حمله سایبری مجدد به تاسیسات هسته‌ای

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

ریک گلدستون

ایران روز سه‌شنبه از حملات سایبری جدید علیه این کشور خبر داد و گفت هکرهای دشمن در ماه‌های اخیر سعی کرده‌اند سیستم‌های کامپیوتری نیروگاه‌ها و دیگر صنایع ایران را در یک استان ساحلی جنوب کشور و نیز مرکز اطلاعات وزارت ارشاد مورد حمله قرار دهند.

در رسانه‌های رسمی جزئیاتی درباره این حملات منتشر نشده اما قویا عنوان شده است که سرچشمه این حملات آمریکا و اسرائیل هستند که می‌خواهند در تلاشی سایه‌وار در ایران خرابکاری کامپیوتری انجام دهند.

ایران از حدود دو سال پیش که سانتریفیوژهایش مورد حمله بدافزار کامپیوتری استاکس‌نت قرار گرفت در وضعیت هشدار قرار دارد. آمریکا می‌گوید حمله دو سال پیش باعث شد ماشین‌های زیادی از کنترل خارج و در نتیجه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران کند شود.

استاکس‌نت همچنین و دیگر انواع بدافزارهای کامپیوتری، طی تلاش‌های پنهانی آمریکا برای حمله به صنعت نفت و وزارت علوم ایران نیز بکار گرفته شده است. این موضوع اولین بار در سال 2009 آشکار شد و هدف از آن خرابکاری در برنامه‌ هسته‌ای ایران بوده است.

این احتمال وجود دارد که حمله اخیر به ایران پاسخ به حمله‌های چند ماه پیش علیه کامپیوترهای صنایع نفتی عربستان سعودی و برخی از موسسات مالی آمریکا بوده باشد. مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند متخصصان ایرانی مسئول این حملات بوده‌اند. این حملات موجب پاک شدن هزاران فایل عربستان سعودی و قطع دسترسی موقت برخی از مشتریان بانکی آمریکا به حساب‌هایشان شد.

لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود به این حملات اشاره کرد و نسبت به آسیب‌پذیری این کشور در برابر حملات بدافزاری هشدار داد و این احتمال را یک “پرل هاربر سایبری” خواند.

خبرگزاری ایسنا گفت، سازمان دفاع غیرعامل ایران با یک ویروس کامپیوتری در تجهیزات الکتریکی و دیگر صنایع استان هرمزگان مبارزه کرده است.

این خبرگزاری به نقل از علی اکبر اخوان، رئیس شاخه استانی سازمان دفاع غیرعامل گفت: “با اقدامات به موقع و همکاری هکرهای ماهر استان، پیشروی این ویروس متوقف شد.” هنوز مشخص نیست آیا اهداف این ویروس آسیب دیده‌اند یا خیر.

خبرگزاری فارس نوشت، حمله سایبری دفاتر حفظ آثار فرهنگی و هنری وزارت ارشاد را نیز مورد هدف قرار داده اما این حمله “توسط متخصصان دفاتر دفع شده است.”

فارس گزارش داد که این حملات از دالاس صورت گرفته و از طریق مالزی و ویتنام به ایران رسیده است. جزئیات این حمله منتشر نشده اما عنوان شده است که حملات زیادی علیه ایران صورت گرفته که “به احتمال خیلی زیاد در آمریکا و اسرائیل طراحی می‌شوند.”

اخبار حملات سایبری زمانی به گوش می‌رسد که تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران سخت‌تر و مذاکرات دیپلماتیک با هدف حل مناقشه هسته‌ای از ماه ژوئن متوقف شده است. انتظار می‌رود ماه آینده مذاکرات با ایران از سر گرفته شود.

منبع: نیویورک تایمز - 25 دسامبر 2012