خواب آرام موهای سرخ

نویسنده

» سینمای جهان

 

مورین اوهارا، هنرپیشه ایرلندی آمریکایی در ۹۵ سالگی درگذشت. او در سال ۱۹۲۰ در دوبلین به دنیا آمد و در سال ۱۹۴۶ شهروند آمریکا شد. عمده‌ی شهرت مورین اوهارا به بازی در فیلم “مرد آرام”- جان فورد- برمی‌گردد. او یکی از بازی‌گران محبوب فورد بود و در پنج فیلم به کارگردانی او بازی کرد.اوهارا علاوه بر جان فورد، با کارگردانان بزرگی چون آلفرد هیچکاک، ژان رنوار، کارول رید، ویلیام ولمن، هنری کینگ و ویلیام دیترل هم‌کاری کرد و سال گذشته برای مجموعه‌ آثارش اسکار افتخاری یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد.

با موهای قرمزش شناخته می‌شد. و البته لب‌خند درخشان و چشم‌های درشت ِ سبزش. لقب‌اش “بانوی تکنی کالر” بود. اغلب نقش زنان عاشق پیشه بازی می‌کرد و حضور در بیش‌تر ژانرهای سینمایی را تجربه کرد؛ از کمدی و وسترن تا درام و فیلم‌های خانواده‌گی. همه‌ی این‌ها از او شمایلی محبوب در سراسر دنیا ساخته بود.

اوهارا در ۱۹۷۳ بعد از بازی در فیلم تلویزیونی “پونی قرمز” از دنیای بازیگری کناره‌گیری کرد. او در ۱۹۹۱ با کمدی “فقط آدم‌های بی‌کس” به کارگردانی کریس کلمبوس در نقش مادر سلطه‌جو جان کندی به سینما بازگشت و پس از آن در فیلم‌های تلویزیونی “جعبه کریسمس” (۱۹۹۵)، “Cab to Canada” و “آخرین رقص” (۲۰۰۰) هم بازی کرد.

زندگی‌نامه‌ی اوهارا در قالب کتابی با عنوان «Tis Herself» در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

در زمان مرگ ۹۵ سال سن داشت. ساکن خانه‌ای در ایالت آیداهوی آمریکا بود و کنار خانواده‌اش زنده‌گی می‌کرد. خانواده‌اش در بیانیه‌ای که پس از درگذشت‌اش منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: “ مورین مادر، مادربزرگ و رفیق دوست‌داشتنی ما بود. او در آرامش در کنار خانواده‌اش و در حالی که به موسیقی متن فیلم محبوب خود “مرد آرام” گوش می‌داد، درگذشت.”