اختلاف نظر ایران و سوریه در مورد عراق

نویسنده

iranvasoria.jpg

زیاد حیدر

دمشق - محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه با متحد خود در دمشق ملاقات کرد و خواهان اتحاد بر علیه حمله نظامی بالقوه آمریکا و متحدانش در منطقه شد.

رهبر ایران که برای تبریک انتخاب بشار اسد برای دومین دوره هفت ساله ریاست جمهوری به دمشق آمده است، به دنبال اتحاد مخالفان آمریکا در خاورمیانه است.

وی در یک ملاقات مشترک با اسد گفت: “دشمنان منطقه باید برنامه های خود برای حمله به منافع منطقه را فراموش کنند، در غیر اینصورت با آتش مردم خواهند سوخت. هر دو کشور در جبهه مشترکی علیه آمریکا قرار داریم.”

ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران در مخاصمه هستند. هم ایران و هم سوریه از گروه های شبه نظامی اسلامگرا نظیر حماس در فلسطین و حزب الله در لبنان در مقابل اسرائیل یعنی متحد درجه یک آمریکا حمایت می کنند.

بنا بر گزارشات رسیده احمدی نژاد در دمشق با حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، خالد مشعل، از گروه حماس و عبدالله صالح از گروه جهاد اسلامی، سازمان دیگر اسلامگرای فلسطین، دیدار خواهد کرد.

هم ایران و هم سوریه و نیز سازمان های اسلامگرایی که از آن ها حمایت می کنند در انتخابات اخیر بر علیه میانه روهای طرفدار غرب پیروز شده اند.

احمدی نژاد و اسد پس از ملاقاتی در پشت درهای بسته گفتند در مورد تعارضات منطقه ای شامل تنش های سیاسی و نظامی در لبنان و فلسطین مذاکره کردند.

اسد گفت: “مسائلی که حاصل توطئه های غرب علیه خاورمیانه است مورد بحث قرار گرفت.”

هرچند دو کشور در مورد نوار غزه و کرانه باختری و لبنان اتفاق نظر دارند ولی در مورد عراق، که اسد آن را دارای اولویت خواند، تفاوت نظر بین آن ها وجود دارد.

سوریه از سنی های غیر مذهبی حزب بعث که از حکومت عراق کنار گذشته شده است حمایت می کند درحالیکه ایران طرفدارروحانیون و سیاستمداران شیعه است که اکنون در راس امور قرار دارند.

حتی در سوریه که جو سیاسی آن به شدت تحت کنترل است، تنش های موجود در مورد عراق آشکار شده است. چند ماه پیش گروهی از محققین سوری از یک دیپلمات ایرانی شکایت کردند و گفتند که او تصویری از عراق ارائه می دهد که در آن بخش مهمی از مردم عراق حذف شده اند.

سوریه از ایران می خواهد که دولت عراق را وادار سازد که قانون حذف بعثی ها از پست های دولتی را مورد تجدید نظر قرار دهد و تعداد بیشتری از قبایل سنی مذهب را در روند سیاسی مشارکت دهد.

مروان کابالان، تحلیل گری ازمرکز مطالعات استراتژِیک دانشگاه دمشق معتقد است: “سوریه از یک دولت مرکزی مقتدر در بغداد حمایت می کند ولی ایران خواهان یک دولت نرم تر با تسلط روحانیون شیعه است. ایران خواهان عراقی ضعیف و دوست با ایران است در حالیکه سوریه عراقی قوی و غیر مذهبی با هویتی کاملا عربی می خواهد.”

هر چند سوریه غیر مذهبی و ایران شیعه به زحمت بتوانند با هم دوست باقی بمانند ولی تحلیل گران، مشارکت این دو را اتحادی تاکتیکی در مقابل آمریکا و اسرائیل می شمارند.

روابط ایران و سوریه در هنگام جنگ ایران و عراق در دهه 1980 عمیق تر شد چرا که سوریه و لیبی تنها کشور های عربی بودند که از ایران حمایت می کردند. اکنون ایران با منابع نفتی خود اقتصاد در محاصره قرار گرفته سوریه را کمک می کند.

به گفته محمد حسن اختری سرمایه گذاری ایران در سوریه بیش از یک میلیارد دلار است و سالانه بیش از نیم میلیون ایرانی به زیارت اماکن مقدسه سوریه می روند.

اختری گفت: “این دیدار فرصتی ایجاد می کند تا تحولات اخیر منطقه خاورمیانه مورد بحث و هماهنگی قرار گیرد.” وی افزود: “ما همواره پس از انقلاب اسلامی با یکدیگر مشورت می کرده ایم.”

منبع : لوس آنجلس تایمز - 21 ژوئیه 2007