برخی گروه های سیاسی در انتخابات کنار گذاشته می شوند

نویسنده
مریم کاشانی

» آغاز رسمی فعالیت انتخاباتی راستگرایان

محمد رضا باهنر دبیر کل “جبهه پیروان خط امام و رهبری”، با صدور احکامی اعضای کمیته‌های ستاد انتخابات این گروه را معرفی کرد. این جبهه بزرگترین ائتلاف از گروه‌های کوچکتر راست در ایران محسوب می شود که معمولا کارکردی جز شرکت در انتخابات نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن کوهکن [عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری ]رئیس ستاد انتخابات، اسدالله بادامچیان [عضو حزب موتلفه]رئیس کمیته سیاسی، محمد نبی حبیبی [دبیرکل حزب موتلفه] رئیس کمیته امور استانها، احمد کریمی اصفهانی رئیس کمیته پشتیبانی، ناظمی اردکانی [دبیرکل جمعیت اصناف و بازار] رئیس کمیته برنامه ریزی و میثم زرندی [عضو حزب موتلفه] رئیس کمیته روابط عمومی و تبلیغات جبهه پیروان خط امام و رهبری معرفی شده اند.

اعلام اسامی ستاد انتخاباتی راستگرایان به معنی جدی شدن رقابت‌های انتخاباتی در هفته‌های آینده نیز هست. گرچه هنوز بیش از هشت ماه به روز برگزاری انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان مانده، فضای سیاسی کشور تحت تاثیر آن قرار گرفته و گروه‌های سیاسی سهم‌خواهی از انتخابات آینده را شروع کرده اند.

در این میان وضعیت راستگرایان و اختلافات درونی شدید آنها بیش از جریان رقیب مورد توجه قرار دارد. ترکیب اعضای این ستاد نشان می دهد که جریان راستگرای سنتی همچنان مدیریت کار را برعهده دارند و گروه‌های جوانتر و تازه تاسیس امکان حضور در این جمع را نیافته‌اند. در هفته‌های اخیر اعلام تاسیس گروهی با نام “یکتا” که در واقع از بدنه دولت سابق تشکیل شده بود نیز نشان داد که ماجرای اختلاف در میان راستگرایان حتی جدی‌تر از قبل هم شده است. قبل از این گروه هم عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما، به فکر جمع کردن گروهی برای خود افتاده و قصد شرکت در انتخابات آینده را کرده بود.

محمد رضا باهنر چند روز پیش ریشه بخشی از این اختلافها را چنین توصیف کرده بود: “برخی‌ها می‌گویند بعد از جامعتین، آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی چه می‌شود؟ آیا راس سوم است یا نه؟ موضع ما معلوم است. ما با جامعتین همراه هستیم و جامعتین را مجبور نمی‌کنیم که با آیت‌الله مصباح همراه باشد یا نه. در اصولگراها سه گروه و نظریه قابل تصور است. از افراط تا وسط و تا تفریط است. یک گروه می‌گویند ما جامعتین را قبول داریم به شرط اینکه آیت‌الله مصباح ضلع سوم باشد. یک عده می‌گویند ما جامعتین را قبول داریم و شرط هم برای جامعتین نمی‌گذاریم. خودتان تصمیم بگیرید. عده‌ای هم می‌گویند ما جامعتین را قبول داریم به شرط اینکه آیت‌الله مصباح نباشد.”

او درباره موضع خودش هم اضافه کرده بود: “ما گروه وسط هستیم. جبهه پیروان خط امام و رهبری و موتلفه و جامعه مهندسی گروه وسط هستیم. ما می‌گوییم جامعتین را قبول داریم. لا به شرطیم. به شرط لا نیستیم.”

از سال‌ها پیش، آیت‌الله مصباح‌یزدی و متحدان او مهمترین مانع راستگرایان برای ایجاد وحدت تلقی می‌شوند. اوج این اختلاف‌ها که به شکست نهایی راستگرایان انجامید در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود. به همین دلیل هم مشکلاتی که مصباح‌یزدی و هواداران او ایجاد کرده‌اند در میان راستگرایان هیچ‌گاه فراموش نشده است.

اواخر خرداد ماه در یکی از جلساتی که برای وحدت در میان راستگرایان تشکیل شده بود، بخش دیگری از اختلاف‌ها نمایان شد. حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه که رئیس شورای همگرایی اصولگرایان نیز هست، در سخنان خود تاکید کرد که اصولگرایان باید به دنبال قدرت باشند. او گفته بود: “ عبادت خداوند هم در قدرت صورت می گیرد اما اینکه قدرت برای چه چیزی و چه کاری است باید مورد توجه باشد. اگر قدرت نباشد هیچ چیز نداریم. ما بدنبال جمع توانایی ها و قدرت هستیم و نباید از گفتن این مسئله بپرهیزیم و خجالت بکشیم. البته در پی قدرت برای خدمت هستیم و به قول شهید بهشتی ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.” او اضافه کرده بود: “ما بدنبال افزایش قدرت هستیم تا تاثیرگذار باشیم زیرا این قدرت است که کارها را پیش می برد. می‌خواهیم در سرنوشت کشور دخالت کنیم و مواضع و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را پیاده سازیم که این جز با کسب قدرت حاصل نمی شود.”

او این سخنان را در پاسخ به کسانی گفته بود که مصباح‌یزدی و هواداران او را متهم به قدرت‌طلبی کرده بودند. در مقابل محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در همان جلسه گفت: “برخی از ما برای نماینده شدن و گرفتن منصب و پستی آنچنان احساس تکلیف می کنیم که اگر روزی پیامبر اسلام بیاید و بگوید این تکلیف از روی دوش شما ساقط است می گوییم شاید گزارش نادرستی به حضرت داده اند چرا که اگر ما نیاییم کل کائنات به هم می خورد.”

از سوی دیگر مساله احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر به دومین مشکل جدی برای وحدت راستگرایان تبدیل شد که گروه‌هایی نظیر جامعه روحانیت مبارز و همچنین هواداران علی لاریجانی تمایلی به همکاری دوباره با وی نداشتند.

 حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز چندی پیش گفته بود: “ما ارتباطی با دکتر احمدی‌نژاد نداشتیم. اما به اعتقاد من ایشان یا در این ساز و کار وحدت حضور پیدا نخواهد کرد یا اگر وارد شود تصور نمی‌کنم مخالفتی داشته باشد.” او تاکید کرده بود: “ هرکس بخواهد جدا از جریان اصولگرایی حرکت کند موفق نخواهد شد. نه اقای احمدی نژاد و نه هیچ یک از جریانات اصولگرا خارج از ساز و کار وحدت حرکت کنند نمی‌توان برای آنها موفقیتی متصور بود.”

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم نیز چند باری از اختلاف‌های این گروه و احمدی نژاد سخن گفته است.

شدت اختلاف‌ها در میان راستگرایان چنان است که در روزهای اخیر زمزمه کنار گذاشتن بخشی از آنها از جریان ائتلاف به گوش می‌رسد. برای نمونه حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس اخیرا طی سخنانی “فعالیت طیف‌ها و گروه‌های تندرو” را از عوامل اصلی انشقاق در جریان اصولگرایی دانسته و گفته: “متأسفانه برخی افراد و گروه‌ها با رویکرد تندروانه و رادیکال خود عملا سدی در برابر وحدت اصولگرایان بوده‌اند، از این‌رو به نظر من در شرایط کنونی این گروه‌های تندرو باید در جهت تغییر نگرش و رویکرد گام بردارند.” او تاکید کرده: “با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس هستیم، گروه‌های تندرو باید نسبت به اصلاح اقدامات و اهداف و رویکردهای خود تلاش کنند، در غیر این صورت قطعا این گروه‌ها در دایره اصولگرایی جایی ندارد، البته به طور حتم بی‌توجهی این گروه‌ها به نصایح بزرگان به ضرر خودشان است.”