گسترش دستگیری ها و نگرانی حکومتی ها

نویسنده
شیرین کریمی

» حضور پررنگ نیروهای امنیتی و نظامی

اندک زمانی پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی به مسئولان در خصوص امنیت انتخابات، وزیر اطلاعات از بحران افکنی دشمنان نظام در انتخابات پیش رو و فرمانده سپاه تهران از به کار گیری تدابیر لازم برای خنثی کردن تهدیدات خبر داده است. در همین راستا طی چند روز گذشته دستگیری های گسترده ای در سراسر کشور آغاز شده است. از سوی دیگر در حالی که شهروندان حامی جنبش سبز برای برگزاری تظاهرات 25 بهمن اماده می شوند یک خبرگزاری نزدیک به سپاه گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن یک تشکل “علی الظاهر موجه” اصلاح طلب قرار است درخواست صدور مجوز برای راهپیمایی ارائه دهد.

“دشمن به دنبال ایجاد بحران و چالش در مسیر انتخابات است.” این را روز گذشته وزیر اطلاعات اعلام کرد. وی این ادعا را بر اساس “اطلاعات موثق” بدست آمده مطرح کرد اما نه از ماخذ اطلاعات خود سخنی به میان آورد و نه گفت “بحران افکنی” مورد نظر وی چه جزئیاتی دارد.

حیدر مصلحی روز چهارشنبه در مراسم جشن دهه فجر در میان پرسنل “سپاه حفاظت هواپیمایی” حاضر شد تا از “توطئه ها و دسیسه های دشمنان اسلام” سخن بگوید. در حالی که تا پیش از سال 88 عمدتا ایالات متحده و اسرائیل از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان “دشمن” معرفی می شد، لیستی که دیروز وزیر اطلاعات به عنوان دشمن معرفی کرد دامنه وسیع تری پیدا کرده بود. وی گفت: “در شرایطی که دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی از اوباما گرفته تا انجمن حجتیه و جریان های غیر همسو با امام (ره) و رهبری برای سوء استفاده از فرصت انتخابات و مقابله با آرمان های نظام و ولایت متحد و همسو شده‌اند باید با هوشیاری و بصیرت مراقب ترفندهای آنها باشیم.”

 اظهارات وزیر اطلاعات پس از آن مطرح می شود که از یک سو نگرانی ها بابت اختلافات جریان حامی دولت و دیگر اصولگرایان بالا گرفته و از سوی دیگر گروه های سیاسی و شبکه های اجتماعی جنبش سبز از شهروندان برای حضور در راهپیمایی خیابانی سکوت در روز 25 بهمن دعوت کرده اند.

 

آیت الله خامنه ای: مسئولان غافل نشوند

گفته های دیروز حیدر مصلحی پنج روز پس از آن مطرح می شود که رهبر جمهوری اسلامی هنگام خواندن خطبه های سیاسی نماز جمعه تهران از مسئولان نظام خواست تا “از امنیت و توطئه کشور در کار انتخابات غافل نشوند”. آیت الله خامنه ای تصریح کرده بود: “کسانی که در این انتخابات رأی نمی‌آورند حتماً مراقب باشند که کلاهی که بر سر رای نیاوردگان انتخابات ۸۸ رفت بر سر آنها نرود.”

دو سال پیش جابجایی گسترده آرای انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا کاندیداهای مخالف دولت اعلام کنند “تسلیم صحنه آرایی خطرناک” دولت و حامیانش نخواهند شد و از شهروندان خواستند برای بازگرداندن رای خود به خیابان ها بیایند؛ امری که در حوالی انتخاباتی دیگر باعث نگرانی رهبر جمهوری اسلامی شده است.

گفتنی است وزیر اطلاعات پیشتر از دستگیری افرادی خبر داده بود که به گفته وی به دنبال اجرای “طرح ها و برنامه‌های آمریکا “در روند انتخابات مجلس نهم از طریق شبکه های “مجازی و اجتماعی” بودند. حیدر مصلحی به دستگیری های گستره ای اشاره دارد که طی چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور انجام شده است.براساس گزارش ها تاکنون ده ها نفر در استان های کرمان، اصفهان، خراسان، گیلان، خوزستان… دستگیر شده اند.آن طور که نزدیکان دستگیر شدگان گفته اند ماموران امنیتی اتهام این افراد را فعالیت در فیس بوک و شبکه های مجازی عنوان کرده اند. در میان دستگیرشدگان فعالین سیاسی سرشناس دیده نمی شوند و آن طور که صفحات فیس بوک برخی از این افراد نشان می دهد همه آنان از شهروندان عادی هستند.نیروهای امنیتی به خانواده برخی از بازداشت شدگان گفته اند طی یکی دو روز آینده آنان را به دادسراهای محل دستگیری شان تحویل خواهند داد.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرده که” افراد دستگیر شده مجموعه قدرتمند و مهمی نبودند که بتوانند کاری انجام دهند.”
 

جعفری: تنفس مصنوعی به جنبش سبز
پیش از این فرمانده سپاه هم هشدار مشابهی را مطرح کرده بود. سردار محمد علی جعفری یکی از “تلاشهای دشمن” را “احیای” آشوب ها و اعتراضات اجتماعی با “دستاویز” قرار دادن انتخابات مجلس دانسته بود. انتخابات مجلس قرار است 12 اسفند برگزار شود.

سردار جعفری این ناآرامی ها را به یک “تنفس مصنوعی” تشبیه کرده بود. او نیز همچون وزیر اطلاعات از “اخبار و اطلاعاتی” در خصوص زنده کردن “جریان فتنه” خبر داده و گفته بود: “آنها (دشمن) می خواهند با ایجاد ناآرامی ها و با تنفس مصنوعی، جریان فتنه را زنده کنند و از سوی دیگر با نشان دادن و برجسته سازی تقابل معترضین با نظام چهره مردمی نظام را در جهان اسلام مخصوصا در جبهه بیداری اسلامی مخدوش کنند.”

 

سپاه تهران در پی خنثی کردن تهدیدات

در فصل های انتخاباتی معمولا حکومت سعی در گشایش فضا دارد؛کاری که به نظر می رسد این بار دشوار شده است. در همین راستاست که فرماندهان سپاه و نیروهای امنیتی به میدان آمده و از جمله سردار محسن کاظمینی، فرمانده قرارگاه محمد رسول الله دیروز اعلام کرد: “ما آماده هستیم هر گونه تهدیدی رادر این خصوص خنثی کنیم.”

این فرمانده ارشد سپاه گفته است قرارگاه تحت امر وی در “تهران بزرگ” تدابیر لازم را بررسی و به کار خواهد گرفت.

قرارگاه محمد رسول‌الله، مقر فرماندهی سپاه در تهران محسوب می شود؛ آنچنان که سردار یدالله جوانی – فرمانده پیشین این قرارگاه گفته سپاه تهران تظاهرات 30 خرداد سال 88 را سرکوب کرد و کنترل شهر را بر عهده گرفت. سرکوب خونبار آن تظاهرات یک روز پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای در نمازجمعه تهران انجام شد و ده ها تن از شهروندان با شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای سپاه و شبه نظامیان وابسته به آن ـ بسیج ـ در خیابان های ایران از پای در آمدند.

سردار جوانی که اینک در مقام مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در ستاد کل سپاه مشغول به کار است اخیرا گفته است: “دشمن برای انتخابات آتی مجلس برنامه ریزی کرده و از این رو این انتخابات در حقیقت صحنه رویارویی ملت ما با دشمنان خواهد بود.”

به گفته وی دشمن تمام تلاش خود را به کار بسته تا نظام جمهوری اسلامی از درون دچار فروپاشی شود.

اما این تنها سرداران در سپاه نیستند که به تهدید شهروندان معترض و جنبش سبز دست می زنند. فرماندهان نیروی انتظامی نیز در همین مسیر گام بر می دارند. سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده پلیس کشور نیز ترساندن مخالفان دولت را برگزیده تا بگوید: “در مسیر انتخابات هیچ‌گونه تخلف و ناامنی را برنمی‌تابیم و با آن برخورد خواهیم ‌کرد”

 

درخواست راهپیمایی از سوی تشکل “موجه”

اما همزمان با این موضع گیری مقامات دولت و سرداران در خصوص جنبش سبز و انتخابات پارلمانی پیش رو، چهره ها و رسانه های نزدیک به سپاه و دولت نیز فرصت را برای حمله به مخالفان مغتنم شمرده اند.

روز چهارشنبه خبرگزاری فارس گزارشی به نقل از خبرنگار سیاسی خود منتشر کرد که از رایزنی “یکی از چهره های مرتبط با سرویس های امنیتی” فرانسه و اسرائیل با برخی تشکل های “حامی فتنه” خبر داد. آنچنان که این خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی ـ نظامی می نویسد این تشکل ها هنوز هم دارای مجوز رسمی در کشور هستند.

فارس ادعا می کند ماموریت نیروهای فرانسوی و اسرائیلی این است که این تشکل ها را به “ درخواست برگزاری تجمع با ” کلید زنی” اقدامات ضدامنیتی در آستانه انتخابات مجلس نهم مجاب نماید.

ناظران می گویند رسانه های نزدیک به نهاد های امنیتی می کوشند با انتشار این دست گزارش ها به نیروها و احزاب اصلاح طلب در کشور فشار آورند تا از فراخوان تظاهرات 25 بهمن و تظاهرات احتمالی پس از آن در آستانه انتخابات حمایت نکنند. مجمع روحانیون مبارز، مجمع مدرسین قم، سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت از اصلی ترین تشکل های داخلی هستند که در 32 ماه گذشته به همراه میرحسین موسوی و مهدی کروبی - رهبران سیاسی جنبش سبز - از تظاهرات مسالمت آمیز شهرندان حمایت کردند.

سال گذشته در حالی که حاکمیت از مرگ جنبش سبز پس از سرکوب خونین تظاهرات عاشورا در سال 88 سخن می گفت، خیزش دوباره صدها هزار تن از شهروندان در تظاهرات 25 بهمن موجب شد تا سران سیاسی نظام خشمگین از بازگشت معترضان به خیابان تصمیم به حصر رهبران جنبش سبز بگیرند.

بر اساس گزارش فارس قرار است به دنبال درخواست مجوز راهپیمایی از سوی این “تشکل علی الظاهر موجه”،، موج بیانیه ها و اعلام حمایت ها از جانب گروه های داخلی و خارجی و حتی ”عناصر بازداشت شده” به راه بیفتد.

این خبرگزاری نامی از تشکل اصلاح طلب مذکور نبرده، اما با توجه به غیر قانونی اعلام شدن سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت، اشاره این گزارش می تواند به مجمع روحانیون مبارز باشد؛ نهادی که روحانیون سرشناسی همچون محمد خاتمی ـ رئیس جمهور پیشین ـ و موسوی خوئینی ها در آن حضور دارند. محمد خاتمی در یک سال گذشته بارها خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی از جمله میرحسین موسوی و مهدبی کروبی و همچنین برگزاری انتخابات آزاد شده است. رئیس دولت اصلاحات اخیرا اعلام کرد نشانه ای از برگزاری انتخابات آزاد دیده نمی شود.

فارس دیروز همچنین در گزارشی دیگر که مستقیما رئیس جمهور پیشین را هدف گرفته بود نوشت: “محمد خاتمی لیدر جریان فتنه در جلسه‌ای با تعدادی از سر حلقه‌های این جریان، این واقعیت را برای همفکرانش بازگو می ‌کند که اقدامات صورت‌گرفته توسط نظام، مشارکت 60 درصدی در انتخابات آینده را رقم خواهد زد”.