حجاب؛ سوژه جدید دعوابا فیفا

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی محرومیت دختران فوتبالیست از بازی

به دنبال ممنوعیت تیم ملی فوتبال دختران زیر 15 سال جمهوری اسلامی ایران از “بازی با حجاب اسلامی” در المپیک 2010 نوجوانان زیر 15 سال سنگاپور، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی روز شنبه خبر داد که:” ایران خواستار مداخله کشورهای اسلامی در برابر فیفا شد”.

به نوشته این خبرگزاری بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک، از مسئولان ورزش کشورهای اسلامی خواست نسبت به اقدام فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به دلیل تجاوز به حقوق مسلمانان اعتراض کنند.

ممنوعیت بازی دختران ایرانی با پوشش اسلامی در المپیک سنگاپور، دوشنبه هفته پیش به فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ شد. اما خانم فریده شجاعی، نایب رییس فدراسیون فوتبال در امور بانوان در این مورد گفت: “ارزش های اسلامی برای ما در اولویت بوده و این موضوع همواره مورد توجه سایر مسئولان فدراسیون فوتبال بوده و خواهد بود.”

به نوشته ایرنا تیم فوتبال دختران زیر 15 سال ایران در مسابقات کسب سهمیه بازیهای المپیک 2010 نوجوانان سنگاپور با حجاب اسلامی شرکت کرد و توانست جواز حضور در این رقابت ها را کسب کند.

ایرنا می افزاید: “این مسابقات زیر نظر فیفا برگزار شد و فدراسیون بین المللی فوتبال در آن زمان به حجاب اسلامی ورزشکاران زن ایران اعتراض نکرد.”

افشارزاده اقدام فیفا را “بی توجهی به ملیت، مذهب و نژاد” ورزشکاران خواند و اساس بازیهای المپیک را “خوب مبارزه کردن بدون توجه به ملیت، مذهب و نژاد” توصیف کرد. او گفت: “فیفا این حق را ندارد برای بازیهای المپیک چنین تصمیمی را خلاف منشور المپیک بگیرد.”

دبیرکل کمیته ملی المپیک همچنین این اقدام فیفا را مانعی بر سر راه پیشرفت فوتبال زنان ایران ذکر کرد و افزود: ‌”فوتبال بانوان ایران با این اقدام فیفا ضربه خواهد خورد و همه کشورهای مسلمان برای دفاع از حق ورزشکاران مسلمان خود باید نسبت به این اقدام فیفا اعتراض کنند.”

از سوی دیگر خانم شجاعی به خبرگزاریهای داخلی گفت: “چندی پیش مقرر شد تیم فوتبال نوجوانان دختر ایران در المپیک سنگاپور شرکت کند و فیفا نیز با پوشش اسلامی ما موافقت کرده بود، اما نمی دانم چه اتفاقی افتاد که آنها با تغییر موضع خود از ما خواسته‌اند با لباس رسمی فیفا در این بازی ها شرکت کنیم.”

نخستین دوره بازیهای المپیک تابستانی نوجوانان از 25 مرداد تا چهارم شهریور 89 در سنگاپور برگزار خواهد شد و فیفا شش کنفدراسیون تحت پوشش خود را برای شرکت در پیکارهای فوتبال انتخاب کرده که در آسیا این سهمیه به ایران رسیده است.

دعوا بر سر پوشش اسلامی بازیکنان،  نخستین دعوای ایران و فیفا نیست؛ پیش از این نیز  میان جمهوری اسلامی و فیفا اختلافاتی رخ داده بود که مهمترین آن یکسال پس از روی کارآمدن محمود احمدی نژاد رسانه ای شد. در آذرماه 1385 کمیته اضطراری فیفا (که متشکل از رئیس فیفا و یک نماینده از هر شش کنفدراسیون است) فدراسیون فوتبال جمهوری‌اسلامی ایران را به دلیل دخالت دولت در امور فوتبال که بر خلاف ماده 17 اساسنامه فیفاست، از تمام فعالیت‌های بین‌المللی محروم کرده بود.