آزمایش موشکی سپاه

نویسنده

moshakiranemb.jpg

مریم دستگیر

با نزدیک شدن دومین ناو هواپیما بر امریکا به خلیج فارس، ایران از آزمایش موشک های کوتاه برد خود خبرداده است. ناو هواپیمابر سی استینس به ناوهواپیمابر آیزنهاور درخلیج فارس خواهد پیوست تا توان هوایی امریکا را به بیشترین حد ممکن بعد از آغاز جنگ با عراق درسال 2003برساند.

تلویزیون جمهوری اسلامی پیش ازاین گزارش داده بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد دارد یک مانور سه روزه را درنزدیکی شهر گرمسار در100 کیلومتری جنوب تهران برگزار کند. این مانور نظامی، که موشک های کوتاه برد زلزال وفجر-5 رامورد آزمایش قرار خواهد داد، روز یکشنبه آغاز شده است.

موشک فجر-5 که قراراست دراین مانور مورد استفاده قرار بگیرد، قابل حمل است و برای حمله به هدف ها زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. برد این موشک حدود 75 کیلومتر است. پیش از این مقامات سپاه پاسداران گفته بودند که ایران به الگوهای جنگ های کلاسیک فکر نمی کند والگوهای جنگ های نامنظم یا” نامتقارن” را مد توجه دارد. ایران طی سال های گذشته با بهبود سیستم های موشکی دراختیار گرفته از چین، روسیه و کره شمالی تلاش کرده است که توانایی ناوگان موشکی خود را افزایش دهد.

همزمان، روزنامه کیهان تهدید کرده است که اگر آمریکا به ایران حمله کند ایران منطقه را به جهنم تبدیل خواهد کرد: “باید به آمریکایی ها تفهیم شود که اگر احتمالا دست به حماقت بزنند چه عواقب هولناکی در انتظار آنها و متحدانشان خواهد بود.” در خطر دادن موقعیت تنگه هرمز واقدامات تلافی جویانه درمسیر صدور نفت، ازجمله موضوعاتی است که برخی از مسوولان نظامی به عنوان گزینه ایران درصورت مورد حمله قرارگرفتن توسط امریکا مطرح کرده اند.

ایران طی چندماهه گذشته بلافاصله بعد ازهرمانور نظامی امریکا درمنطقه به انجام مانور نظامی توسط نیروهای نظامی پرداخته و تلاش کرده توان رزمی وامادگی نیروهای خود را به رخ دشمنان خود بکشد. تست موشک های با برد کوتاه ایران بلافاصله بعد از تحرکات نظامی آمریکا در منطقه نیز، درپاسخ به این اقدامات قابل ارزیابی است. یکی ازفرماندهان سپاه به تلویزیون دولتی ایران گفته است که مانور اخیر برای ارزیابی قدرت دفاعی وتوانایی های موشکی ایران است.”

طی سال گذشته میلادی ایران سه مانور نظامی بزرگ برگزار کرده است که درآن موشک های فجر-3 نیزمورد آزمایش قرار گرفته که به قول مقامات نظامی ایرانی می توانند از رادار فرار کند و با کلاهک های مختلف، همزمان اهداف مختلفی را مورد اصابت قرار دهد. ایالات متحده نیز در ماه اکتبر مانوری را با کشورهای منطقه در خلیج فارس برگزار کرده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که ایران درمورد توانایی های نظامی خود اغراق می کند. اگر چه به گفته منابع غربی، کشورهای اروپایی وآمریکا از توسعه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده اند. تحریم صنایع موشکی ایران در قعطنامه تحریم1737 به قوت مورد توجه قرارگرفته است تا نشان داده شود علاوه بربرنامه هسته ای، برنامه موشکی ایران نیز مورد نگرانی این دولت هاست.

مانور نظامی اخیر ایران، اولین مانور بعد ازتصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در بیست وسوم دسامبر به شمار می رود. سپاه پاسداران درحالی به این مانور نظامی می پردازد که طی ماه های گذشته در کانون فشارهای امریکا قرار داشته است. علاوه براینکه در قعطنامه تحریم شورای امنیت، دارایی برخی از فرماندهان سپاه درخارج کشور متوقف شده و سفر آنها به خارج ازکشور با محدودیت مواجه خواهد بود، مقامات امریکایی به این نیرو در عراق اتهامات مختلفی را وارد کرده اند.

مانور نظامی سپاه درحالی صورت می گیرد که آمریکا ادعا می کند پنج ایرانی دستگیر شده دراربیل از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و با توجه به وعده وعید های مقامات عراقی به نظر نمی رسد که مقامات آمریکایی قصد داشته باشند به این زودی به آزادی این افراد اقدام کنند.

جابجایی های نظامی وخطر حمله نظامی درحالی به اشکال مختلفی طی روزهای گذشته مطرح شده که محسنی اژه ای وزیر اطلاعات نیزاحتمال چنین رویدادی را منتفی ندانسته است. او درگفت وگویی با ایسنا گفته است:” شمنان جمهوری اسلامی همیشه سعی می‌کنند از بسترهای موجود علیه نظام استفاده کنند و این امر خیلی دور از انتظار نیست، اما ما هم باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم دشمن از بسترها استفاده کنند.”