مانور سرکوب، با مسلسل و تک تیرانداز

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی سپاه از بروز اعتراض های خیابانی مانند خرداد ۸۸

همزمان با آشکار شدن خواست مردم و مقامات برای پایان حصر رهبران جنبش سبز و واکنش مخالفت آمیز امامان جمعه راستگر و چهره های تندرو سیاسی به این خواست نیروهای جوان، مانور نیروهای سپاه پاسداران و بسیج در شهرهای شمالی کشور، از سوی ناظران نوعی تهدید و پیش گیری حرکات اعتراضی معنا شده است.

کلید بحث پیرامون چرایی ادامه حصر و حبس رهبران و هواداران جنبش سبز، با ماجرایی زده شد که توسط محافظان میرحسین و خانم رهنورد به وجود آوردند و خبر آن توسط فرزندان موسوی منتشر شد. این تحول که انعکاس وسیعی در کشور و حتی در بیرون از کشور داشت، همزمان هاشمی رفسنجانی، علی مطهری و حتی مقامات بلند مرتبه دیگر را هم به سخن آورد. روزنامه های کنترل شده تهران هم در چند مورد منع ها را نادیده گرفتند و با اشاراتی به ماجرای حصر و حبس پرداختند.

اولین واکنش مخالفت آمیز از جانب جناح راست تندرو به بحث عمومی لزوم پایان دادن به حصر سران جنبش سبز، سخنان تحریک آمیز احمد جنتی در نمازجمعه دو هفته قبل تهران بود، سخنانی که بلافاصله با مخالفت آشکار و تند چهره هایی حتی از جناح راست روبرو شد. مخالفت بی پروا با دبیر شورای نگهبان که به نظر می رسد با توجه به سالخوردگی به زمان بازنشستگی نزدیک می شود، خود موجب واکنش های تازه شد و بخش معتدل جناح اصولگرا هم میدان داد تا وارد دایره شوند.

درست در همین احوال و دو روز بعد از آن که رییس جمهور روحانی در گزارش تلویزیونی خود می گوید «تنها خانه ای که باید گشوده شود خانه سینما نیست، چند تای دیگر هم هست. در فکریم و انشالله راهش پیدا می شود»، حرکت نیروهای سپاه پاسداران و بسیج پرمعنا جلوه کرده است. برگزاری مانورهایی در فارس، مازندران، گیلان و گلستان با عنوان “رزمایش برخورد با اغتشاشات خیابانی” کردند. مانورهایی که در آن از نیروهای “تک تیرانداز” و سلاح های نیمه سنگین همچون مسلسل های خودکار و رگباری استفاده شد.

 انتشار عکس های مربوط به یکی از این چهار مانور در آمل، با واکنش های گسترده ای در بین شهروندان در شبکه های اجتماعی مواجه شده و بسیاری آن را به رخ کشیدن توان سرکوبی نیروهای سپاه دانسته اند. به نوشته یک کاربر فیس بوک “استفاده از تک تیرانداز و ماشین های رگبار نشانه ای از استراتژی جدید سرکوب معترضان مشابه سرکوب های سوریه است”. 

در خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی، این مانورها با بازتاب خبری وسیعی همراه بوده و چند تن از فرماندهان سپاه در سخنران های خود در جمع شرکت کنندگان در مانور، به تهدید معترضان پرداخته اند.

بنا به نوشته خبرگزاری تسنیم که گفته می شود به سپاه پاسداران نزدیک است، مسلم مسلمی، فرمانده سپاه آمل درباره مانور سرکوب گفته است: “حفظ آمادگی و توان رزمی نیروهای بسیجی، انجام عملیات رزمی و آمادگی نظامی در برابر هرنوع تهدیدها و تحرکات دشمنان داخلی ونیز خارجی از اهداف مهم رزمایش سپاهیان در این رزمایش بوده است. در این رزمایش که در فضایی به وسعت ۱۷۰ هزار متر مربع در حال برگزاری بوده، دو گردان بیت‌المقدس براداران و یک گردان کوثر از خواهران بسیجی شهرستان آمل حضور دارند. این رزمایش در سه محور امداد و نجات، دفاع از کوی و برزن و مقابله با ناآرامی‌ها و برخورد با اغتشاش کنندگان داخلی و خارجی داشت”.

در شیراز نیز بیش از ۱۰ هزار تن از نیروهای وابسته به تشکیلات بسیج اقدام به برگزاری مانتور مشابهی کرده اند و در آن از سلاح های نیمه سنگین رزمی برای سرکوب مخالفان فرضی استفاده کرده اند.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از مانور شیراز نوشته است: “در این رزمایش ۲ روزه ۱۵هزار بسیجی در قالب ۱۱۹ گردان متشکل از گردان های امام علی، امام حسین، بیت المقدس و گردان کوثر آمادگی خود برای اجرای ماموریت های بسیج در پدافند غیرعامل.دفاع از کوی و برزن. امداد و نجات و حفظ انسجام را به نمایش گذاشتند.این رزمایش با حضور سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز یا محمد رسول الله در منطقه عمومی اکبر آباد شیراز برگزار شد”.

به نوشته ایسنا، جعفری در سخنانی پیش از برگزاری مانور در شیراز گفته است: “امروز در گردان‌های مختلف بسیج مثل بیت‌المقدس و امام حسین آمادگی بالایی را شاهد هستیم و بنده گزارشی را از این سطح آمادگی تهیه و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کرده‌ام که باعث خوشحالی معظم‌له شد. نوع جدیدی از تهدید دشمن طراحی و سازماندهی شده است که نمونه آن را می‌توان در فتنه ۸۸ مشاهده کرد که توطئه‌ای ضد امنیتی بود. در زمان فتنه ۸۸ گردان‌های امام علی با این سطح از آمادگی و آموزش در عرصه‌های امنیتی و مبارزه با اغتشاشات شهری نداشتیم اما امروز بحمدالله مجهز به این نیرو هستیم.”

سردار جعفری به نوشته این خبرگزاری ها افزوده است: “دشمنان در چند سال اخیر تهدیدات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را برای تضعیف جمهوری اسلامی سازمان‌دهی کردند. در سراسر کشور برادران بسیجی در گردان‌های عاشورا و خواهران بسیجی نیز در گردان‌های الزهرا سازماندهی شدند علاوه بر اینها ده‌ها هزار در آمادگی کامل هستند تا در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، فعالیت کنند. تحقق ارتش بیست میلیونی نشانگر جذب و علاقه مردم به بسیج است که همگی آماده ی دفاع از انقلاب و آرمان‌های امام هستند. علاوه بر این جمعیت بیست میلیونی بسیجی تعداد زیادی از مردم نیز دارای تفکر بسیجی هستند ولی در بسیج ثبت نام نکرده‌اند. در هیچ برهه زمانی شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم و اسلام هم در هیچ زمانی شاهد چنین اتحادی نبوده است.”

او می گوید: “دامنه تهاجم فرهنگی دشمنان در اثر پیشرفت تکنولوژی، فناوری الکترونیکی، و رسانه‌ای بیشتر شده است. چند سالی است دشمن تهدیدات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی علیه کشورمان به طور جدی برنامه ریزی کرده است و با بی رحمی و شقاوت با فشار بر مردم می خواهند بین نظام و مردم فاصله اندازند که نمونه آن وقایع سال 88 بود در حالی که بسیج و بسیجی تا آخرین قطره خون خود پای شعائر اقلاب ایستاده است و ده ها هزار گردان عاشورا و الزهرا امروز در کشور برای مقابله با تهدیدات دشمن ساماندهی شده اند. دشمن بداند تا بسیج و بسیجی با چنین روحیه و گستردگی در ایران وجود دارد هرگز نمی تواند به ملت ایران خدشه ای وارد کنند”.

حصر و موضوع آمادگی

همزمان با چنین فضاسازی ها، گوشه هایی از نگرانی امنیتی برای آزاد شدن میرحسن و کروبی بیرون زده شد.علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای هم همزمان با این مانورها به خبرگزاری فارس گفته است:“ زمزمه‌های به گوش رسیده برای آزادی آنها فقط نوعی فضاسازی است. مردم ما اجازه نمی‌دهند به همین سادگی از سران فتنه گذشت شود”.

او افزوده است: “این آقایان بزرگ‌ترین ضربه و لطمه را به یک انقلاب عظیم توحیدی در دوره ما وارد کردند؛ یعنی حقانیت را زیرسوال بردند، به انقلاب و نظام تهمت زدند و بدترین اهانت‌ها را به ساحت مقدس یک انقلاب الهی و توحیدی وارد کردند. اگر حضرت امام در قید حیات بودند، بسیار شدیدتر و قاطعانه‌تر با این رفتارها برخورد می‌کردند.رهبر معظم انقلاب بر اساس شرایط امروز که با دوره رهبری حضرت امام متفاوت است، تصمیم‌گیری می‌کنند. متغیرهای «عصر امام خامنه‌ای» با متغیرهای «عصر امام خمینی» تفاوت‌هایی دارد و خداوند این اختیار را به رهبران الهی اعطا کرده است که متناسب با متغیرها، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

سعیدی که از اعتبار کمی حتی میان سرداران سپاه برخوردار است با تکرار سخنان بحث برانگیز جنتی گفته “آقایان با چند درجه تخفیف، در جایی تحت‌نظر زندگی کنند و از امکانات لازم برای ادامه زندگی‌شان برخوردار باشند. از منظر فقهی، قطعا این افراد مستحق مجازات شدیدتری بودند. این از اختیارات رهبری است که در شرایط ویژه، مصالح اسلام را مدنظر قرار دهد و تصمیم بگیرد که با این رفتارها چه برخوردی بعمل آید. معتقدم برخوردی که صورت گرفت، برخورد حداکثری نبود. مجازات این دو نفر بیشتر از اینها بود و تنها شرایط کشور و رافت اسلامی اقتضا کرد که این آقایان در این حد مجازات شوند. اصل جرم، سنگین است؛ اما در عین حال مجازات این افراد، مجازات حداکثری نبوده است”.

 سایت راه سبز در اشاره به مانورهای این چند روز تاکید کرده: پیامی این است که در بروز اعتراضات احتمالی بعدی، از سلاح های نیمه سنگین جنگی در سرکوب ها استفاده خواهد شد.