اعتراضات خیابانی گسترده به تقلب

نویسنده
شروین امیدوار

» آرای واقعی احمدی نژاد: بعد از موسوی و کروبی

همزمان با انتشار نامه ای از سوی کارکنان وزارت کشور که از جایگاه سوم محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوی دهم بعد از موسوی و کروبی حکایت می کند، تهران و چند شهر دیگر ایران دیروز صحنه اعتراضات خیابانی مردم بود. هزاران تن از مردم روز شنبه پس از انتشار نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، در میادین و خیابان های تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران نسبت به آنچه کودتای نظامیان و رهبر جمهوری اسلامی علیه میر حسین موسوی و همچنین تقلب در انتخابات می خواندند، اعتراض کردند.

اعتراض های خیابانی دیروز با واکنش تند نیروهای امنیتی و یگان های ویژه و سرکوب معترضان مواجه شد و علاوه بر مجروح شدن چندین نفر از معترضان، ده ها نفر  از مردم معترض که اغلب شان جوان هستند بازداشت شده و به بازداشتگاه های نامعلوم منتقل شدند.

 

موسوی: 19 میلیون، کروبی: 13.4 میلیون، احمدی نژاد: 6.7 میلیون

اعتراضات دیروز در شرایطی صورت گرفت که گروهی از کارکنان وزارت کشور، تعداد واقعی آرای انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد را به شرح زیر منتشر کردند: میرحسین موسوی خامنه 19075623 رای، مهدی کروبی 13387104 رای، محمود احمدی نژاد 5698417 رای و محسن رضایی میرقائد 3754218 رای.  به گفته این افراد نزدیک به ستاد انتخابات کشور، در رای گیری روز جمعه تعداد افراد واجد شرایط رای دادن 49322412 نفر، تعداد افراد شرکت کننده در انتخابات 42026078 و تعداد آرای باطله3871611 بوده است. این آمار، که منابع اصلاح طلبان بر دقت آن تصریح دارند، نشان می دهند که در صورت برگزاری منصفانه انتخابات، انتخابات دو مرحله ای می شد و میرحسین موسوی و مهدی کروبی به مرحله دوم راه می یافتند.

همزمان، در تهران مردم معترض در در برخی میادین اصلی پایتخت از جمله میادین فاطمی، ولیعصر، ونک، هفت تیر، تهرانپارس و خیابان های دیگر تجمع و راهپیمایی کردند.

یگان های ویژه نیروی انتظامی و لباس شخصی های مسلح که گفته می شود از اعضای قرار گاه ثارالله سپاه پاسداران هستند به شدت تظاهرات اعتراض آمیز مردم را به شدت سرکوب کرده و ده ها تن را بازداشت کردند.

مردم معترض با پرتاب سنگ و همچنین آتش زدن سطل های زباله شعار های “مرگ بر دیکتاتور”، “موسوی، موسوی حمایتت می کنیم”، “موسوی، موسوی، رای مرا پس بگیر”، “دولت کودتا، استعفا استعفا”، “نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب” را سر می دادند. آنان همزمان، با سر دادن شعار”نیروی انتظامی، حمایت حمایت” خطاب به نیروهای ویژه ای که در حال ضرب و شتم و بازداشت مردم بودند می خواستند که از مردم حمایت کنند.

در شهر مشهد نیز صدها تظاهر کننده با راهپیمایی در خیابان های این شهر نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند.

اوضاع در شهرهای اهواز، کرج، رشت و تبریز نیز پر تنش گزارش شده و منابع مستقل در این شهرها از حضور جوانان خشمگین و معترض در میادین و خیابان های شهر  خبر می دهند که در مواردی با یگان های ویژه درگیر شده اند.

 

موسوی و کروبی: انتخابات مخدوش است

میر حسین موسوی، نخست وزیر سابق و مهدی کروبی دیگر کاندیدای اصلاح طلب اطلاعیه های جداگانه ای خطاب  به مردم ایران با تاکید بر بروز تقلب و تخلف در انتخابات روز جمعه  اعلام کردند که نتایج اعلام شده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور دولت احمدی نژاد را که وی را پیروز معرفی کرده نخواهند پذیرفت.

سایت کلمه یکی از دو سایت رسمی میرحسین موسوی در مورد اعتراض های روز گذشته در تهران خبر داد که بعداز ظهر شنبه پس از آغاز اعتراض های مردمی در خیابان ولیعصر تهران، همه مغازه های این ناحیه توسط نیروهای لباس شخصی بسته شده است. تجمع اعتراضی جوانان و دانشجویان در پارک ساعی و میدان ونک و تقاطع خیابان ولیعصر و فاطمی با واکنش شدید پلیس مواجه شد.

خیـابـان 16 آذر و اطـراف کـوی دانشگـاه تهـران نیز شاهد نا آرامی های متعدد بود. پلیس که مجهز به زره های مخصوص و موتورسیکلت های صحرایی و ادوات ویژه بود، معترضان را با توسل به خشونت پراکنده کرد. این برخورد تند نیز شامل برخی عابرین پیاده و مسافرین اتوبوس ها نیز شد و این برخوردها حتی پس از پراکنده شدن معترضان نیز ادامه داشت.

گزارش های دیگر حاکی است که شامگاه شنبه نیز نیروهای امنیتی و گارد ضد شورش با شدت زیاد به کوی دانشگاه تهران حمله  برده و درگیری های دیگری در خیابان های عباس آباد، سعادت آباد، تجریش، خیابان ولیعصر و مناطقی از زغفرانیه  رخ داده است.

اعتراض مردم نسبت به تقلب در انتخابات در حالی صورت گرفت که نیروهای امنیتی شامگاه جمعه همزمان با اعلام پایان انتخابات به ستادهای مرکزی انتخاباتی  میر حسین موسوی و مهدی کروبی هجوم برده و علاوه بر ضرب و شتم هواداران آن ها ستاد کاندیداهای اصلاح طلب را پلمپ کردند.

 

ستادهای موسوی پلمپ شدند

روز گذشته، ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی پلمپ این ستاد را تائید کرد و اعلام کرد که به دنبال حمله ماموران نیروی انتظامی در ساعت 2 بامداد جمعه شب به هواداران موسوی در مقابل این ستاد، نیروی انتظامی علاوه بر ضرب و شتم و بازداشت هواداران وی، با گاز اشک آور و فلفل به ستاد مرکزی انتخاباتی موسوی را مورد هجوم قرار داده و ان را محاصره کردند، به حدی که اعضای ستاد مرکزی میرحسین موسوی بیش از یک ساعت و نیـم در سـاختمـان در میـان گـاز فلفل محبوس بودند و به ناچار برای دفع گاز فلفل، و ادامه تنفس کاغذ به آتش کشیدند.

بنابر همین گزارش نزدیک به ساعت 4 صبح شنبه کلیه اعضای ستاد انتخاباتی موسوی از ساختمان ان تخلیه و این ستاد از سوی افراد ناشناس پلمپ شد. هنوز هیچ مرجعی مسئولیت این اقدام را نپذیرفته و علت این اقدام را اعلام نکرده است.

تنش در انتخابات از بامداد جمعه ساعتی قبل از آغاز انتخابات با صدور اطلاعیه شدیدالحن سپاه پاسداران علیه میرحسین موسوی اوج گرفت. سپاه در این اطلاعطه موسوی را به خطر نگارش نامه سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی در خصوص کارشکنی وزارت کشور و ناظران شورای نگهبان در انتخابات و احتمال دخالت سپاه در انتخابات به تشویش اذهان عمومی متهم و تهدید کرده بود که وی باید اسناد دخالت سپاه و بسیج در انتخابات را فوری ارائه کند وگرنه علاوه بر پیگرد قضایی باید از سپاه پاسداران عذرخواهی کند.

پیشتر و از روز پنج شنبه شبکه اس ام اس تلفنی در ایران قطع شده و روز جمعه در حین برگزاری انتخابات نیروهای مسلح لباس شخصی به چندین ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی حمله بردند. میر حسین موسوی شامگاه شنبه در بیانیه ای خطاب به هوادارانش اعلام کرد “تخلفاتی که در دهمین انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است بسیار جدی است و رنجش عمیق شما کاملا به حق است.”

وی همچنین به هوادارانش گفت: “قاطعانه از شما می خواهم هیچ فرد یا گروهی خود را در معرض صدمه قرار نداده آرامش و متانت خویش را از دست ندهد و همگان در هر حال حساب خود را از هر گونه رفتار خشونت آمیز جدا نمایند.”

این کاندیدای اصلاح طلب در عین حال از نیروی های انتظامی خواست با درایت مردم را از خود دانسته احساسات آنها را در این شرایط درک کند. موسوی همچنین به هوادارانش تاکید کرد که “ما شکایت جدی خود را از جریان انتخابات و روندهای ناسالمی که در طی آن دیده شد با تمام توان پیگیری خواهیم کرد و نتایج آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.”

 

استمداد از مراجع تقلید

میر حسین موسوی روز گذشته ضمن انتشار چند اطلاعیه هواداران خود را به آرامش فراخواند اما تاکید کرد که “نتایجی که برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد بهت آور است مردمی که در صفهای طولانی اخذ رای شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نگاه می کنند.”

وی همچنین تاکید کرد که مردم “اینک بیش از همیشه به دنبال آن هستند که بدانند چگونه و توسط چه کسانی و مقاماتی طرح این بازی بزرگ ریخته شده است.”

موسوی در بیانیه اش خطاب به ملت ایران اعلام کرد که “ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد. نتیجه آنچه که از عملکرد متصدیان بی امانت دیده ایم و می بینیم جز تزلزل ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت دروغ و استبداد نیست.”

او همچنین اظهارداشت که “طبق وظیفه شرعی و ملی خویش به افشای رازهای پشت سر این روند پرمخاطره خواهم پرداخت و آثار نابود کننده آن را بر سرنوشت کشور توضیح خواهم داد و ترس آن دارم که ادامه وضع موجود همه نیروهای موثر در نظام را به توجیه گرانی دروغگو در مقابل مردم تبدیل کند و دنیا و آخرت آنان را در معرض لطمه های جبران ناپذیر قرار دهد.”

نخست وزیر دوران جنگ همزمان نامه ای به مراجع تقلید نوشت و  از آنان خواست که با تذکر به مسئولان کشور  در حالی که همه راه های احقاق حق بسته شده، برای حقوق از دست رفته مردم اقدام کنند.

وی در این نامه تاکید کرد که “اگر چه توسل به دروغ و استفاده‌ی بی حساب از امکانات عمومی و دولتی برای تبلیغات یک‌سویه به سود نامزد حاکم به خوبی نشان دهنده عزم این گروه خاص برای پیروزی به هر قیمت و از هر راه ممکن بود، اما تصور تقلب در آرای مردم تا این اندازه و برابر انظار شگفت‌زده جهانیان از حکومتی که تعهد به عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می‌شود، برای کسی ممکن نبود.”

وی با تاکید براینکه “عواملی به بهانه‌های واهی با چوب و چماق و باطوم و شوک الکتریکی به جان اعضای ستادهای اینجانب و مراجعه کنندگان سرگردان و مبهوت از این وضعیت افتاده‌اند” گفت که برای پی گیری تخلفات انجام شده امیدی به کارایی قوه قضاییه نمی‌رود: “زیرا جایی که دادستان کل کشور نتواند از سخن قانونی خود در پیشگیری از سخنرانی اضافی نامزد حاکم در سیما جلوگیری نماید، با چه ابزاری می‌تواند از این خشونت سیاه بازداری کند؟”