نمایش قدرت نامزدها و تعطیلی شهر

نویسنده

» گزارش گاردین از تهران در انتخابات

این بلک

 

صحنه رقابت های انتخاباتی ایران، روز دوشنبه با نمایش قدرت گردهمائی عظیمی از سوی میر حسین موسوی، رقیب میانه روی محمود احمدی نژاد، با التهاب و هیجانات موجود در آستانه انتخابات روز جمعه همراه شد. 

طرفداران موسوی درحالی به تشکیل زنجیر انسانی در خیابان اصلی شمالی- جنوبی پایتخت دست زدند که گفته می شود طول آن به 24 کیلومتر می رسید؛ حضور مؤثری که بر چالش قدرتمند موسوی صحه می گذارد.

ستاد احمدی نژاد نیز با سوار کردن هزاران طرفدار خود بر اتوبوس و آوردن آنها به مصلی وسیع در مرکز شهر، با حال و هوائی شبیه یک فستیوال در محیط سرباز، گردهمائی خاص خود را ترتیب داد. جمعیت آنچنان گسترده  و ترتیبات امنیتی چنان شکننده بود که سرانجام، محافظان رئیس جمهور مانع از سخنرانی وی شدند. وضعیت رفت و آمد در نقاط مختلف شهر گره خورده بود و بر طبق گزارش ها، درگیری هائی میان طرفداران دو نامزد در شب گذشته رخ داده است.

موسوی 67 ساله که در سالهای جنگ دهه 1980 در مقام نخست وزیر کشور فعالیت می کرد، به دلیل دوری از فساد، صاحب نام و اعتبار است. وی با تبدیل شدن به رقیب جدی احمدی نژاد، تعجب تحلیلگران را برانگیخته و انتظار می رود در تهران صاحب پیروزی شود؛ هرچند رئیس جمهوری فعلی در مناطق غیر شهری و روستائی صاحب پایگاه قدرتمندی است.

تخمین دقیق تعداد شرکت کنندگان در گردهمائی دوشنبه موسوی غیر ممکن است، حضوری که بی نظم اما همراه با آرامش و خوش برخوردی بسیار بود. بعضی ها ادعا می کنند این بزرگترین گردهمائی ظرف یک دهه گذشته بوده است، آن هم درحالیکه توده طرفداران احمدی نژاد تنها چند خیابان آنطرف تر بودند.

برخی دیگر پا را فراتر گذاشته اند. علی صفری 35 ساله و طرفدار موسوی گفت: “این نظیر چیزی است که قبل از انقلاب 1357 رخ داده بود. همه چیز بر روی یک موضوع تمرکز یافته است، و آن هم انجام تغییر واقعی است.”

تضاد میان دو همایش بسیار فاحش است. طرفداران موسوی را اغلب جوانان و افراد شهری تشکیل می دهند. بسیاری از زنان جوان حاضر در زنجیره نیز از سوی محافظه کاران به “بد حجابی” متهم می شوند.

ندا احمدی 24 ساله می گوید: “احمدی نژاد هیچ کار خوبی برای کشور ما نکرده است. موسوی می تواند روابط ایران با سایر کشورها را بهتر کند و بر روی نیازهای مردم خودمان متمرکز شود.”

لیدا، خانم 24 سالۀ دیگر که در گردهمائی حضور داشت، وی را “یک مرد درستکار می خواند که صاحب زندگی ساده ای است.” وی گفت “ایران منزوی نیست، بلکه خود را به شکلی به نمایش گذاشته که دوست دارد بقیه کشورهای آن را ببیند.”

طرفداران احمدی نژاد با پرچم های سه رنگ، پوسترها و برچسب های تبلیغاتی و بطری های آب که برای مقابله با گرما ضروری به نظر می رسد، به چشم می آیند. بسیاری از تصاویر، احمدی نژاد را در کنار آیت الله خامنه ای رهبر عالی کشور نمایش می دهند؛ کسی که بر رأس نظام پیچیدۀ ایران تکیه زده است.

طرفداران در زنجیر انسانی موسوی، پلاکاردهائی بر ضد احمدی نژاد حمل می کردند: “دروغ ممنوع!” و “احمدی، خداحافظ”. زنان و مردان جوان خود را به کمک روبان های سبز به هم متصل کرده اند. ماشین ها درحالی که بوغ می زدند، دوچرخه سوارها، و حتی جوانان سوار بر اسکیت، بخشی از این گردهمائی بودند، رویدادی که تا بعد از غروب خورشید نیز ادامه داشت.

یک دیپلمات می گوید: “جالب است می بینیم این واقعه راهنمای محکم از کسی است که برنده خواهد بود؛ البته کاملاً مشخص نیست. حداقل اینکه تضمین می کند جمعیت گسترده ای حاضر خواهند بود.”

کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که هرچه حضور مردم بیشتر باشد، شانس آقای موسوی برای کنار زدن احمدی نژاد، احتمالاً در دور دوم انتخابات، بیشتر خواهد بود. وزارت کشور ایران اعلام کرده به رکورد حضور جمعیت رأی دهنده از میان 46 میلیون واجد رأی خوش بین است. البته هنوز پاسخی به این گزارش داده نشده است که کارکنان این وزارتخانه بر اساس فتوای یکی از آیت الله های طرفدار احمدی نژاد، مجاز به تغییر نتایج انتخابات هستند یا خیر.

به نوشته یکی از وب سایت ها، روحانی که از وی نامی برده نشده، اعلام کرده است: “اگر کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و به ارزش های اسلامی که توسط احمدی نژاد در لبنان، فلسطین، ونزوئلا و سایر نقاط پراکنده شده، آسیبی برساند؛ رأی دادن به وی برخلاف اسلام است. ما نباید به چنین کسی رأی بدهیم، و باید به مردم درباره این فرد هشدار بدهیم. این وظیفه دینی شما به عنوان ناظران انتخاباتی است.”

منبع: گاردین- 8 ژوئن

www.guardian.co.uk/world/2009/jun/08/iran-election-rallies-mousavi-ahmadinejad