پول ایران و موشک چینی در یمن

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از کشف سلاح در سواحل شرقی

یک کشتی ایرانی که در ساحل شرقی یمن ضبط شده حامل موشک های پیچیده ضدهوایی چینی است، امری که پیام تشدید حمایت ایران از متحدانش در خاورمیانه را مخابره و به دیگر کشورهای منطقه هشدار می دهد. این پیام، همزمان به چالش دیپلماتیک تازه ای برای ایالات متحده تبدیل شده است.

موشک ها برچسب QW-1M دارند که حکایت از این دارد که توسط یکی از کارخانه های وابسته به کمپانی دولتی ملی صادرات واردات ماشین آلات چین مونتاژ شده است. شرکتی که به خاطر انتقال فن آوری موشکی به ایران و پاکستان تحت تحریم ایالات متحده قرار گرفته است.

پیشتر ایالات متحده حکومت ایران را که توسط روحانیون شیعه اداره می شود به ارسال اسلحه به حوثیان یمن متهم کرده بود. این گروه که به دنبال برقراری شاخه ای از اسلام شیعه است. عربستان سعودی – یکی از متحدان آمریکا – قدرت پیشرو سنی در منطقه محسوب می شود. هر دو طرف در راستای منافع خود، دولت ها و گروه ها را در منطقه تجهیز می کنند. عمل آنان به افزایش خشونت در یمن، عراق، سوریه، لبنان، مناطق فلسطین نشین، سودان و جاهای دیگر منجر شده است.

ایران ادعاهای مطرح شده در خصوص انتقال سلاح به یمن را “پوچ و بی اساس” خوانده است. نه حکومت ایران و نه شرکت چینی که موشک های QW را ارسال کرده پاسخ مکتوبی به این موضوع نداده اند.

نگرانی ها در خصوص دستیابی گروه های تحت حمایت ایران به موشک های پیچیده چینی تاریخچه قابل توجهی در منطقه دارد و ریشه در استفاده از سلاح های ضدهوایی در نزاع های خاورمیانه در دهه های اخیر دارد که باعث شده است واشنگتن از کمک های نظامی چین به ایران سرخورده شود.

بر اساس یک سند دیپلماتیک که توسط ویکی لیکس علنی شد در سال 2008، در اواخر دولت بوش، ایالات متحده به خاطر دو موشک ضدهوایی که از شبه نظامیان شیعه در عراق به دست آورده بود، از چین انتقاد کرد. این سند دیپلماتیک تاکید می کرد: “ما بارها از چین به خاطر انتقال سلاح های متعارفش به ایران انتقاد کرده ایم و مصرانه از پکن خواسته ایم این روند را متوقف کند.”

همچون موشک های استینگر، ساخت آمریکا، سری موشک های چینی QW هم در طبقه سلاح هایی قرار می گیرد که به عنوان سیستم های قابل حمل دفاع هوایی یا MANPADS شناخته می شود. سند ویکی لیکس نشان می دهد که دیپلمات های آمریکایی به چین هشدار داده اند: “فروش هر گونه تجهیزات نظامی به ایران ریسک بالا و غیر قابل قبولی دارد، به ویژه سلاح هایی چون MANPADS، که به شدت مورد توجه تروریست ها قرار دارد، این سلاح ها به سمت بازیگران غیردولتی منحرف خواهد شد که ایالات متحده و نیروهای ائتلاف در عراق و افغانستان را همچون شهروندان سراسر منطقه تهدید می کنند.”

کشتی حامل محموله سلاح از اسکله جزیره تنب کوچک به حرکت در آمده است، جزیره ای کوچک در غرب تنگه هرمز که مالکیتش مورد ادعای ایران و امارات متحده قرار دارد. این جزیره توسط سپاه پاسداران اشغال شده است.

بر اساس ادعای جیمز باون، مدیر تحقیقات نزاع های تسلیحاتی - یک شرکت خصوصی که کارش ردیابی ایران در شرق و غرب آفریقا است، نحوه بسته بندی محموله ها به شدت شبیه بسته بندی دیده است که سازمان صنایع دفاعی ایران انجام می دهد. این سازمان هم تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارد.

منبع : نیویورک تایمز – 2 مارس