سپاه موظف به برخورد با براندازان داخلی ست

نویسنده
نازنین کامدار

» کمپین تبلیغاتی برای محمد علی جعفری

در پی اظهارات محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران درباره شرایط حضور اصلاح طلبان در انتخابات که منجر به واکنش محمدرضا خاتمی مبنی بر عدم صلاحیت نظامیان برای دخالت در سیاست شد، خبرگزاری فارس در قالب مصاحبه هایی با چهره های جناح راست،  به دفاع از سپاه پرداخت و ضمن حمله به خاتمی، از “تجدید حیات جریان فتنه” خبر داد.

این خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی ـ نظامی از زبان مصاحبه شوندگان خواستار برخورد قضایی با خاتمی شده، حزب مشارکت را “برانداز” خوانده ونقش سپاه در برخورد با  براندازان را مورد تاکید قرار داده است.

 

نقش سپاه در سرکوب اعتراضات

علاء الدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله کسانی است که در مصاحبه با فارس  با اشاره به اعتراض دبیر کل مشارکت به دخالت سرداران سپاه در سیاست، گفته است: “امروز فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیاری از فرماندهان ارشد این نیرو از افتخارات نظام هستند و افکار عمومی ملت ایران به هیچ وجه اهانت به جایگاه والای سپاه را برنمی‌تابد”.

او همچنین  سرکوب اعتراضات سال 88 را نشانه  نقش سپاه در سیاست ایران دانسته است.

سیداحمدرضا دستغیب نماینده شیراز و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس هم نامه محمد رضا خاتمی را “هوچی گری فتنه گران” نامیده و دلیل آن را “وحشت از اقتدار سپاه” دانسته است.

او گفته است:” اقتدار سپاه در دفاع از انقلاب اسلامی باعث شده که فتنه‌گران منافع خود را در خطر دیده و تلاش کنند که ضربه‌هایی را هر چند ناموفق و ناچیز، به ستون‌های استوار این نهاد مقدس وارد کنند، اما باید بدانند که سپاه لحظه‌ای از آرمان‌ها و اهداف خود کوتاه نخواهد آمد”.
او درباره نامه محمدرضا خاتمی گفته است: “در روزهای اخیر هم جوسازی‌هایی در رابطه با سپاه توسط برخی افراد شناخته شده صورت گرفته است، این جوسازی‌ها هم در راستای پروژه ناکام زنده‌کردن فتنه صورت می‌گیرد.”

مشابه نظریات او را فاطمه آجرلو نیز بیان کرده: “خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه با انتشار نامه توهین‌آمیز خطاب به فرمانده سپاه فرار رو به جلو و در واقع راه مهلکی را انتخاب کرده است؛ سپاه به خاطر انتخاب ابزار درست علیه فتنه‌گران، آنها را ناامید کرده و آنها برای زنده ماندن به هر اقدامی حتی نگاشتن نامه‌های توهین‌آمیز هم دست می‌زنند. خاتمی با انتشار نامه توهین‌آمیز به فرمانده سپاه قصد داشت ‌فتنه‌گران‌ را که مردگان سیاسی هستند، زنده کند”.

 

وظیفه جدید سپاه

زهره الهیان، دیگر نماینده راستگرای افراطی اما وظیفه جدیدی برای سپاه تعریف کرده که “برخورد با براندازان داخلی” است.

الهیان می گوید: “وقتی یک جریان برانداز رسماً خودنمایی می‌کند، برخورد با آن دیگر سیاسی نیست بلکه سپاه پاسداران وظیفه دارد با جریان برانداز داخلی همچون دشمن خارجی برخورد کند چراکه این دو جریان هدف یکسانی دارند”.

این وظیفه جدید را حسن نوروزی ، نماینده رباط کریم هم تائید کرده: “وظیفه مقابله با براندازان بر عهده سپاه قرار گرفته و فرماندهان ارشد این نیرو موظف هستند در برابر توطئه‌های مقاومت کرده و با بدخواهان و دشمنان اسلام و انقلاب قاطعانه برخورد کنند”.

بخش دیگری از این مجموعه هم به تمجید از نقش سپاه و فرمانده آن اختصاص دارد؛در این راستا حسن سبحانی نیا ، عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است: “اهانت ‌به سرلشکر جعفری ناشی از‌ کینه‌ورزی‌های تاریخی به ‌‌سپاه است. در دوران فتنه 88 اگر مجاهدت‌ها و روشنگری‌های سپاه نبود، شاید فتنه‌گران به اهدافشان می‌رسیدند اما سپاه طبق وظیفه قانونی خود در صحنه حاضر شد و به دفاع از انقلاب اسلامی پرداخت”.

 

عزیز اکبریان ، نماینده کرج هم درباره “حسن نیت سردار جعفری” سخن گفته: “سردار جعفری از سر دلسوزی و بر اساس وظایف ذاتی که بر عهده سپاه قرار دارد، نسبت به مسائل کلان کشور موضع‌گیری کرده است. آنهایی که نسبت به اسلام و انقلاب عناد و دشمنی دارند، در برابر موضع‌گیری‌های صریح سردار جعفری خلع سلاح شده و چاره‌ای به غیر از فرافکنی ندارند”.

او از طرف مردم هم گفته است: “مواضع فرمانده کل سپاه مورد تایید ملت ولایتمدار ایران اسلامی، حامیان ولایت و دوستداران انقلاب اسلامی است و کسانی نسبت به این مواضع انتقاد می‌کنند که ذره‌ای دلسوز کشور و انقلاب نیستند”.

 

حمله به خاتمی و مشارکت

وجه دیگر این مصاحبه ها حمله به  محمدرضا خاتمی است و مصاحبه شوندگان خواستار برخورد با وی شده اند. جواد زمانی ، نماینده کنگاور در این ارتباط گفته است: “جریان سیاسی حق استفاده از ادبیات هتاکانه خطاب به فرماندهان عالی‌‌رتبه نظامی را ندارد و اینکه امروز یک فرد به سرلشکر جعفری هتاکی می‌کند باید قوه‌قضاییه طبق قانون با وی برخورد کند”.

سید سلمان ذاکر ، نماینده ارومیه هم گفته است: “اظهارات امثال محمدرضا خاتمی و موضع‌گیری‌های مذلانه این افراد نسبت به سپاه نشان از همین تزلزل فکری و تفکر انحرافی آنها است. هر چقدر این نامه‌ها و تخریب‌ها به سمت سپاه بیشتر باشد، ارزش سپاه و نقش آن در حفاظت از کشور برای همه بیشتر مشخص می‌شود و اعتماد عمومی مردم و کینه دشمنان نسبت به این نهاد انقلابی افزایش می‌یابد”.

غضنفرآبادی عضو کمیسیون قضایی مجلس هم گفته است: “نامه خاتمی غیرطبیعی نبود چراکه در جریان دوم خرداد هم نیروهای حزب منحله مشارکت، شورای نگهبان، بسیج و البته سپاه را تخریب می‌‌کردند و امروز هم آنها مجدداً با توجه به اینکه قدرت سپاه برای حفظ نظام و مقابله با جریان انحرافی به میدان آمده، دست به تخریب سپاه می‌زنند. فتنه‌گران همواره در پی آن هستند که نهادهای مقدس و انقلابی همچون سپاه را تضعیف کنند، اما خوشبختانه تمام تلاش‌های آنها تاکنون ناکام مانده است. نامه دبیرکل حزب منحله مشارکت ماهیت نیروهای این حزب را پس از سکوت چند ماهه مجدداً برای مردم روشن کرد”.

خبرگزاری فارس پس از انتشار این گفت و گو ها، در گزارشی با عنوان “مشارکت حزب سیاسی بود یا جریان برانداز؟”، به جمع بندی این مباحث پرداخته و نوشته است: “محمدرضا خاتمی که سابقه دبیرکلی حزب غیرقانونی مشارکت را در کارنامه خود دارد، طی نامه‌ای که در واکنش به سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت، به طور ضمنی فتنه‌گران و قاطبه اصلاح‌طلبان را عناصر و شخصیت‌هایی سیاسی قلمداد کرده که نباید فرمانده سپاه درباره آنها موضع‌گیری کند.

البته این موضع‌گیری محمدرضا خاتمی که از یکی از عناصر فتنه‌انگیزی در سال 88 بود، به سرعت با واکنش شخصیت‌ها و جریانات سیاسی روبرو و محکوم شد و بسیاری از شخصیت‌ها بر این نکته نیز تأکید کردند که دستگاه‌های قضایی و امنیتی کشور بایستی با فتنه‌گری همچون محمدرضا خاتمی برخورد قاطع‌تری می‌کرد.

از سوی دیگر مروری بر کارنامه و سند تأملات راهبردی حزب مشارکت که محمدرضا خاتمی عضو ارشد این حزب است، نشان می‌دهد که حزب متبوع وی بیش از آنکه یک حزب سیاسی باشد، یک جریان برانداز بود که اقدامات براندازی را در دستور کار خود قرار داده بود”.