که مامور انتظامی ناگهان از خودروی خود پیاده شده و به سگ شلیک کرده است و همچنین “در حضور مامورین بازرسی نیروی انتظامی به دروغ ادعا کرده که بابی به او حمله ور شده و او از ترس شلیک کرده و سگ را کشته است.”

جاوید آل‌داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات اما می‌گویدکه روایت‌ اش منطبق بر گفته‌های صاحب سگ است: “به هر حال سگ است و ممکن است پارس کند، فرض کنیم این شخص ترسیده و به سگ شلیک کرده است. آیا اگر کودکی با دوچرخه رد شود، بوق بزند و ایشان بترسد باید به بچه شلیک کند؟”

این دامپزشک می‌گوید: “اگر چنین رفتاری واقعا از یک مامور سر زده و در اثر ترس این رفتار غیرعادی را کرده باشد، این شخص باید مورد معاینه قرار بگیرد.”

آل‌داوود همچنین با اشاره به اینکه وضعیت روحی افرادی که اجازه حمل سلاح دارند باید هر شش ماه یا یک سال یک بار بررسی شود می‌ افزاید: “هزاران دلیل وجود دارد که ممکن است شخصی را بترساند، آیا باید ناگهان مثل فیلم‌های وسترن اسلحه بکشد؟”

 

ماجرا از طرق قانونی پیگیری می‌شود

جاوید آل‌داوود دامپزشکی که سگ گلوله خورده را معاینه کرده توضیح می‎دهد که “پس از شلیک سگ در جا مرده است، گلوله از پشت گردن عبور کرده، از زیر مغز عبور کرده، از دهان خارج شده و شریان گردنی را پاره کرده بود.”

 

این فعال حقوق حیوانات می‌گوید پیش از اینکه “بابی” را برای معاینه نزد او بیاورند به یک کلینیک دیگر برده‌اند اما دامپزشک حاضر نشده گواهی بدهد و حتی عکس‌های رادیولوژی را هم در اختیار صاحب سگ نگذاشته است، چرا که می‌ترسیده کلینیک را تعطیل کنند.

آل‌داوود می‌گوید خانواده‎‌ای که سرپرستی “بابی” را به عهده داشته‌اند ماجرا را از طریق قانونی پیگیری می‌کنند: “مهم نیست که این پرونده به نتیجه برسد یا نه، باید قبح این ماجرا بریزد.چرا همکار ما باید از صدور گواهی بترسد؟ گفته‌اند ضارب درجه‌دار نیروی انتظامی است و جرات نکرده‌اند که به وظیفه‌شان عمل کنند. باید هر کسی در هر جایگاهی بداند که در قبال رفتارش مسئول است و از او سوال پرسیده می‌شود.”

او می‌گوید انجمن حمایت از حیوانات نمی‌تواند متولی حیواناتی که صاحب دارند باشد و راسا اقدام و شکایت کند اما از صاحبان این حیوانات حمایت می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات همچنین می‌ افزاید: “به نظر می‌رسد که خود خانواده‌ای که در لحظه شلیک کنار این سگ بودند هم می‌توانند شکایت کنند. شلیک از این فاصله و مرگ سگ جلوی چشمانشان به آنها شوک وارد کرده است. به نحوی که وقتی پس از ۲۴ ساعت از وقوع حادثه آنها را در کلینیک ملاقات کردم، مشهود بود که هنوز در شوک این اتفاق هستند.”

 

سگ‌کشی با اسید در شیراز در دست پیگیری

سگ‌های ایران در سال‌های اخیر شرایط بسیار سختی داشته‌اند. چنان‌چه فعالان حقوق حیوانات بارها نسبت به این شرایط اظهار نگرانی کرده‌اند. گاهی خبر کشتار دست جمعی آنها در شهرهای مختلف به همراه عکس‌ها دلخراش منتشر شده و گاهی صاحبان آنها جریمه و سگ‌ها توقیف شده‌اند. یک ماه پیش هم خبر سگ‌کشی با اسید در شیراز رسانه‌ای شد؛ ماجرایی که با انتشار فیلم دردناکی از کشته‌شدن سگ‌ها بر اثر تزریق یک ماده سمی که گفته می‌شود “اسید” است، شروع شد. سگ‌هایی که در ویدیوئی جنجالی این روزها دیده می‌شوند در حالی با این روش کشته شده‌اند که سازمان امور شهرداری‏‎های وزارت کشور در سال ۸۷ مصوبه‎ای را به تصویب رسانده که براساس آن به تمامی شهرداری‎های کشور ابلاغ و دستور داده شده از کشتار سگ‌‌های ولگرد در سطح شهر امتناع کنند.

براساس این مصوبه کشتار با گلوله ممنوع و شهرداری موظف است با ایجاد مراکز ساماندهی حیوانات ولگرد آن‌ها را از سطح شهر جمع‎ آوری کند. همچنین طبق این دستورالعمل، شهرداری‌ها تنها پس از معاینه این حیوانات و حصول اطمینان از آلوده بودن و بیماری می‌توانند با تزریق داروی بیهوشی اقدام به معدوم سازی کنند. شهرداری‌ها موظف هستند در صورت سالم بودن، این سگ‌ها را به افراد واجد شرایط و متقاضی واگذار کنند.

با این حال بنا به گفته فعالان حقوق حیوانات این مصوبه تنها در چند شهر کشور اجرایی شده است. انجمن حمایت از حیوانات با استناد به همین ماده نامه‌ای به استاندار شیراز نوشته: “همان‌طور که مستحضرید اخیرا فیلمی منتشر شده است که اشخاصی در شیراز اقدام به تزریق و کشتار تعدادی سگ با وضعیتی بسیار اسفبار و غیرانسانی کرده‌اند. انجمن حمایت از حیوانات از جنابعالی بعنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان درخواست می‌کند تا ضمن پیگیری جدی این موضوع و برخورد با خاطیان جلوی تکرار این اعمال غیر انسانی را گرفته و اجازه دهید تا همچنان اسم شیراز برای مردم تداعی تخت جمشید، حافظ و سعدی، شعر و گل باشد نه ظلم به حیوانات مظلومی که تمام جرمشان فقط سگ بودن است.”

دکتر جاوید آل داوود رئیس انجمن حمایت از حیوانات در خصوص آخرین نتایج پیگیری‌های حقوقی این انجمن به روز می‌گوید: “شکایات در دادگاه مطرح شده و افراد تحت تعقیب هستند و احتمالا برایشان حکم جلب صادر شده است، اما فعلا متواری هستند.”