شبکه روابط بابک زنجانی کجاست؟

نویسنده
مریم کاشانی

» نشانه هایی جدید از حامیان بسیجی اقتصادی

تصویری از فرودگاه پیام کرج

 

امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس و عضو کمیته پیگیری پرونده بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت، طی گفتگویی با سایت تدبیر اعلام کرد: “بیشتر رابط های بابک زنجانی شناسایی شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند. اما او جنبش سراسری راه انداخته است. درواقع برای برای تبرئه خودش یکسری افراد را خریده است که از او بخصوص در شبکه‌های اجتماعی دارند حمایت و از مسئولان انتقاد کنند.”

او تاکید کرد: “این افراد یک یا دو نفر نیستند بلکه تعداد آنان زیاد است، زنجانی با پول خود افراد زیادی را خریده است تا دراین مواقع از آنان به سود خود استفاده کند و او را به عنوان یک قهرمان معرفی کنند. درواقع این افراد مزدور بابک زنجانی و تحت امر او هستند. با اینکه تعدادشان زیاد است اما از سوی مراجع قضایی قابل پیگیری است.”

از طرف دیگر سایت اقتصاد آنلاین طی گزارشی “ناگفته‌های یکی از دوستان بابک زنجانی” را منتشر کرده و نوشته: “اینکه بابک زنجانی چگونه و با کمک چه کسانی در مدتی کوتاه به یکی از بزرگترین میلیاردرهای ایران تبدیل شد را در گفت و گویی با یکی از دوستان صمیمی وی بررسی کردیم. این فرد که بازنشسته یکی از بانک های دولتی ایران است از رابطه صمیمانه خود با زنجانی قبل از رونمایی از تخلفات وی در پرونده فسادهای مالی اش می گوید و اینکه چگونه یک جوان بلند پرواز و در عین حال خسیس در مدت کوتاهی ره صد ساله را رفته است.”

دوست ناشناس بابک زنجانی به این سایت گفته: “او از هر کسی برای رسیدن به خواسته هایش استفاده می کرد. همسر بابک زنجانی کارمند یکی از بانک های دوبی بود. یک روز به او گفتم با این خانم چگونه آشنا شدی؟ گفت: «خیلی دختر زرنگی است. می تواند کارهای من را خوب هماهنگ کند و برای ال سی هایم به او نیاز دارم.» اسم همسر زنجانی ثریا بود که به او سوری می گفت: بعدها از او پرسیدم بابک اسم سورینت را از کجا آوردی ، گفت اسم آن را از اسم همسرم برداشتم و به آن یک نت اضافه کردم.”

او درباره کسانی که در زمان آشنایی اش به بابک زنجانی کمک کرده اند، گفته است: “من غیر ازآن آقایی که در کیش بود هیچ شخص دیگری را ندیدم. می گفت آن آقا پست و مقام زیادی دارد و من خیلی با او صمیمی هستم. بعد آن گونه که فهمیدم آن آقا به فرودگاه پیام کرج منتقل شد. بعد گفت می خواهم در فرودگاه پیام کرج سه سوله بزنم همان کاری که در بازار پایتخت و بازار موبایل انجام می دهند من هم لوازم کامپیوتری به آنجا می برم و به فروش می رسانم. کلاً همه کارهای او نصفه و نیمه بود.”

اشاره کوتاه به فرودگاه پیام کرج می تواند حامیان قدرتمند بابک زنجانی را آشکارتر کند. مبادی ورود کالاهای قاچاق به ایران علاوه بر مرزهای شرقی و غربی کشور ، اسکله های غیرقانونی و فرودگاه های کوچک نظامی است. ماجرای اسکله های غیر قانونی را اولین بار مهدی کروبی افشا کرده بود. پس از درگیری محمود احمدی نژاد با سپاه پاسداران او هم طی کنایه ای از “برادران قاچاقچی خودمان” سخن گفت. در تیر ماه سال ۱۳۹۰ بحث قاچاق کالا از طریق اسکله های غیرمجاز به اوج خود رسید. او در یکی از سخنرانی های خود گفت: “شماری از نهادها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.” همزمان لیستی از هشتاد اسکله غیرمجاز در خبرگزاری ایسنا منتشر شد.

اما ماجرای فرودگاه ها حساس تر بود، چرا که این فرودگاه ها در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد. فرودگاه های کوچک زیادی وجود دارد که زمینه را برای قاچاق کالا به داخل کشور فراهم می کند و بی شک کسانی می توانند از این مبادی برای ورود کالاهای قاچاق استفاده کنند که به نهادهای قدرتمند نظامی-امنیتی نزدیک شوند.

درباره فرودگاه پیام کرج اما این اخبار خیلی زودتر از دولت احمدی نژاد و در زمان دولت خاتمی فاش شده بود. در تیر ماه سال ۱۳۹۰ همزمان با افشاگری های احمدی نژاد، روزنامه شرق در گزارشی نوشت: “چندسال بعد از افشای وجود اسکله‌های غیرقانونی متعدد در مرزهای آبی کشور، اخباری مبنی بر تبدیل فرودگاه پیام کرج به محلی برای واردات و صادرات غیرقانونی و بی‌ضابطه کالا به رسانه‌ها راه یافت و از آن جمله علی یونسی، وزیر اطلاعات وقت اعلام کرد که فقط در سال ۱۳۸۳، ۱۵ میلیارد تومان کالای قاچاق در فرودگاه پیام کشف شده است. به گفته وی بسیاری از کالا‌ها، در این فرودگاه بدون حضور ماموران گمرک یا با ارزش‌گذاری بسیار پایین ترخیص شده‌ بودند. هرچند بعد‌ها اعلام شد که پرونده فرودگاه پیام به دادسرا ارسال شده است، اما اکنون که هفت سال از آن زمان می‌گذرد، هنوز از سرنوشت آن پرونده خبری در دست نیست.”

در سال ۱۳۹۱ خبرگزاری مهر طی گزارشی درباره فرودگاه پیام کرج نوشته بود: “این فرودگاه حدود ۱۸ سال پیش تاسیس و با تجهیز زیرساختهای لازم، امروز به بزرگترین فرودگاه باری کشور بدل شده است و فعالیتهای صادرات و واردات در آن انجام می گیرد. از طرفی مسئولان این فرودگاه که دارای یکی از بزرگترین باندهای پرواز دنیاست، برای بهره برداری بیشتر و اقتصادی تر، سالها پیش ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین فرودگاه را در قالب منطقه ویژه اقتصادی با هدف حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه ای، صنایع بسته بندی و صادرات پیش بینی کردند.”

البته درباره پرونده های قاچاق فرودگاه پیام کرج با گذشت نزدیک به ده سال، هنوز خبر جدیدی منتشر نشده است.