اگر ایران به بمب دست یابد...

نویسنده

» تحلیل نشنال پست از دورنمای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

کانراد بلاک

 

مسئله این است که ممکن است ایران ظرف مدت یک سال یا هجده ماه آینده توانایی هسته‌ای نظامی پیدا کند. چنین اقدامی به معنای برون‌رفت از پیمان ان‌پی‌تی است، مانند زمانی که کره شمالی به باشگاه هسته‌ای پیوست. آمریکا نیز بالطبع در حال توزیع دفاع ضدموشکی در اطراف خلیج فارس است.

باراک اوباما هرگز گزینه نظامی را از روی میز برنداشته است. با این وجود اگر آمریکا، خصوصا با جان کری و چاک هیگل در وزارت کشور و پنتاگون، فشار خود را از بازداری ایران از عبور از این آستانه برداشته باشد، چنین عملی، پس از سفر انور سادات به بیت المقدس، بزرگترین تغییر رویه در خاورمیانه خواهد بود.

نکته مثبتی که در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌توان گفت این است که این بحران نظام خلع‌ سلاح هسته‌ای را به عنوان یک دروغ، بر ملا ساخت.

آمریکا سلاح هسته‌ای را به خاطر حفاظت بالقوه از جان آمریکایی‌ها و متحدانش در پایان جنگ جهانی دوم توسعه داد و همچنین به این دلیل که می‌ترسیدند آلمان‌ها زودتر این کار را بکنند. شوروی این کار به این دلیل انجام داد که استالین نمی‌توانست تحمل کند که چیزی که آمریکایی‌ها داشتند او نداشته باشد. انگلیسی‌ها در برنامه هسته‌ای با آمریکا شریک بودند. دلیل فرانسه این بود که سه قدرت دیگر این توانایی را داشتند و شارل دوگل نمی‌توانست قبول کند که فرانسه از آن‌ها کمتر باشد.

برنامه هسته‌ای چین با این هدف طراحی شده بوده که این کشور را در مقابل آمریکا و شوروی محافظت کند. هند به خاطر چین این کار را کرد و پاکستان هم به خاطر هند. اسرائیل و آفریقای جنوبی سلاح هسته‌ای را از ترس گروه‌های اطراف خود توسعه دادند. کره شمالی هم که عروسک چین بود.

190 کشور، معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان پی تی) را امضا کردند، اما کره شمالی از آن بیرون آمد و هند، اسرائیل و پاکستان هم آن را امضا نکردند.

کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچگاه تصور این را نکرده‌اند که به طور کامل از سلاح هسته‌ای محروم شوند، چون در این صورت یک گروه شورشی یا یک کشور یاغی می‌توانست با بدست آوردن این توانایی بر جهان حکمفرمایی کند.

پیش از کره شمالی هیچ کشوری آنقدرها تهدید هسته‌ای به شمار نمی‌آمد. نگرانی در مورد ایران به این علت زیاد است که رهبران این کشور به کرات اسرائیل را تهدید به نابودی کرده اند و ادعا کرده‌اند که برای هدف اسلام آماده مرگ هستند. شیعیان ایرانی مسلما از لحاظ پیروان هم کمبودی ندارند.

اگر ایران به این سلاح دست پیدا کند پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت حتی اگر از آن‌ها استفاده نکند. ترکیه، مصر و عربستان سعودی هم به این کار دست خواهند زد و این روند به سرعت گسترش خواهد یافت.

در این صورت سلاح هسته‌ای حکم سلاح‌های سبک دستی را پیدا می‌کند که هر کشوری آن را در اختیار خواهد داشت. این موضوع اکثر کشورها را می‌ترساند و مبادله سلاح هسته‌ای را تبدیل به امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند و مسابقه تسلیحات هسته‌ای را سرعت می‌بخشد.

هنوز هم برای ایجاد و اعمال سیاستی برای عدم دستیابی کشورها به سلاح هسته‌ای دیر نشده است اما با تردید و قضاوت های اشتباه آمریکا، این فرصت روز به روز کمتر می‌شود. اگر ایران تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شود، پیامدهای آن به راحتی قابل رویت و وحشتناک خواهد بود.

منبع: نشنال پست - 12 ژانویه