آیا جنگ هوایی ایران و اسرائیل آغاز شده است؟

نویسنده

» گزارشی از وانت نیوز

یکی از مقامات نظامی ارشد ایران روز سه شنبه اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران ده ها بار به مناطق پرواز ممنوع نفوذ کرده ، از طریق لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شده و اطلاعات جمع آوری کرده اند. مقامات اسرائیل این ادعا را رد می کنند.

این مقام ایرانی حاضر نشد جزئیات بیشتری در مورد این ماموریت و توانایی این هواپیماها ارائه کند. وی همچنین در مورد شباهت این هواپیماها با هواپیمایی که هفته گذشته توسط حزب الله لبنان به اسرائیل رفته و هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفته بود، ابراز عقیده نکرد.

به نظر می رسد هدف ایران بخشی از استراتژی این کشور مبنی بر فخر فروشی در مورد پیشرفت های نظامی اش باشد. ایران ادعا می کند درحالیکه فشار های غرب و متحدانش بر سر برنامه های اتمی این کشور افزایش یافته است، می تواند توازن منطقه را بر هم بزند. رهبران ایران نیز در پی این هستند که اسرائیل را در برابر این کشور و متحدانش، ضعیف جلوه بدهند.

اما یکی از مقامات امنیتی اسرائیل ادعا های ایران را رد می کند و می گوید که این اولین باری بوده که یک هواپیمای بدون سرنشین وارد حریم هوایی اسرائیل شده است. وی گفت اسرائیل قبل از اینکه هواپیما وارد حریم هوایی این کشور بشود، آن را شناسایی کرده و مطمئن شده بود که خطرناک نیست و بعد آن را طبق نقشه در بیابانی غیر مسکونی هدف قرار داده بود.

مقام ایرانی می گوید که این هواپیما ساخت ایران است و این هواپیما ها از تابستان سال 2006 که جنگ بین حزب الله لبنان و اسرائیل در گرفت، ده ها بار بر فراز اسرائیل پرواز کرده اند. وی گفت ادوات دفاعی اسرائیل قادر به شناسایی این هواپیماها نبودند.

وی گفت: “هواپیمایی که هفته پیش هدف قرار گرفت اولین هواپیمایی که وارد حریم هوایی اسرائیل شده است، نبوده و آخرینشان نیز نخواهد بود.”

ایران بارها با استفاده از مانور های نظامی به اسرائیل و آمریکا که در خلیج فارس، در بحرین و امارات، پایگاه نظامی دارند، هشدار داده است. ایران سال گذشته یک ناو جنگی به مدیترانه فرستاد که این اقدام برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ صورت گرفت. ماه گذشته ، رهبران نظامی ایران درست بعد از ورود ناوهای جنگی آمریکا به خلیج فارس، جزئیاتی در مورد هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های ضد ناو خود ارائه کردند.

در آن زمان امیرعلی حاجی زاده، فرمانده سپاه به آمریکا هشدار داده بود که درصورت حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، پایگاه های این کشور در خلیج فارس را هدف قرار می دهد.

روز سه شنبه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزات امور خارجه ایران در مورد توسعه نظامی ایران حرف زد و توان نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک هایی را که بردشان به اسرائیل می رسد توصیف کرد.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، ماه گذشته از مجامع بین المللی خواست تا “خط قرمز” خود با ایران را ترسیم کنند. غرب بر این باور است که برنامه های اتمی ایران منجر به ساخت سلاح اتمی خواهد شد. ایران همچنان اصرار دارد که این برنامه ها برای تولید انرژی و تحقیقات پزشکی است.

مهمانپرست به خبرنگاران گفت: “در اصل احتمال جنگ زمانی بین دو کشور بیشتر می شود که کشورها توانایی دفاع از خود را نداشته باشند. اما زمانی که کشورها قدرتمند باشند، احتمال جنگ کم می شود.”

عباس منصوری، نماینده مجلس ایران گفت که هواپیمای بدون سرنشین توانایی بالای حزب الله لبنان بعنوان متحد ایران را نشان داد. حزب الله در صورتیکه شورشیان موفق شوند بشار اسد را برکنار کنند، می تواند متحد مهم ایران باشند.

وی گفت: “این مهم است که حزب الله می تواند اطلاعات مهمی را از درون اسرائیل بدست بیاورد.”

رون پرونسور، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، بشار اسد، حسن نصرالله،رهبر حزب الله لبنان و محمود احمدی نژاد را “سه تروریست” خطاب کرد.

اتفاق هواپیمای بدون سرنشین حزب الله لبنان درست یک ماه بعد از این اتفاق افتاد که ایران فاش کرد هواپیمای بدون سرنشینی ساخته که قادر است مسافت طولانی را بپیماید. به گفته تحلیلگران نظامی این هواپیما می تواند یک سرمایه کلیدی برای ناوگان نظامی ایران باشد و می تواند علاوه بر جمع آوری اطلاعات، بمب و موشک هم حمل کند.

شاهد ۱۲۹، قادر است در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری به انجام عملیات بپردازد و ۲۴ ساعت مداومت پروازی داشته باشد.

اما هنوز مشخص نیست که این هواپیما، از همان سری هواپیماهای آمریکایی باشد که یکی از آنها در ماه دسامبر در شرق ایران سقوط کرد.

ایران دائما درمورد توان نظامی خود تبلیغات می کند اما ممکن نیست که کسی بتواند توان نظامی فعلی ایران و اینکه این کشور دقیقا مشغول ساخت چه سلاحی است را تخمین بزند.

واینت نیوز، ۱۶ اکتبر